Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2004 - 15:43 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Problem med netværk mellem to pc'er.

Hej.

Jeg har to pc'er der er koblet sammen gennem en switch hvor de også har adgang til internettet.

På den ene er der XP-home men Norman installeret.
På den anden er der XP-Pro men Norton IS.
De kan begge gå på nettet uden problemer og jeg kan se begge pc'er når jeg søger efter dem.
Men jeg kan ikke fra nogen af dem få adgang til de filer, mapper og printere jeg ønsker at dele..

Når jeg prøver at få adgang til en delt mappe eller fil på den anden pc får jeg at vide den pc jeg ønsker at få adgang til ikke er tilgængelig..

Jeg har prøvet at køre guiden til netværk på begge pc'er..
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
16. juni 2004 - 15:47 #1
HUSK at du skal have oprettet den samme bruger med samme adgangskode på begge computerer... og så logger du bare på som samme bruger + kodeord... og VUPTI!
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2004 - 16:07 #2
Selvom jeg har samme bruger + kode på begge pc'er får jeg stadig det samme at vide.
Jeg kan se begge pc'er, men ikke få adgang.

Jeg har for nogle dage siden geninstalleret styresystemet på den ene pc, og efter det har jeg ikke kunnet få adgang.
Avatar billede noerrebronx Nybegynder
16. juni 2004 - 18:49 #3
Jeg har haft samme problem. Jeg løste det ved at fjerne firewall settingen på WinXP.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2004 - 20:08 #4
Jeg har forsøgt med at slå windows egen firewall fra på begge pc'er.
Jeg har også prøvet at sætte Norman og Norton IS  til at truste de tildelte ip addresser. Hjalp heller ikke.
Jeg kan som sagt sagtens se begge pc'er, men ingen adgang.

Jeg køre med 2 dynamiske ip's gennem en switch.
De to pc'er er også i samme arbejdsgruppe.
De kan begge sagtens gå på nettet.

Har prøvet at pinge den ene fra den anden, får bare time out..
Avatar billede noerrebronx Nybegynder
17. juni 2004 - 00:01 #5
at du fået en timeout kan kun betyde at der er et eller andet på din PC der har lukket ned for ICMP porten. Det er usandsynligt at porten er blevet lukket ned af et andet program end en firewall (om det er den indbyggede i XP eller i et andet program), jeg har ihvert tilfælde aldrig hørt om et program ud over en firewall der gør det.
Avatar billede noerrebronx Nybegynder
17. juni 2004 - 00:09 #6
selvfølgelig vil du kunne se PC'en på netværket. PC er blevet registreret på den DNS server du har indbygget i din router og det er der den får sin liste fra.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2004 - 00:20 #7
Problemet er opstået efter en ny installation af den ene pc, den hovr der er XP-Pro på.
Før jeg lavede en ny installation af denne var der ingen problemer.
Når jeg søger efter andre pc'er i netværekt kan jeg godt se begge pc'er.
Men når jeg prøver at komme på fra den med xp-pro til den med xp-home får jeg bare at vide jeg ikke har adgang.
Det samme sker omvendt.

Jeg har enda prøvet ad deaktivere firewalls på begge pc'er.
Avatar billede kbnielsen Nybegynder
17. juni 2004 - 00:51 #8
noerrebronx: Det er noget sludder du kommer med i din sidste kommentar. Routeren har IKKE en dns server indbygget, den fungerer højest som en caching DNS, dvs. den cacher de forspørgsler du har lavet UD på internettet. Der bliver intet registreret om de lokale maskiner. Maskinerne kan se hinandens navne, fordi at der kører en rpc service i windows, der lytter efter tilkomne maskiner. Din maskine henter heller ikke en liste fra din router, men sender hver enkel forespørgsel til routeren, der forwarder den videre til en der kan svare.