Avatar billede moeller2000 Nybegynder
16. juni 2004 - 20:00 Der er 42 kommentarer og
2 løsninger

Computer vil ikke starte

Hejsa eksperter.

Min bærbare Fujitsu Siemens Lifebook vil pludselig ikke starte op.

Aner ikke hvad der kan være sket.
Det er en 1.5 ghz celeron med 3xx mbram. (kører win xp pro)

At formatere er ikke en mulighed!

Den fryser efter at have vist skærmen hvor jeg kan vælge hvordan jeg vil boote:

Fejlsikret tilstand
Normalt
osv.

Nogen forslag?

Jeg vil selvfølgelig gerne formatere den hvis jeg samtidig kan redde alt dataen på den - har en masse dokumenter der skal gemmes!

Det bedste vil dog være hvis jeg kunne komme ind i windows og flytte tingene over på en anden computer i netværket.

// Moelleren
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. juni 2004 - 20:05 #1
kan du så ikke starte i fejlsikret og overfører filerne..?
måske blot en repair kan hjælpe dig..O)
Hvilket styrersystem.?
Avatar billede tubber Juniormester
16. juni 2004 - 20:06 #2
Du kan for 75kr. købe en adapter så du kan sætte hardisken i en stationær computer.
Du skal bare sørge for det er en med Win2k eller XP så den kan se drevene, så kan du kopiere dine data over på den stationære og efter formatering og geninstallation kan du kopiere dine data tilbage :)

/Tubber
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. juni 2004 - 20:08 #3
Hvis der stadig er garanti på den, ville jeg ikke åbne den.
Er du sikker på det ikke er virus, du kan evt. lave nogle scans, i dos..?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. juni 2004 - 20:11 #4
Avatar billede tubber Juniormester
16. juni 2004 - 20:14 #5
Steget lidt siden jeg købte min kan jeg se nu står den til 125kr.:

http://www.midtdata.dk/asp/bestil/produktUgroup1.asp?para='hd-ass'

Det er den der hedder 2.5" ide interface

/Tubber
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. juni 2004 - 20:42 #6
lidt respons fra moeller2000 ville være fint..O)
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
16. juni 2004 - 20:42 #7
Hej alle sammen, jeg tænkte mere på en gratis løsning.
bartfreak > Det er win xp pro, og nej jeg kan ikke starte i fejlsikret. Den fryser ligegyldig hvad jeg vælger.

jeg kan i øvrigti kke bruge bootdisk fordi jeg ikke har et diskettedrev ;-)
Avatar billede tubber Juniormester
16. juni 2004 - 21:14 #8
Har du et CD drev, der er noget der hedder ultimate bootcd der er forskellige tools du kan bruge.....

prøver lige at finde et link
Avatar billede tubber Juniormester
16. juni 2004 - 21:15 #9
http://www.freeware-base.de/freeware-base-artikel4370.html

Ved ikke om den kan hjælpe dig med dit problem men giver lige mere info når jeg finder ud ag mere
Avatar billede tubber Juniormester
16. juni 2004 - 21:17 #10
http://www.ultimatebootcd.com/

Her kan du læse om hvad den indeholder og hvad du kan bruge det til :)

Håber det hjælper :)

/Tubber
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
16. juni 2004 - 21:46 #11
Tubber > Det lyder som en fed idé med den boot cd, glæder mig til at prøve det når jeg kommer hjem.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. juni 2004 - 21:55 #12
med hvad skal han bruge den til, mener det lyder rigtigt smart, men er det ikke mest på hardware siden..?
Og hvilken diagnostic tool skal han bruge.. tubber..?

btw.. har du prøvet... last good know.....??
Avatar billede tubber Juniormester
16. juni 2004 - 23:17 #13
Han skal ha fat i det ntfs til dos der er der på (går ud fra han har mere end en partition så kan han kopiere over på d drevet og så formatere c drevet......
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. juni 2004 - 23:24 #14
ok.. smart..O)
Avatar billede tubber Juniormester
16. juni 2004 - 23:43 #15
Der er også en partition manager, men jeg ved ikke hvor meget man kan stole på dem, bruger dem kun selv på nye eller tomme diske, aldrig nogen med data......

