Avatar billede kasperlasper Nybegynder
14. juni 2004 - 09:44 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg bruge en router?

Jeg har netop købt en bærbar og vil gerne kunne gå på nettet samtidig med den stationære pc jeg har stående.

Vi har en delt bredbåndsforbindelse i andelsforeningen og og mit spørgsmål går på om det er et problem at hooke en router på sådan en?

Jeg ved meget lidt om netværk og sådan og ville ærge mig over at købe noget jeg ikke kan bruge til noget :-)

Mvh

Kasper
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juni 2004 - 09:45 #1
nej, det skal nok fungere.
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juni 2004 - 09:46 #2
og hvis du køber noget der ikke funger, ville du jo kunne bruge de 14 dages returret... hvis du køber over nettet selvfølgelig.
Avatar billede leif Seniormester
14. juni 2004 - 09:46 #3
Det vil meget sandsynligt fungerer.
Avatar billede skau Nybegynder
14. juni 2004 - 09:48 #4
Det er faktisk nødvendigt at du har en router (enten en maskine der agerer router)
og som riversen skrev kan du jo bare levere den tilbage hvis du ikke kan få det til at virke.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 09:48 #5
Helt enig . det fungerer 100%.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516 anbefaler denne som jeg selv har. giver dig også mulighed for trådløs foruden de 4 indbyggede lanporte.
Avatar billede leif Seniormester
14. juni 2004 - 09:50 #6
skau -> Hvorfor er det nødvendigt ??? Ved nogen andelsforeninger har du ubegrænset dynamiske IP adresser, så der vil en switch være nok, men med en router kan man altid være sikker.
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juni 2004 - 09:51 #7
dannyboyd: hvem har dog lokket dig til at købe den? :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 09:55 #8
->riversen ja hvem mon *g?
->Kasperlasper jeg ser ingen grund til at tilbagelevere medmindre der er fejl på, men det er måske det den kære riversen mener?
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juni 2004 - 09:57 #9
nej, det var bare for at forsikre, at han ikke løber nogen risiko. Linksys'en skal nok fungere, men nogle routere vil ikke fungere. Men det er nok de lidt mere avancerede af slagsen... fx en cisco 677, som jeg sidder med.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 10:00 #10
Hvorfor ville de ikke fungere i dette tilfælde?
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juni 2004 - 10:02 #11
fordi wan porten ikke er rj45. Der er en indbygget modemting i eller noget. Cisco 677 sætter du direkte i væggen. Den kobles ikke til et eksternt modem eller hvad der nu bliver leveret med fra fx TDC
Avatar billede skau Nybegynder
14. juni 2004 - 10:05 #12
Det vil altid fungere med en router - jeg aner ikke om en switch er nok - dertil kender jeg for lidt til andelsforeningens netværk, men en router er ikke ret meget dyere end en switch, og feks den dannyboyd (og som jeg kan forstå også riversen) foreslår giver jo mulighed for også at have wireless - hvilket kunne være interessant da han jo vil hooke en bærbar på.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 10:05 #13
ok tak for info
Avatar billede kasperlasper Nybegynder
14. juni 2004 - 10:20 #14
Jamen så er det jo bare at købe en router :-) Jeg ved ikke noget om foreningens netværk andet end at det er en del forbindelse. I så fald at der et eller andet sted sidder en router så er det ikke et problem at sætte en router efter den?

Hvad er forskellen på en router og en switch?

Kasper
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 10:30 #15
En router forbinder på den ene side til Internettet ( i dette tilfælde) med dine lan indstillinger til din internetudbyder - på den anden side uddeler den ipadresser og router forbindelsen fra cpér til internettet.
En switch connecter bare dine pcér i et fælles netværk hvor de kan se hinanden og dele filer.
Avatar billede skau Nybegynder
14. juni 2004 - 10:31 #16
En router kan "route" mellem forskellige netværk - en switch er bundet til det samme subnet, og kan ikke "forwarde" mellem forskellige IP-subnets - jeg ved der er en der har skrevet en meget god beskrivelse (en af artiklerne her på eksperten), men jeg kan ikke huske hvem det var.
De fleste nyere routere kan også opsættes med regler for hvad man må mellem netværkene, så man kan bruge den som en slags firewall (hedder conduits i cisco sprog)
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 10:31 #17
cpér=pcér
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juni 2004 - 10:59 #18
En switch er ikke bundet til det samme subnet. Hvis du med subnet tænker på tcp/ip protokollen.
Avatar billede skau Nybegynder
14. juni 2004 - 13:16 #19
Nej den er ikke bundet til samme subnet - der kan være flere subnets i samme switch - men der kan ikke "routes" mellem disse net igennem en switch - noderne kan kun se dem der er i samme subnet medmindre man putter en router på - det kan så være som "router on a stick" på porte eller mellem VLAN
Avatar billede kasperlasper Nybegynder
14. juni 2004 - 13:29 #20
Nu ¨å jeg indrømme at jeg ikke kan følge med de tekniske termer længere :-)
Avatar billede skau Nybegynder
14. juni 2004 - 13:31 #21
Undskyld - det har heller ikke noget med dit spørgsmål at gøre - det var et sidespor.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 13:33 #22
Ja der kom lidt teori på banen ,men her er artiklen om router/switch
http://www.eksperten.dk/artikler/175 hjalp det på forståelsen?