Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 10:04 Der er 44 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til design metoder

Hej eksperter.

Jeg står over for et problem, eller det har jeg gjordt den seneste måneds tid.

Jeg er igang med at udvikle mit personlige site, og jeg håbede på at det ville være en nem lille opgave, men det lod det ikke til at være. Jeg tror jeg har prøvet 10 forskellige design-muligheder, alle med ny kode, grafik mv. Det er jeg blevet lidt træt af.

Så jeg ville egentlig bare høre, om i kender gode metoder til at  finde et godt design. Jeg har prøvet både at tegne en skitse fra start, starte med et topbanner, og så har jeg prøvet at starte med koden - men der kommer bare aldrig noget specielt ud af det, og det hænger i sidste ende ikke sammen.

Kan det være fordi siden ikke har et konkret budskab, og der ikke er stillet krav på forhånd, Og i så fald, hvordan kan jeg skabe et unikt site?

Jeg håber i har nogle gode ideer.
/Rune
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. juni 2004 - 10:18 #1
Jeg starter normalt med en sideskitse, hvor jeg laver en oversikt over hvordan den snkelte side ser ud i store træk.

Næste trind, er et diagram over sitets struktur. Dette laver jeg i Visio

dernæst finder jeg en farvepalet. Dvs. jeg sætter et antal farver op ved siden af hinnanden, så de passer sammen. plus vælger et par komplimentærfarver. Dette gøres i photoshop

Så laves et billed ah sidens design i photoshop. Billedet laves som rent grafik og kan faktisk sammenlignes med et snapshot af det endelige resultat. Dette for at se hvordan farver og design spilder sammen

Til sidst laves koden med alle de forskellige værktøjer til rådighed.
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 10:29 #2
Det lyder som en udmærket metode - men uddyb venligst hvad du mener med et diagram, og hvad er visio i grunden?
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. juni 2004 - 10:29 #3
Det er først og fremmest vigtigt at du fra starten gør op med dig selv om du vil have et stramt/minimalistisk, trashed, portalagtig, detaljepræget, mm. - design. Stilen bliver du nødt til at være klar over inden du går i gang, ellers bliver det et værre sammensurium af stilarter. Vælg en stil, og hold dig til den!!

Så skal du fastlægge et farveskema, som du ikke afviger alt for meget fra. Prøv at åbne Photoshop og afprøv forskellige farvekombinationer, hold dig til 2-4 farver.

Så er det tid til at tænke over hvordan menuen skal være bygget op, om den skal være let at opdatere (hvis der ofte kommer nye menupunkter osv), om det skal være en lækker Flash-menu, osv. Brug menuen som udgangspunkt for sitets design, da det jo er menuen der er "hjertet" i et website, og er den der skal være centralt og brugervenlig!

Håber du kan bruge det. Hvis du har nogle flere konkrete spørgsmål, så kom med dem! Husk at et "unikt" website bliver svært at opnå, nu hvor der er flere milliarder af dem!! - Så Det er ikke forbudt at få inspiration fra f.eks http://www.coolhomepages.com/, http://www.coolwebsites.dk/ eller http://www.cwd.dk/

