Avatar billede mc_goblen Praktikant
16. juni 2004 - 18:05 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Grimme optagelser.

Jeg synes at mine optagelser bliver meget grimme og grumsede efter overførelse fra mit digitalvideokamera også til computeren.

Jeg bruger Windows Movie Maker til at overføre med, og vælger at optagelsen skal overføres til 2060 K bit/sec. - men alligevel synes jeg at kvaliteten hænger.

Jeg har også prøvet at overføre direkte som avi hvilket jo giver et virkelig flot billede, men også nogle ret store filer :( (6-7 GB)

Herefter har jeg prøvet at lave avi-filerne om til DivX, men synes stadig det er meget grimt...

Nogen der kan komme med hjælp eller råd?
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2004 - 18:17 #1
Det bedste er nok som rå .avi
De vil godt nok fylde helt vildt som du selv siger.
Men det kan sagtens lade sig gøre at få et fint resultat med en DivX eller Xvid.

Her er en guide:
http://www.digitalempire.dk/convert/avi2avi.shtml
Avatar billede xylene Nybegynder
16. juni 2004 - 18:17 #2
Tjae...måske du skal prøve et andet video redigerings program.Som f.eks ulead video studio eller adobe premiere eller pinnacle.Windows movie maker er absolut en skrabet model.
Du skriver at dine optagelser bliver grumsede,også til computeren.Hvad overføre du det da også til?
Avatar billede mc_goblen Praktikant
16. juni 2004 - 20:56 #3
Phatlasse -> Jeg vil først ha' tid til at læse dit link igennem i morgen, så kan først komme med tilbagemelding herom i morgen.

Xylene -> Jeg har gennem min skole forsøgt mig med både Adobe Premiere samt Sony Vegas. - men dette er vel bare redigeringsprogrammer? De har vel ikke indvirkning på hvor god en kvalitet optagelserne bliver overført i?

Det jeg skriver med at optagelserne bliver grumsede "også" til computeren er en formuleringsfejl. Jeg mente at i forhold til den kvalitet man ser ved direkte tilslutning af kameraet til fjernsynet, så er kvaliteten på overspilningen til computeren, noget gris at se på :)

Hvordan vil kvaliteten blive hvis det bliver optaget over på alm. VHS-bånd?

Håber stadig på nogle flere gode råd og svar :)
Avatar billede k.andersen Nybegynder
17. juni 2004 - 15:38 #4
Nu skriver du ikke noget om hvilken movie maker du bruger. Men hvis du vil bruge den, så opdater til 2'eren da mulighederne for bedre billede er meget bedre i 2'eren end i 1'eren!
Avatar billede lasscha Nybegynder
07. september 2004 - 11:13 #5
Har nøjagtig det samme problem....har prøvet med tre forskellige programmer af den billiger ende, har tænkt mig at prøve med de dyre programmer selv om jeg ikke tror de hjælper. Kan kvaliteten af firewiren have en indflydelse??? når man tilslutter cameraet direkte får man de klareste skarpe billder med rigtig gode farver, mens hvis man overføre det bliver billderen til pc blir de matte og får mørke farver.....også selv om jeg vælger et extremt stort format. håber det er en bedre formulering af problemet
Avatar billede mc_goblen Praktikant
07. september 2004 - 18:01 #6
Hej Lasscha!

Det er stadig ikke lykkedes mig at få "løst" mit problem! - Til trods for at jeg har prøvet at overføre i ren AVI (20 minutter = 4,2 GB) synes jeg stadig at reslutatet blir grimt!

Jeg tror ikke kvaliteten af firewiren har nogen indflydelse! Så længe der ikke blir tabt nogen frames under overførelsen så er det vel som det skal være!

Men jeg vil forsat lade spørgsmålet stå åbent i håb om et klogt hoved sku komme forbi! Og håber selvfølgelig også på at du vil skrive her inde, hvis du finder ud af noget!

