Avatar billede hooksi Nybegynder
14. juni 2004 - 13:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af bærbar

Da banken har indviliget i en oki kredit... Hehe.. skal der købes bærbar....

Jeg skal hovedsageligt bruge den til at arbejde på... i skolen og den slags...

Men på ferier er det fedest også kunne spille lidt og se dvd....

Jeg forestiller mig noget lignende:

Centrino, 30/40 Gb HD, 256/512 Ram, Ikke noget shared grafik... Men måske noget radeon 64/128 Mb, ordentlig opløsning i skærmen vel en 15 tommer, dvd drev dog ikke brænder som noget must, god batt. levetid, og helst ikke mere end 3 Kg...
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juni 2004 - 13:30 #1
Tag et lille kig på denne artikel, den giver et rimeligt indblik: http://www.eksperten.dk/artikler/133
Avatar billede ird Praktikant
14. juni 2004 - 13:32 #2
Tak for link til min  guide :-)

Skal du spille på den så skal du have et ordenlig grafikkort. ATI's 9600 vil jeg råde dig til at gå efter så
Avatar billede ird Praktikant
14. juni 2004 - 13:33 #3
Overvej bl.a Asus M6800N-modellen hvis det er noget du evt vil spille på eller grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer blot 2,7 kg

Den har boget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - bl.a. nogle af dem du har fundet!)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N har 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)

Acer ville jeg holde mig fra ; det forlyder at deres support ikke er så god..
Ned i en butik der forhandler disse maskiner.
Se den igang, løft den, tjek skærmen er god, se den arbejde med forskellige programmer, og sørg for den ikke laver som et kraftværk.
Det du skal er at gøre op med dig selv hvad du skal bruge den til (hvilket du har)
Er det til grafik baseret programmer og spil( sevom bærbare ikke kan anbefales til bærbare) eller er det alm brug som skole o.s.v.. Skal den bruges til grafik og spil, skal du bruge flere penge end de 8-9000 kroner. De nyeste grafikkort fra ATI bla. 9600 modellen kan godt klare de fleste spil. en centrino fra 1.4 og op til 1.7 er et super valg.
Her er "mine råd" til køb af bærbare:
Et godt sted at starte er at klarlægge sit behov og spørge sig selv, hvad den skal bruges til, og dermed hvad man har af krav til maskinen. Skal den bruges til grafik og ressourcekrævende ting vil jeg anbefale, at man smider lidt penge i den, og får noget der kan klare den slags.
Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg finder vigtige ved en bærbar er vægt, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan, den bærbare fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

personligt syntes jeg du skal gå efter en maskine med centrino teknologi. Mindre MHZ men samme ydelse som en større P4 - man kan grundlæggende sammenligne en Pentium M 1.3 (cpu´en i centrino) med en 2.2 GHz P4 i ydelse - 1.4 med en 2.4 - 1.5 med en 2.6 og 1.7 med en 2.8 GHz P4.
Deet du her skal lægge mærke til er ydelse kontra MHz - altså færre MHz men bedre ydelse - det vil igen sige mindre varmeudledning og dermed mindre køling - dermed en ret så støjsvag maskine
Avatar billede ird Praktikant
14. juni 2004 - 13:35 #4
VEGA Z7 PRO, er også en fed sag. Det er faktisk det samme som  ASUS M6800N bare med forskellig indpakning.
http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1
Avatar billede ird Praktikant
14. juni 2004 - 13:36 #5
Maskinerne fra Asus har desuden et On-Site servicekoncept En eventuel reparation vil foregå ude hos brugeren.
Avatar billede hooksi Nybegynder
15. juni 2004 - 23:16 #6
vil det slet ikke være muligt at kunne få en bærbar med 60 giga, 65 Mb radeon 9600, 512 Ram, centrino.  under 12000 kr????
Avatar billede ird Praktikant
16. juni 2004 - 16:06 #7
jo Vega pro eller Dell 8600c
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 12:43 #8
fik du svar nok?
Avatar billede hooksi Nybegynder
20. juni 2004 - 20:26 #9
nej ikke helt for dells priser stiger med en 2000 kr selv om der står inkl. moms..
Avatar billede ird Praktikant
21. juni 2004 - 15:02 #10
Sådan er dell ja. Men 8600c kan fåes til den pris