Avatar billede ivano Nybegynder
14. juni 2004 - 14:46 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Fjerne routeren i en adsl opsætning?

Hej! Jeg har TDC bredbånd 512/128, med en 2601 speedstream router sammen med en 4-ports switch. Jeg har fået af vide hos kundeservice at man sagtens kan fjerne routeren i den opsætning, hvilket jeg egentlig gerne vil, da den koster penge. Men hvordan gør jeg? Dermed mener jeg både tilslutning og opsætning på computeren. Kundeservice sagde noget med at lave den til en DHCP forbindelse istedet for.
Er der nogle negative sider ved at lave dette om?
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 15:18 #1
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med at "fjerne routeren i den opsætning, hvilket jeg egentlig gerne vil, da den koster penge",
men jeg ved godt hvordan du forbinder og opretter dhcp på routeren....?
Avatar billede ivano Nybegynder
14. juni 2004 - 15:23 #2
Altså, jeg vil af med routeren, og bruge switchen alene.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 15:31 #3
Nå, men hvis du ikke har flere ip adresser fra TDC kan kun een pc komme på internettet ad gangen.
Derimod hvis du bruger routeren kan flere komme på ad gangen og du har en bedre sikkerhed da, du ikke er direkte åben for internettet samt at der sikkert er en form for firewall i routeren.
Men hvis du vil gøre det på den anden måde (hvilket jeg ikke forstår) så skal du bare forbinde dit adsl til switchen med lige netværkskabel og vælge auto ip og auto dns på dit netkort.
TAg så en ipconfig /renew fra dosprompten og du er på.
Du har vel ikke lejet routen siden du skriver at den koster?
Avatar billede ivano Nybegynder
14. juni 2004 - 15:50 #4
Ja den koster 42kr. om måneden. Ikke så galt, men det bliver da til penge, og desuden bruger jeg ikke firewallen i routeren, men istedet norton.
Jeg mener vi har 2 ip-adresser i abonnementet, så vi kan vel godt begge komme på alligevel ikke?
Hvad mener du med lige kabel?
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 15:58 #5
Jeg mener bare ikke krydset kabel ,men det bruger du sikkert ikke (det er til en direkte forbindélse mellem 2 computere) - glem det hvis du ikke ved hvad det er.
Det andet er ok så skal du bare vælge den opsætning jeg skrev. du kan dog få gode routere fra 300-600 kr hvis du får lyst.
Avatar billede ncp Nybegynder
16. juni 2004 - 15:28 #6
Har selv kørt med ADSL fra TDC uden router - som du selv siger, har man som standard 2 ip-adresser, som kan benyttes og man kan udvide dette op til 6 - men du skal være opmærksom på, at din sikkerhed bliver vesenligt lavere uden en router, idet du ikke mere vil have et LAN - alså et lokalt netværk, men at dine computere vil være en del af internettet og derved stå relativt åbne overfor alle på internettet... Så hvis du fjerner routeren, skal du hvert faldt have slået firewallen til (hvis du bruger WinXP) eller installeret et program som ZoneAlarm e.l.

Anyways så er selve omstillingen ret enkel - Du skal blot gå direkte fra ADSL-modemmet til din switch UPLINK-port med et almindeligt netværkskabel (gråt/hvidt) - har din swtich ingen UPLINK-port skal du benytte et krydset kabel (de er normalt blå)...
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 15:54 #7
svar
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 17:40 #8
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37883 se evt denne hvis du ikke får brug for trådløs