Venlig Hilsen, Martin.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
08. september 2004 - 08:13 #7
Efter jeg har læst alle indlæg igennem synes jeg at jeg har fået rodet lidt rundt i problemstillingen, og derfor genopfrisker jeg lige det hele:

Digitalvideokamera:
Canon MV X100i
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=69442

Benyttet programmer til overførelse:

Windows Movie Maker 2.1
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/moviemaker2.mspx

Sony Vegas 5
http://mediasoftware.sonypictures.com/Products/ShowProduct.asp?PID=914&keycode=3141-3001

Adobe Premiere Pro 1.5
http://www.adobe.com/products/premiere/main.html

Overførelse fra Windows Movie Maker samt komprimering til WMV bliver noget grimt og grumset at se på :( - En god time fylder ca. 700 mb.

Overførelse gennem de to andre programmer i ren AVI bliver straks MEGET bedre at se på, men der fylder 20 minutters video også 4,2 GB. – Og stadig er kvaliteten langt fra det klare billede man får, ved direkte tilslutning af kamera til fjernsynes!

Håber spørgsmålet er blevet nemmere at gennemskue nu, og at alle eksperterne vil komme strømmende nu!

Venlig Hilsen, Martin
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
08. september 2004 - 18:43 #8
Det er helt sikkert at hvis du kører "ren AVI" vil du få det bedste resultat, der er faktisk ikke noget kvalitetstab, men det kræver en stor HD.

Jeg kan lige hurtigt forklare hvordan jeg gør når jeg redigerer mine optagelser.

1. overførsel fra DV cam. til PC via firewire (jeg bruger Premiere til at capture)

2. Jeg redigere min film i Premiere, her er kvaliteten, når den ses på monitoren ikke i top, men ok til redigering.

3. Jeg sender min færdigredigeret film retur til kameraet (her sker ikke noget kvalitetstab).

4. For at ligge min film på DVD, så capture jeg den redigered film fra kameraet, her bruger jeg også Premiere (jeg ved godt man kan lave DVD direkte fra Premiere, men dels tager det lang tid og dels får man ikke menuer på DVD'en).

5 Tl at brænde og lave menuer med bruger jeg Ulead Moviefactory 3 (en trial kan hentes her  http://www.ulead.com/dmf/runme.htm ) dette program er meget brugervenlig og resultatet bliver altid godt.

Hvis du ønsker uddybende forklaring til noget af ovenstående, så skriv tilbage.
Avatar billede norbert Nybegynder
09. september 2004 - 13:45 #9
Du kan bruge en frameserver, så du kan frameserve direkte fra din timeline til din encoder. Spørgsmålet har været oppe tidligere:
http://www.eksperten.dk/spm/475599
Så sparer du turen tilbage til cameraet og capture igen.
Håber det hjælper en smule
Norbert :-)
Avatar billede mc_goblen Praktikant
13. september 2004 - 08:09 #10
Hej Nobert,

det ser rigtig godt ud det som du linker til, og jeg er helt sikker på at jeg nu vil få løst mit problem :)

Desværre har jeg meget at se til for tiden, (ombygning her hjemme) så jeg har ikke tid til at teste!

Men som sagt er jeg sikker på at det vil virke, så smid et svar :) Så får du point :)

Venlig Hilsen, Martin. - Og god mandag til alle.
Avatar billede norbert Nybegynder
13. september 2004 - 10:03 #11
http://dvd-hq.info/Frameserver.html.
Du kan læse lidt mere om det her
Og så har vi talt lidt om det her også, hvor du også var med:
http://www.eksperten.dk/spm/537375
Det er for lidt orientering for andre brugere, som måske har det samme problem :-)
Håber du får det løst
Norbert :-)
Avatar billede mc_goblen Praktikant
14. september 2004 - 11:35 #12
Ja, jo flere der kan få nytte af dette spørgsmål jo bedre :)

Men endnu en gang tak, og point til dig :)
Avatar billede norbert Nybegynder
14. september 2004 - 11:40 #13
Takker :-)