Avatar billede itckongen Nybegynder
13. juni 2004 - 21:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Nano Rør?

Hej Eksperter.

Hvad er nano rør, og hvad kan vi bruge det til?
En god lang forklarelse ville være helt i top :)

Så meget jeg ved er at nano rør bliver lavet af kul og et andet stof, der varmes op til omkring 3000 grader, der giver det en struktur så unik at vi kan benytte den til noget jeg ikke ved.

Er der muligheder for at anvende nano rør inden for IT verdenen?

På forhånd tak
/Michael
Avatar billede branko Nybegynder
13. juni 2004 - 21:43 #1
Det er meget muligt at vi er ved at støde på grænsen for vores nuværende teknologiske formåen mht. størrelsen for halvledertransistorer. Det er dog bestemt ikke slut for udviklingen af mindre transistorer - du må tænke på at vi endnu ikke har udforsket området om de såkaldte nanorør til den mindste detalje endnu. Hvis det kan lykkes os at skabe effektive transistorer baseret på disse små kulstof-strukturer, da tror jeg at vi vil se yderligere muligheder for skalering af processorer.

Men ja, det er klart at når end ikke IBM kan få helt styr på deres 90-nanometer fabrikationsteknologi, da er der grund til bekymring. Lækstrømmene er for høje, og man bliver dermed nødt til (midlertidigt) at søge andre veje for at opnå højere ydelse. Tri-Gate transistorer vil muligvis også få indflydelse på et senere tidspunkt - og jeg tror det bliver før nano-rør revolutionen :-). Jeg læste på Slashdot at visse firmaer allerede er nået langt nok til at fremstille ROM-baseret på nano-rør-teknologien, hvilket kun kan tages som et tegn på at vi snart vil se mere til denne teknologi.

Faktisk et meget interessant emne itckongen
Avatar billede itckongen Nybegynder
13. juni 2004 - 21:48 #2
Ok, men hvorfor er det nano rør er hurtigere end andre metoder.
Hvad er det specielle hvad nano rør, hvad er deres egenskaber der gør dem så gode?
Avatar billede branko Nybegynder
13. juni 2004 - 21:55 #3
Du kan læse noget om det på

www.ime.auc.dk/general/Institutprofil.pdf+Nano+R%C3%B8r&hl=da" target="_blank">http://www.google.dk/search?q=cache:6rdE_ZbuS5AJ:www.ime.auc.dk/general/Institutprofil.pdf+Nano+R%C3%B8r&hl=da
Avatar billede itckongen Nybegynder
13. juni 2004 - 21:56 #4
Det ser godt ud, og tak for besvarelsen den var meget nyttig.
Og ja det er et utrolig interessant emne..
Avatar billede branko Nybegynder
13. juni 2004 - 21:58 #5
Ja meget interessant. Og velbekommen.