Avatar billede hono Nybegynder
11. juni 2004 - 18:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ophavsrettigheder - tekst

Når man installerer et stykke software står der gerne en lang smøre om at softwaren ikke må videredistribueres og andre betingelser man skal acceptere. Det er som regel stort set den samme tekst. Nogen der kan give mig et link til hvor jeg finde den?

På forhånd tak!

Hono
Avatar billede hono Nybegynder
11. juni 2004 - 18:23 #2
perfekt
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juni 2004 - 18:24 #3
Her er teksten fra MS visio 2003

SLUTBRUGERLICENSAFTALE FOR MICROSOFT-SOFTWARE
VIGTIGT – BØR LÆSES OMHYGGELIGT: Nærværende Slutbrugerlicensaftale ("Slutbrugerlicensaftale") er en juridisk bindende aftale mellem Dem (enten som fysisk eller juridisk person) og Microsoft Corporation vedrørende den Microsoft-software, som leveres sammen med nærværende Slutbrugerlicensaftale og som omfatter tilhørende medier og internetbaserede Microsoft-tjenester ("Software").  Softwaren kan være ledsaget af en ændring eller et tillæg til denne Slutbrugerlicensaftale. DE ACCEPTERER, AT VÆRE BUNDET AF VILKÅRENE I NÆRVÆRENDE SLUTBRUGERLICENSAFTALE VED AT INSTALLERE, KOPIERE ELLER BRUGE SOFTWAREN. SÅFREMT DE IKKE KAN ACCEPTERE VILKÅRENE, HAR DE IKKE RET TIL AT INSTALLERE, KOPIERE ELLER BRUGE SOFTWAREN. OM MULIGT, KAN DE RETURNERE SOFTWAREN TIL DET STED, HVOR DE HAR KØBT DEN, MOD FULD REFUSION AF KØBESUMMEN.
1.    LICENSTILDELING. Microsoft giver Dem følgende rettigheder, såfremt De overholder alle vilkår og betingelser i nærværende Slutbrugerlicensaftale:
1.1    Installation og brug. De har ret til at:
    (a) installere og bruge en kopi af Softwaren på en enkelt personlig computer eller anden enhed og
    (b) installere en yderligere kopi af Softwaren på en anden bærbar enhed, som udelukkende må bruges af den primære bruger af den første kopi af Softwaren.
1.2    Alternative rettigheder til lagring/brug på netværk. Som et alternativ til afsnit 1.1(a) har De ret til at installere en kopi af Softwaren på en netværkslagringsenhed, f.eks. en server, og tillade en enkelt adgangsenhed, f.eks. en personlig computer, at få adgang til og bruge den pågældende licenserede kopi af Softwaren på et privat netværk. De skal anskaffe en licens til Softwaren for hver yderligere enhed, der har adgang til og som bruger den Software, der er installeret på netværkslagringsenheden, medmindre andet er tilladt i henhold til afsnit 1.4 i nærværende Slutbrugerlicensaftale.
1.3    Tildeling af licens til Fjernskrivebord. De har ret til at bruge teknologier til fjernadgang, f.eks. Fjernskrivebord-funktionerne i Microsoft Windows eller NetMeeting, til at få adgang til og bruge Deres licenserede kopi af Softwaren, forudsat at kun den primære bruger af den enhed, der fungerer som vært for Fjernskrivebord-sessionen, får adgang til og bruger Softwaren med en enhed til fjernadgang. Disse Fjernskrivebord-rettigheder giver Dem ikke ret til at bruge Softwaren samtidig på den enhed, der fungerer som vært for Fjernskrivebord-sessionen, og på adgangsenheden.
1.4    Tildeling af licens til Fjernsupport. De har ret til at tillade en hvilken som helst enhed at få adgang til og bruge Deres licenserede kopi af Softwaren med det ene formål at yde Dem teknisk support og vedligeholdelse.
1.5    Tildeling af licens til Medieelementer. Softwaren kan indeholde visse fotografier, multimedieklip, former, animationer, lyde samt musik- og videoklip, som i Softwaren er identificeret til brug for Dem (under ét kaldet "Medieelementer"). De har ret til at kopiere og ændre Medieelementerne samt licensere, fremvise og distribuere dem sammen med Deres ændringer, som en del af Deres softwareprodukter og tjenester, herunder Deres websteder, men De har ikke licens til at gøre noget af følgende:
•    De har ikke ret til at sælge, licensere eller distribuere kopier af Medieelementerne alene eller som en del af en samling, et produkt eller en tjeneste, hvis Medieelementerne udgør den primære værdi af produktet eller tjenesten.
•    De har ikke ret til at tildele købere af Deres produkter eller tjenester nogen rettigheder til at licensere eller distribuere Medieelementerne.
•    De har ikke ret til at licensere eller distribuere Medieelementer, der indeholder repræsentationer af enkeltpersoner, regeringer, logoer, initialer, emblemer, varemærker eller juridiske personer, som kan identificeres, til erhvervsmæssige formål eller til at udtrykke eller antyde indeståelse for eller forbindelse til eventuelle produkter, tjenester, juridiske personer eller aktiviteter.