Men der er en masse gode freeware progs på den CD
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
17. juni 2004 - 00:39 #16
Hmm - jeg tror det bliver i morgen jeg prøver den cd...
Men stadig er jeg åben for forslag, fordi det bedste ville da være bare at kunne komme ind i windows på maskinen, uden at skulle formatere og alt muligt.
Avatar billede tubber Juniormester
17. juni 2004 - 01:56 #17
Du har vel XP cd rommen som du kan boote på, der vælger du ny install, og når den så kommer til at chekke maskinen og finder den XP der er installeret på c:\windows så siger du den skal reparere den og så kører den alle filerne ind igen men lader reg basen blive intakt, så er det kun enkelte drivere der skal installeres igen :)
Avatar billede tubber Juniormester
17. juni 2004 - 15:22 #18
Eller en win98 cd der kan boote og så XP cd'en.....

Læs evt. her hvordan det gøres med win98 CD :
http://www.eksperten.dk/artikler/326

Dog kan det kun anbefales hvis du ikke kan boote fra din winxp cd.....
Du behøver ikke kopiere CD'en ind på hd, du kan bare kører install fra CD
Avatar billede xozzi Nybegynder
17. juni 2004 - 15:26 #19
Du kan lave en windows installation hvor du blot vælger at installere en ny windows oven på den anden (kan du med winxp boot...) bare tryk enter på den valgte partition
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
17. juni 2004 - 16:57 #20
Jeg kan ikke boote fra min win xp cd, kun den jeg har på kinesisk og det fatter jeg ikke en brik af! ;-)

Jeg vil prøve at rode med det der win 98 boot og så xp, men skal lige hjem fra arbejde.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
17. juni 2004 - 18:36 #21
man behøver ikke at ha´cdén, for at lave en repair.
Har man mappen i368 i windows, så kan man lave en repair , derfra..O)
Tryk på Winnt32.exe
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
17. juni 2004 - 19:08 #22
Jeg kan jo ikke komme ind i windows.

Men når min computer lige er færdig med at kalibrere batteriet så prøver jeg det der win98 boot og så xp som tubber har skrevet en guide til.
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
17. juni 2004 - 19:22 #23
Hmm, tubber - jeg fatter ikke helt hvordan det er jeg skal få min ikke-bootbare win xp cd til at køre fra dos?
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
17. juni 2004 - 19:24 #24
JEg har i øvrigt kun en harddisk med en partition.

Kan jeg ikke bare køre dualboot egentligt?
Det er en fat32, så jeg kan vel bare installere win98 ved siden af - så jeg kan komme ind og lave netværk og få gemt mine dokumenter og så formatere bagefter..

Er det ikke en mulighed?

// Moelleren
Avatar billede tubber Juniormester
17. juni 2004 - 19:28 #25
Du booter på din win98 cd og siger med cdrom support

så står du på c:\
der skriver du x:\tools\oldmsdos\smartdrv.exe
hvor x er cd rom bogstavet......
så sætter du din xp cd i og skriver:
x:\i386\winnt.exe
hvor x stadig er cd rom bogstavet
Avatar billede tubber Juniormester
17. juni 2004 - 19:29 #26
jo sagtens nok når det er fat32

men kører du den repair som jeg beskrev tidliger så er du fri for dualboot og geninstallation senere......
Avatar billede bartfreak Nybegynder
17. juni 2004 - 19:31 #27
sorry men er det ikke winnt32.exe..?
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
17. juni 2004 - 19:41 #28
lige nu er jeg inde i sådan en 'blå' 'brugerflade'. Overskriften er "Windows XP Professional setup"

Jeg kan vælge følgende:

1) Installere windows
2) reperare windows
3) Quit installationen

Vælger jeg 2, kommer jeg til sådan en console hvor jeg skal logge på win xp med mit admin pass, det gør jeg så og kommer så til noget dos igen hvor jeg ikke rigtig kan reprare... (Jeg ved i hvert fald ikke hvordan!)

