Avatar billede janker Nybegynder
13. juni 2004 - 21:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ristet toastbrød

Jeg ved dette er et lidt mærkeligt spørgsmål, men det har irriteret mig meget!

So enlighten me! please!

Hvordan kan det være at et stykke toastbrød vejer ca 30g uristet og når man har ristet det vejer det kun ca. 20g..

Er det pga. den mængde vand som er i brødet fordamper?

Eller hvad??

Gerne nogle begrundet svar!
Avatar billede branko Nybegynder
13. juni 2004 - 21:27 #1
Det pga. at når brødet bliver restet fordamper det, og noget af vægten går af.
Avatar billede branko Nybegynder
13. juni 2004 - 21:32 #2
Pga. brød indholder vand. Selvom man ikke kan mærke det.
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. juni 2004 - 21:35 #3
ja jeg er med på vand-vognen ;) - det er sgu da logisk.
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. juni 2004 - 21:37 #4
btw hvad fik dig i det hele taget til at veje brødet?! lol
Avatar billede janker Nybegynder
13. juni 2004 - 21:46 #5
ved godt det måske lyder lidt småligt, men ok JEG HAR IKKE NOGET LIV!

Jeg var ved at riste mit toastbrød (det tager jo lidt tid) så stod jeg og læste på pakken imens.
Der stod at nettovægten pr skive var ??? gram, så besluttede mig for at prøve at veje skiven for at se om jeg fik det for mine penge som der stod.
Men da jeg vejede min skive ristet brød opdagede jeg at jeg manglede 10 gram???
Så vejede jeg en skive som ikke var ristet og VUPTI!! den vejede 10 gram mere, så der var grundlaget for min undren!
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. juni 2004 - 21:49 #6
rofl - det vil sige at hvis du vil ha' mest for pengene skal du lade være med at risted brødet ;)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
13. juni 2004 - 21:50 #7
hvis man feks. er diabetikker, så er der mange der vejer maden i starten, så kan man regne ud hvor mange kilojoules, sukker man for.
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. juni 2004 - 21:51 #8
(forresten. Jeg ku' godt ha' fundet på at gøre det samme.)
Avatar billede branko Nybegynder
13. juni 2004 - 22:07 #9
Velbekommen
Avatar billede janker Nybegynder
13. juni 2004 - 22:07 #10
Ok spørgsmålet er lukket og et af hverdagens små mysterier er løst af...

EKSPERTERNE!!!

TADAAA!!!
Avatar billede xyborx Nybegynder
13. juni 2004 - 23:35 #11
Jeg har sjovt nok også lagt mærke til at den side* der bliver ristet bliver en anelse mindre, så brødet bukker sig lidt sammen. Rister man det bagefter på den anden side, får de samme størrelse, og brødet bliver lige igen. Det har vel også noget at gøre med at vandet fordamper? Det bliver i hvertfald tørt.

* hvis man har sådan en rister der kun tager én side ad gangen