Avatar billede nomiz Nybegynder
19. februar 2001 - 13:01 Der er 30 kommentarer og
5 løsninger

hvem lavede dos?

Hvem var de(n aller, aller første som lavede DOS.. Jeg mener at det var en franskmand, som lavede QDOS (Quick Disk Operating System), og solgte idéen til Microsoft, som så markedsførte det! Mine kammerater er uenige! Hvad er rigtigt??

/vh
Simon
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
19. februar 2001 - 13:04 #1
Jeg mener faktisk at det var IBM .. men jeg er ikke sikker..
Avatar billede johnnybrian Nybegynder
19. februar 2001 - 13:05 #2
Mener faktisk at det var Bill Gates som lavede det allerførste udkast til det!

/JB
Avatar billede cstern Nybegynder
19. februar 2001 - 13:06 #3
Det var ikke IBM. Faktisk købte IBM licens fra Bill da den (CP/M) de først havde tænkt sig skulle levere OS til deres nye PC\'er hellere ville ud og flyve en tur i sit privatfly den dag de havde aftalt. Tough luck..
Men Bill og venner købte selv DOS fra nogle andre.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
19. februar 2001 - 13:07 #4
Jeg er af den overbevisning at IBM lavede den første hvorefter de solgte den til M$ ..
Avatar billede bitmand Nybegynder
19. februar 2001 - 13:07 #5
Du har ret, det var oprindelig ikke Microsoft der udviklede DOS, men de købte det i en meget tidlig alder. (Jeg mener dog ikke at det var en franskmand)

Læs evt. her omkring de forskellige dos versioner:
http://www.nukesoft.co.uk/msdos/dosversions.htm
Avatar billede defrost Nybegynder
19. februar 2001 - 13:07 #6
Det er korrekt, at DOS blev lavet af en \"tredjepart\", der solgte de til Microsoft. Om det var en franskmand skal jeg ikke lige kunne sige
Avatar billede makse Nybegynder
19. februar 2001 - 13:07 #7
Microsoft lavede vist DOS til IBM i ca. 1981. Om de så har fået den oprindelig ide, fra en anden, er sikkert en dybt begravet hemlighed.
Avatar billede cstern Nybegynder
19. februar 2001 - 13:08 #8
Avatar billede bitmand Nybegynder
19. februar 2001 - 13:08 #9
Hov, prøv istedet dette link, det forklare lidt længere tilbage:
http://www.fortunecity.com/marina/reach/435/dos.htm
Avatar billede makse Nybegynder
19. februar 2001 - 13:09 #10
Fra: http://www.houlden.f9.co.uk/msdos/dosversions.htm

The history of MS-DOS is surprisingly long. It started off as QDOS (Quick and Dirty Operating System) which was developed by Seattle Computer Products to run on IBM\'s new PC. This list is fairly comprehensive although a number of the more obscure versions of DOS have been omitted.
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
19. februar 2001 - 13:09 #11
Første DOS til PC/XT, blev lavet af IBM og hed PC_DOS, herefter indgik de et samarbejde med Microsoft (MS_DOS), dette samarbejde fik som bekendt en ende da MS lavede vinduer og IBM lavede OS/2
Avatar billede defrost Nybegynder
19. februar 2001 - 13:10 #12
Hvilket så også giver svaret. Seattle Computer Products lavede DOS.
Avatar billede cstern Nybegynder
19. februar 2001 - 13:11 #13
Avatar billede mushie Nybegynder
19. februar 2001 - 13:16 #14
Her står lidt om oprindelsen
http://members.nbci.com/dosuser/doshist.htm

Her står hvornår versionerne udkom
http://a1computers.net/pcdoshis.htm
Avatar billede makse Nybegynder
19. februar 2001 - 13:17 #15
Faktisk kan man på bitmand\'s link se (Hvis det er sandt) at det er apple der kommer med en egentlig DOS version først.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
19. februar 2001 - 13:20 #16
fra http://www.ntic.qc.ca/~wolf/punder/dos/0000000e.htm:

\"Version 4.01 did nothing to convince users of its leap in technology and most of the have got back to 3.3. I have noticed that since then, few 4.0 software versions have been released by Microsoft, the last one been NT 4.0. Go check out for DirectX 4.0, Windows 4.0 (renamed 95!) : Did Microsoft make a superstition out of 4.0 releases ?\"