Mvh. le_bon
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 10:34 #4
Det lyder også som en god metode (dog meget lig med den jeg selv bruger), og som du selv siger så er det godt at have inspirationskilder - og det har jeg skam også - du skulle bare se mine bookmarks :)
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 10:35 #5
Kan jeg evt. se nogle konkrete eksempler hvor i har brugt jeres foretrukne metoder til designet?
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. juni 2004 - 10:40 #6
I øvrigt, gør dig selv en tjeneste: Når du så er kommet så langt at du har fundet en stil, bygget sitet lidt op, og du er tilfreds med det, så sig til dig selv, at nu er det som det er, og det er fedt! Man får aaaltiiid nye små smarte idéer til det ene og det andet, og man bliver aaaldrig færdig hvis man bliver ved med at forfalde til at lave små ændringer hist og her. Og resultatet bliver ofte et usammenhængende og stilforvirret site.
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. juni 2004 - 10:41 #7
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 10:41 #8
Det var måske en af de ting jeg skulle holde op med, ja :-)
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 10:43 #9
Og de sites har du opbygget? I så fald er de nogle rigtig gode eksempler. Iøvrigt er de flotte.
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. juni 2004 - 10:44 #10
Mange tak! :o)
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. juni 2004 - 10:48 #11
Visio er et microsoft program der er til at tegne forskellige diagrammer med. Du kan lave organisationsdiagrammer, netværksdiagrammer og website struktur diagrammer. Populært kaldes sådanne diagrammer for Kasser og Vandrør
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 10:49 #12
Tænk engang, det havde jeg aldrig hørt om før :-)
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 10:57 #13
Bufferzone> Kan du evt. vise nogle sites du har udviklet?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. juni 2004 - 11:21 #14
Jeg har mest lavet intranet sites (jeg er ansat i firsvaret) og de er ikke tilgængelige på nettet. Mit eget site er under kraftig revidering og vil snart være tilgængeligt
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. juni 2004 - 11:21 #15
firsvaret=forsvaret
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 11:23 #16
Fair nok
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 13:32 #17
Jeg har arbejdet på et design til min nye side, men jeg kan slet ikke finde farver der passer sammen. Hvordan plejer i at finde farver?
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. juni 2004 - 14:19 #18
Tjaaa....det er der skrevet mange tykke bøger om!! Det er svært at forklare på i ét hug. Men et godt tip er: Den dominerende farve må helst ikke være en primær eller sekundær farve. Det bliver alt for "skarpt" i øjnene. Brug i stædet en "knækket" farve, hvis du f.eks. gerne vil have en blå farve, så sørg før at den ikke er ren blå, men f.eks denne: 3C6A8E. Så kan du kombinere med en kraftigere farve til mindre flader og detaljer. Det er smag og behag, og den metode syntes jeg er ligetil.
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. juni 2004 - 14:19 #19
stædet = stedet
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. juni 2004 - 14:31 #20
Prøv i øvrigt at kombinere forskellige nuancer af en farve.
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 15:11 #21
Tak for det gode råd... Det havde jeg aldrig tænkt over :)
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 15:21 #22
le_bon > Hvilke andre farver passer fx. til www.lordhead.dk/v3/? (jeg har brugt din farve) :-)
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. juni 2004 - 15:44 #23
Bla. hvid går rigtig godt med den farve, så det syntes jeg du skulle bruge noget mere af. ;o) (Måske mest hvid, og så bruge den blå som næstmest dominerende farve. - Pas på det ikke bliver for mørkt!) Ellers nedenstående farver, alt efter temperament:

