Avatar billede naesbygaard Nybegynder
19. februar 2001 - 11:53 Der er 9 kommentarer og
5 løsninger

FAT32 ???

Jeg har et forholdsvist nyt motherboard fra ASUS. Det er et: \"MB ASUS A7V133 SOCKET A KT133A ATA/100 5xPCI,3xDIMM,1xAGP,4xUSB\".
Den kører med en IBM UDMA 100 HDD.

Jeg kan ikke instalere nyere styresystem (win 95, win 98, win me, linux, osv)
Men jeg kan installere Win 3.11 og Dos 5.0.

Hvad kan fejlen være? Og kan det være en hardwarefejl?

En har været inde på at hardisken ikke er formateret med FAT32 understøttelse ???

/NbG
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
19. februar 2001 - 11:55 #1
Det du skal gøre er at du skal sætte din harddisk på ata/66 controlleren mens du installere fx win98. Efter at du har installeret kan du flytte den tilbage på ata/100 controlleren og installere drivere til den. Så skulle det virke...
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
19. februar 2001 - 12:01 #2
Bliver lidt i tvivl nu...
Jeg ved faktisk ikke om der er samme system med A7V som med A7V133!
Avatar billede vuffe Nybegynder
19. februar 2001 - 12:08 #3
??
Du skal anskaffe dig en bootdiskette (kan laves fra alm. windows > kontrolpanel > tilføj fjern prog. > startdiskette.)
Derfra kører du fdisk (og så ka\' jeg sq ikke helt huske resten) men du skal ind og finde disken og aktivere den, eller oprette en partition og give den et navn (hvis navnet ikke duer så prøv at lade være med at skrive noget). (der er ikke så mange muligheder og du kan ikke gøre noget skadeligt, så prøv dig frem)
Du booter fra disketten igen og skriver \"C:\" og \"format c:\" og svar ja. disken er derefter formateret til FAT32.
Når disken er aktiv booter du igen fra disketten og begynder at installere dit OS.
Avatar billede pck Nybegynder
19. februar 2001 - 13:01 #4
Her kommer så mit bud:

Når nu du har installeret win 3.11 kan du oprette en startdisk udfra win 98 CD-rommen. I mappen msutil (tror jeg nok den hedder)på CD-rommen, kan du oprette en FAT32 opstartsdiskette.
Start computeren op med denne. Kør fdisk slet din primær partition ( med dos og windows 3.11) og opret en ny primær partition. Afslut fdisk og Formater C drevet. Du skulle nu være klar til at installere windows 98.
Vil du installere win2000 skal du have en diskette med en promise driver for at få fat i ata/100 controlleren.
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
19. februar 2001 - 13:26 #5
Men er det overhovedet nødvendigt at have FAT32 for at køre disse OS ?

Jeg ser nu at den er FAT32 konverteret, men lige lidt hjælper det.

/NbG
Avatar billede pck Nybegynder
19. februar 2001 - 14:12 #6
Du er nødt til at slette din primære partition nu da der er installeret DOS og windows 3.11
Disse understøtter ikke store Harddiske (over 2 GB).
Der er ingen ulemper ved at bruge FAT32. FAT32 skulle give mere plads på Hd.

Avatar billede hotpop Novice
19. februar 2001 - 15:46 #7
hvis en fat16 er formatteret med fat16 kan man godt installere win 95, win 98, win me, linux, o.s.v. da Fat16 kun sætter begrænsning på clusterstørrelse og dermed også partitionsstørrelse.
Min konklusion/forslag: installationspartitionen er for lille til de nævnte OS´er. Formater hele HD, kør Fdisk og sig ja til understøttelse af store HD.

Hotpop
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
19. februar 2001 - 16:35 #8
Standard Mode: Bad Fault in MS-DOS Extender
Fault: 000D Stack Dump: 030c 0000 0070
Raw fault frame: EC=0200 IP=244B CS=0053 FL=3097 SP=00F2 SS=004b

Denne fejlmeddelelse får jeg når jeg forsøger at instalere Win Me (Millenium)

Drevet kører FAT32 med 43 GB på. Under type i FDISK står der godt nok PRI-DOS.

hmm.... ;(

/NbG
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
19. februar 2001 - 17:33 #9
->jdaugaard.

Lad mig lige få på det rene.
Du mener at jeg skal smide HDD i den blå (MASTER) port på motherboardet, og det skal være den der ikke er ATA100. Og så skal CD-ROM drevet sidde i den sorte port lige ved siden af?

??? Er det korrekt ???

/NbG
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
19. februar 2001 - 17:40 #10
Jep, nemlig! Jeg har et A7V med KT133 chipset, men jeg ved ikke om A7V133 er helt på samme måde! Da jeg skulle installere win98 og win2k skulle jeg sætte den sådan...
Avatar billede leth Nybegynder
23. februar 2001 - 01:50 #11
Hvis nu alt det med formatering osv ikke virker, så prøv at disable boot virus detection i din BIOS... jeg ved ikke om det har noget at sige med Win ME, men da jeg engang for længe siden skulle installere Win 95 osr2 mener jeg det var, kunne det ikke installeres med BVD enabled...
Skud i tågen, men måske?
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
23. februar 2001 - 10:42 #12
Jeg har fundet ud af hvad der var galt!

Det viser sig at de ram jeg købte hos datatel i valby ikke virkede en levende daddel!
Jeg har byttet dem to gange, og hver gang virkede de ikke, nu har jeg fået min tredje blok, men jeg har ikke fået testet den endnu.
Der er jo nok en grund til at det er danmarks billigeste ram! :)

Så hvis det havde virket fra starten var alt dette slet ikke nødvendigt!

Jeg er derfor ked af at have brugt jeres kostbare tid på dette og især til så lusede point!

Jeg vil forsøge at fordele pointene jævnt, dog bliver der ikke mange point til den enkelte.

/NbG
Avatar billede falk Nybegynder
26. februar 2001 - 15:30 #13
Ps

ALLE hardiske understøtter fat32, det er kun et spørgsmål om cluster størelse.
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
30. august 2001 - 02:05 #14
Svaret er/var: De spasserram jeg havde virkede kun op til nogle få MB. Dvs 4 udaf 256. Men win 3.11 fyldte åbenbart ikke mere op end de få der var, og derfor kørte det.
Jeg hentede et ramtester-program, og fandt fejlen således.

/NbG