*LOL*
Avatar billede cstern Nybegynder
19. februar 2001 - 13:29 #17
makse: DOS = Disk Operative System. Hvis man skal gå helt i detaljerne så har både IBM, Xerox, Burroughs osv haft \"DOS\" længe før MS-DOS (eller QDos eller Apple DOS) har set dagens lys.
F.eks. IBM system 360: http://www.ibm.com/ibm/history/story/era3.html
Avatar billede nomiz Nybegynder
19. februar 2001 - 13:31 #18
Såeh, hvad antager vi? IBM lavede dos, og solgte det til microsoft, eller omvendt?
Avatar billede makse Nybegynder
19. februar 2001 - 13:32 #19
cstern > Rigtigt nok, man kan sikkert gå længere tilbage endnu.
Avatar billede cstern Nybegynder
19. februar 2001 - 13:33 #20
Ha, ha - nej det var Seattle Computer Products der lavede QDOS som de solgte til Microsoft som solgte den videre (licenserede!) til IBM som MS-DOS 1.0
Avatar billede cstern Nybegynder
19. februar 2001 - 13:35 #21
makse: Det kunne egl. være interessant at vide (ikke fordi jeg har brug for det til noget) hvornår den første computer (any kind) som brugte disk storage blev tilgængelig.
Mange computere brugte jo tidligere hulbånd og ferrit-RAM lager.
Avatar billede makse Nybegynder
19. februar 2001 - 13:39 #22
cstern > Hvis snakker \"harddisk\", så var det vel IBM der var først.

[KILDE]
http://www.mkdata.dk/click/module4b1.htm
Avatar billede cstern Nybegynder
19. februar 2001 - 13:40 #23
OK. got that one solved too..
Avatar billede mushie Nybegynder
19. februar 2001 - 13:42 #24
Jeg sad og bladrede i et gammelt dansk computerblad for nylig.

Der var en annonce for en stor nyhed:
Få fastdisk til din computer.
10 Mb
10.000 kr.

:-)
Avatar billede makse Nybegynder
19. februar 2001 - 13:45 #25
LOL, IBM\'s første 5 MB kostede $35.000, og det var kun hvis man leasede den.
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. februar 2001 - 14:06 #26
DOS er faktisk en efterligning af et tidligere operativsystem der hed CPM.

Jo tidligere en DOS du kikker på jo klarere kan du se ligheden.

CPM er så igen en mini-version af operativsystemet til Digital Equipment\'s PDP 11/45 computere.
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. februar 2001 - 14:23 #27
Dde første pladelagre var vist etsted mellem 70 og 75. det var en stor (ca 40 cm diam) solid plade som man tog op af den specielle æske med et specielt håndtag for ikke at komme til at røre ved feritten. Imens man gjorde det var de lige før alle stod og bad for de plader var MEGET dyre.

Imellem pladelager og ferritkerner var der så en ret kort periode med tromlelagre: en rigtig stor cylinder med ferritbelægning på så den roterende cylinderoverflade virkede som overfladen på en harddisk.

HCØ havde vist stadig et par ferritlagre et sted først i halvfjerdserne.

mvh JakobA

Avatar billede cstern Nybegynder
19. februar 2001 - 14:29 #28
I makses link nævnes at IBMs første pladelager (RAMAC 305) kunne leases i 1957...
Avatar billede cstern Nybegynder
19. februar 2001 - 14:31 #29
Jeg tror jeg købte min første 30 MB harddisk i 1988. Så vidt jeg husker kostede den i omegnen af 3000 kr... (dengang var en normal, stor harddisk på 10 eller 20 MB). Man skulle først low-level formattere vha debug kommandoen...
Avatar billede pstric Nybegynder
19. februar 2001 - 15:30 #30
Et års tid efter at IBM udsendte den første IBM PC, kom de med en IBM Junior PC. Der var en anmeldelse af den i Alt Om Data, hvor anmelderen brokkede sig over at den ikke havde et DOS. I modsætning til de første IBM PC, hvor man kunne vælge mellem PC DOS og CP/M, kunne man kun få PC DOS til IBM Junior PC, og da PC DOS ikke havde et hierarkisk filsystem, men man bare havde mulighed for at lægge 64 filer i roden, mente anmelderen altså ikke at den havde et rigtigt DOS.

(frit efter min hukommelse, hvis der er nogen der ligger inde med det Alt Om Data, kunne det være sjovt at få det be- eller afkræftet)
Avatar billede pstric Nybegynder
19. februar 2001 - 15:33 #31
makse>> Jeg mener at det var en IBM harddisk, de havde på Nordborg rådhus. Den havde en diameter på 1 meter, og tog 12 minutter om at komme op i omdrejninger. Kunne det være den?
Avatar billede nomiz Nybegynder
20. februar 2001 - 10:02 #32
Nå, men æææh, den som kan fortælle mig helt klart den endelige konklusion får pointsne !
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. februar 2001 - 10:05 #33
Seattle Computer Products \"Opfandt\" i sin tid DOS.

Makse gav det korrekte svar, så han bør have point.

NanoQ
Avatar billede cstern Nybegynder
20. februar 2001 - 10:09 #34
nomiz: er den i box? SCP -> MS -> IBM. SCP lavede QDOS der er er stort set identisk med MS-DOS 1.0. Vi har skrevet det 7-8 gange ovenfor tror jeg.
(jeg har set du har uddelt point - det var den rette måde).
Avatar billede nomiz Nybegynder
20. februar 2001 - 13:57 #35
;-)