FD8300
D3F5FD
91A8C7
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 15:47 #24
Ja, hvid tænkte jeg også på til selve indholdet. De andre elementer kan vel passe udmærket sammen, hvis de alle får en blå nuance?
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. juni 2004 - 16:03 #25
Bestemt! (Jeg går ud fra at du har i sinde at ændre den lilla headerfarve?)
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 16:10 #26
Den lilla headerfarve?
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. juni 2004 - 16:20 #27
Den lilla farve der er på det meste af teksten.
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 16:28 #28
nåårhh.. Selvfølgelig ikke - jeg er knabt gået igang endnu (Har kun designet det 'yderste' af designet)
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 16:28 #29
Hvis du har lyst kan du da følge processen :-)
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 16:30 #30
...Det lader ikke til, at flere er interesserede i debatten. I får jeres fortjente points ;-)
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. juni 2004 - 16:32 #31
Tak for points! Jeg vil gerne følge processen, kan jeg følge den på ovenstående link?
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 16:39 #32
Yes :-) (Dog tager jeg på ferie på søndag, så den bliver nok ikke opdateret de efterfølgene 4-5 ugers tid..) - Men du kan vel altid gemme det, og komme tilbage engang imellem :)
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. juni 2004 - 16:41 #33
Go' ferie! c",) - Der er nogen der kan!
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 16:44 #34
I lige måde (Hvis du får sådan een... :-)
Avatar billede lordhead Nybegynder
17. juni 2004 - 20:24 #35
Nu har jeg arbejdet lidt på designet - er det den rette vej?
Avatar billede le_bon Nybegynder
18. juni 2004 - 09:55 #36
Ja, farverne er udemærkede. (Måske mangler der en klar farve, måske i forbindelse med logo'et)
Mht. opbygningen, så kan det godt gøres mere spændende. Mit bedste forslag er at surfe lidt rundt på dine bookmarks over fede websites. - Lige pludselig er der noget der fænger. Men husk at lave dit EGET design, og ikke en cheap efterligning!
Avatar billede lordhead Nybegynder
18. juni 2004 - 11:08 #37
Det eneste jeg sådanset har opbygget indtil videre er menuen og logoet - altså det øverste. Den nederste del (venstremenuen og indholdet) er der ikke gjordt en dyt ved, og jeg har stadig min skitse :-)

Mht. at finde en klar farve, hvad menes så helt nøjagtigt? (skal jeg bare have én enkelt farve, eller hvad?)

Men selve ideen med designet var også at det skulle virke enkelt, overskueligt og 'minimalistisk' - det synes jeg selv det er. Så selve designet bliver der desværre ikke gjordt noget ved, og som du selv siger i din kommentar 17/06-2004 10:40:08 "I øvrigt, gør dig selv en tjeneste: Når du så er kommet så langt at du har fundet en stil, bygget sitet lidt op, og du er tilfreds med det, så sig til dig selv, at nu er det som det er, og det er fedt!"
Avatar billede le_bon Nybegynder
18. juni 2004 - 12:49 #38
Oki!
Mht. den klare farve, så mener jeg at den beige/brune og de blå farver er afdæmpede farver. Måske kunne du med fordel bruge en kraftig farve til logo'et eller sådan noget. Prøv evt. i Photoshop at bruge coloroverlay på logo'et, og så teste alle mulige og umulige farver...det er en hurtig og nem metode til at teste farver.
Avatar billede lordhead Nybegynder
18. juni 2004 - 12:56 #39
Det kan jeg da prøve :)
Avatar billede lordhead Nybegynder
18. juni 2004 - 13:05 #40
Har du MSN messenger eller noget andet, da jeg tror det ville være nemmere at fortsætte diskussionen dér :-)
Avatar billede le_bon Nybegynder
18. juni 2004 - 13:26 #41
Jeg kan ikke logge på Messenger her fra jobbet af sikkerhedsmæssige hensyn, så hvis du har mere, så må vi tage det herinde. :o)
Avatar billede lordhead Nybegynder
18. juni 2004 - 13:34 #42
Fair nok :)

Synes du logoet er klart nu?(jeg synes selv det er det første man lægger mærke til..)
Avatar billede le_bon Nybegynder
18. juni 2004 - 13:54 #43
Ja, logoet er klart. Det er jo en smagssag om man bryder sig om farvesammensætningen. ;o) (Har du tænkt dig at arbejde videre med logoet, eller er det som det skal være? - Her tænker jeg ikke på farven)
Avatar billede lordhead Nybegynder
18. juni 2004 - 13:57 #44
Jeg er ikke den mest opfindsomme person hvad angår logoer, men hvis der lige pludselig dukker en idé op vil jeg da kigge på det - men i første omgang vil jeg konsentrere mig om selve designet i helheden, og ikke lave de store grafiske finesser endnu.
Avatar billede le_bon Nybegynder
18. juni 2004 - 14:05 #45
Ok! Go' idé, så går det jo fint!
Avatar billede lordhead Nybegynder
18. juni 2004 - 14:30 #46
Tak :o)