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede tubber Juniormester
17. juni 2004 - 19:48 #29
Installere windows, og så kører den nogle filer ind, og finder din gamle windows som c:\windows så spørger den om du vil lave en ny eller reparere den den har fundet så siger du reparer.....
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
17. juni 2004 - 19:49 #30
LOL!

Jeg er lige ved at scanne min computer (den der ikke vil starte) for virus med fprot dos virus scan, mens jeg sidder og spiser pizza og for en gangs skyld lige ville se på skærmen hvad der skete så jeg at samtlige filer på computeren er infected med w32/Harmony.A

// Moelleren
Avatar billede tubber Juniormester
17. juni 2004 - 19:50 #31
bartfreak: winnt32 er til hvis du vil installere inde fra windows winnt er til dos....

Og eftersom han ikke kan komme i windows kan han ikke bruge winnt32.....
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
17. juni 2004 - 20:18 #32
okay - jeg prøver at vælge nr. 1 så (At installere windows)
Avatar billede tubber Juniormester
17. juni 2004 - 20:59 #33
jeps og så husk repair når den så finder ud af der er en windows i forvejen.....
Så laver den nemlig en repair hvor der egenligt bare ligger alle systemfiler ind igen
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
17. juni 2004 - 21:25 #34
Den siger den ikke kan finde noget EULA halløj, altså som om jeg har en ulovlig version - men det er ikke tilfældet!
¨
I øvrigt kan jeg ikke finde noget smartdrive på min windows 98 cd..
Avatar billede tubber Juniormester
17. juni 2004 - 21:38 #35
tool -> oldmsdos -> smartdrv.exe
Avatar billede tubber Juniormester
17. juni 2004 - 21:39 #36
skumler med den eula....
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
17. juni 2004 - 21:53 #37
der er ikke en mappe der hedder tool, ret underligt.
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
17. juni 2004 - 22:04 #38
Yehaa! - har lige installeret win 98, det kan dog i sig selv ikke lige bruges til noget fordi den ikke finder netkortet..

Men nu satte jeg så windows xp cden i, inde i win98, og jeg er nu begyndt på en ny installation, hvor den så selv har fundet ud af at der allerede er en win xp, som den så nu er ved at reparere!

// Moelleren
Avatar billede bartfreak Nybegynder
17. juni 2004 - 22:26 #39
tilykke med det.. men læs det 1. indlæg..O)
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
17. juni 2004 - 22:37 #40
Ja bartfreak, det var nu ikke helt så simpelt som du lægger det ud i 1. indlæg - målet har jo hele tiden været repair, men hvordan f**** det lige skulle gøres..

Det blev jo noget med win98 og en ultimate boot cd og andre spændende ting der blev blandet ind i det.

Sidder i øvrigt og roder rundt på skrivebordet på computeren nu !!!! ;-)

// Moelleren
Avatar billede tubber Juniormester
18. juni 2004 - 00:12 #41
Det var dog rart at høre :)

Men du kom da noget virus til livs med den bootcd :)
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
18. juni 2004 - 03:16 #42
Hmmm.. Jeg kom virusen til livs, ja!
Men ikke kun med cd'en, fordi det f-prot kunne kun vise at der var virus men ikke fjerne den, desværre. Men jeg fandt senere ud af at få repereret winxp så jeg kunne flytte mine dokumenter over på en anden computer.

Jeg har nu formateret den og det hele kører igen!

Tak for hjælpen alle, smid nogle svar hvis i vil have point - så skal jeg nok vurdere hvem der har hjulpet mest ;-)
Avatar billede tubber Juniormester
18. juni 2004 - 05:15 #43
Der er et her fra mig :)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
13. juli 2004 - 15:51 #44
ok..?