Avatar billede bxl Nybegynder
15. juni 2004 - 01:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

En større strømforsyning?

Hej kan I hjælpe mig med dette:

Jeg har bestilt et Radeon 9800 Pro grafikkort, men er nu kommet i tvivl om, om det også kommer til at koste mig en ny strømforsyning, da min nuværende kun er på 250 Watt.

Det er en HP pc (Pavilion a229.be - 2.2Ghz,768 ram), der har CD-rom-drev og diskette-drev samt CD- brænder. Dertil et internt modem, som jeg ikke bruger.

Jeg har hørt at et Radeon 9800 Pro grafikkort bruger 75 Watt. Kan en 250 Watt strømforsyning klare det, eller skal jeg købe en større?
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. juni 2004 - 02:29 #1
Jeg ville anbefale minimum 300w helst mere. Det er ikke sikkert at din 250w kan klare den.
Avatar billede oddj0b Nybegynder
15. juni 2004 - 04:33 #2
Den her strømforsygning er billig og med mange Watt.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=50275

Jeg har ikke selv prøvet den, men min søster køre med den uden problemer.
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. juni 2004 - 07:56 #3
Mange gange kan det godt betale sig at give lidt mere for en PSU, så får man en der ikke larmer så meget.
Avatar billede scb Praktikant
15. juni 2004 - 08:12 #4
Jeg vil tro at din computer uden grafikkort bruger omkring 100 watt (CPU 60w, Drev+MB 40w) Hvis dit nye grafikkort bruger 75 w bliver det i alt 175 w, det kan en 250 w PSU sagtens klare.
-SCB
Avatar billede Peter Praktikant
15. juni 2004 - 08:47 #5
Det kommer an på lidt forskelligt, jeg går ud fra du ikke skal clocke dit grafikkort, hvis det er tilfældet clocker du jo sikkert også din cpu, så går den ikke med en 250W psu. Det kommer meget an på effektiviteten af din psu, den der linkes til fra oddjOb, det lyder meget som om det er peak, det vil sige den kan trække 500W i et par sekunder. Det er nok ikke tilfældet for din, hvis den er ordentlig kvalitet kan den leverere tæt på de 250W og måske endda mere i konstant i årevis, hvis den er dårlig kvalitet brænder den af efter et stykke tid eller gør systemet ustabilt fordi de forskellige rails dykker for voldsomt under belastning.
Du kan installere motherboard monitor og kigge efter hvad dine volt er nu inden opgradering af grafikkort med fuld belastning og derefter opgradere og kigge igen. Hvis 3.3V, 5V og 12V liggger nogenlunde ens før og efter, så skulle der ikke være noget synderligt problem, hvis der er stor forskel ville jeg købe en ny psu.
En anden ting du skal være opmærksom på er, at det kan godt være din psu bliver en del varmere med den ekstra byrde og du derfor bør have lidt ekstra kabinetkøling for at trække noget af den varme luft ud andre steder end igennem psu.
Men det er svært at give dig et ordentligt svar uden lidt mere viden, håber du kan bruge det jeg har skrevet alligevel.
Avatar billede Peter Praktikant
15. juni 2004 - 08:49 #6
Lige en ekstra bemærkning, jeg ville nok smide en North Q 4001b psu i, det er en god psu til en rimelig pris og den leverer 400W hvilket helt sikkert vil være rigeligt.
Avatar billede jladata Nybegynder
15. juni 2004 - 20:56 #7
jeg selv smed en Thermaltake 410W PSU i min maskine, da den gamle 300W PSU ikke kunne trække alt det jeg havde i min maskine, og vil opfordrer dig til at købe en lidt for stor PSU i stedet for at du måske skal ud og købe endnu en PSU.
Avatar billede bxl Nybegynder
17. juni 2004 - 14:39 #8
Mange tak for hjælpen. Jeg vil lige forsøge at se om den går, før jeg kaster mig ud i en større og mere stille strømforsyning.
Avatar billede Peter Praktikant
17. juni 2004 - 17:13 #9
det lyder meget fornuftigt, tak for point.