•    De har ikke ret til at fremstille anstødelige eller skandaløse produkter ved brug af medieelementerne, som defineret i den føderale lovgivning på det tidspunkt, produktet er fremstillet.
Derudover er De forpligtet til (a) at skadesløsholde og forsvare Microsoft imod eventuelle krav eller søgsmål, herunder advokatsalærer, der opstår som følge af licenseringen, brugen eller distributionen af de Medieelementer, som De har ændret, samt (b) at vedlægge en retvisende meddelelse om ophavsret sammen med Deres produkter og tjenester, som omfatter Medieelementerne.
1.6    Tildeling af licens til dokumentation. Den dokumentation, der følger med Softwaren, er udelukkende licenseret til interne, ikke-kommercielle formål.
1.7    Tildeling af licens til skabeloner. Softwaren kan indeholde dokumentskabeloner. De har ret til at kopiere og ændre de dokumentskabeloner, De modtager som en del af den Microsoft-software, der følger med nærværende Slutbrugerlicensaftale, og distribuere sådanne skabeloner sammen med Deres ændringer til brug for andre licenstagere af Softwaren. De har også ret til at kopiere, ændre og distribuere de skabeloner, der er tilgængelige gennem relevante internetbaserede tjenester, sammen med Deres ændringer til brug for andre licenstagere af Softwaren, men udelukkende til privat eller erhvervsmæssig korrespondance, der omfatter personlig kommunikation. De har ikke ret til at gøre følgende:
•    De har ikke ret til at sælge eller videresælge skabelonerne, licensere, udleje, bortlease, udlåne eller på anden vis overdrage dem mod betaling.
•    De har ikke ret til at distribuere de skabeloner, der er tilgængelige gennem internetbaserede tjenester, som en del af et produkt eller en tjeneste.
•    De har ikke ret til at kopiere eller placere skabeloner, der er tilgængelige gennem internetbaserede tjenester, på en netværkscomputer eller udsende dem i noget medie.
De forpligter Dem til at skadesløsholde og forsvare Microsoft imod eventuelle krav eller søgsmål, herunder advokatsalærer, der opstår som følge af licenseringen eller distributionen af de skabeloner, der er ændret af Dem.
2.    BESKRIVELSE AF ANDRE RETTIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER
2.1    Obligatorisk aktivering. DER ER TEKNISKE FORANSTALTNIGNER I DENNE SOFTWARE, DER ER UDVIKLET FOR AT FORHINDRE IKKE-LICENSERET BRUG AF SOFTWAREN. De kan muligvis ikke udøve Deres rettigheder til Softwaren i henhold til nærværende Slutbrugerlicensaftale, efter at produktet har været startet et bestemt antal gange, medmindre De aktiverer kopien af Softwaren på den måde, der er beskrevet under startsekvensen. Det kan også være nødvendigt at aktivere Softwaren igen, hvis De ændrer computerhardwaren eller Softwaren. Microsoft benytter disse foranstaltninger til at bekræfte, at De har en gyldig licenseret kopi af Softwaren. Hvis De ikke bruger en gyldig licenseret kopi af Softwaren, har De ikke ret til at installere Softwaren eller fremtidige opdateringer af Softwaren. Microsoft indsamler ingen personligt identificerbare oplysninger fra Deres computer/enhed under denne proces.
2.2    Internetbaserede tjenester. De har ikke ret til at bruge nogen internetbaserede Microsoft-tjenester, som har forbindelse til Softwaren, på en måde, der kan beskadige, deaktivere, overbelaste eller forringe sådanne tjenester eller gribe ind i tredjemands brug af dem. De har ikke ret til at forsøge at opnå uretmæssig adgang til nogen tjeneste, konto, computersystemer eller netværk, der har forbindelse til de internetbaserede tjenester.
2.3    Talegenkendelse/genkendelse af håndskrift. Såfremt Softwaren indeholder en eller flere komponenter til talegenkendelses eller til genkendelse af håndskrift, er De indforstået med, at talegenkendelse og genkendelse af håndskrift uløseligt er forbundet med statistiske processer og at genkendelsesfejl er en fast bestanddel af disse processer, samt at det er Deres ansvar at håndtere sådanne fejl, overvåge genkendelsesprocesserne og rette eventuelle fejl. Hverken Microsoft eller Microsofts leverandører er erstatningsansvarlige  som følge af fejl i talegenkendelsesprocessen eller processen til genkendelse af håndskrift.
2.4    Begrænsninger for runtime-software til rapportskrivning. Softwaren kan indeholde runtime-software til rapportskrivning ("Runtime-software"). De har ikke ret til at bruge Runtime-softwaren sammen med nogen anden software end Softwaren eller til at bruge Runtime-softwaren som en del af nogen proces eller noget system, der bruges til automatisk at levere, dele eller distribuere dokumenter eller andre produkter, der er oprettet ved brug af Runtime-softwaren.
3.    FORBEHOLD AF RETTIGHEDER OG EJERSKAB. Microsoft forbeholder sig alle rettigheder, som De ikke udtrykkeligt er blevet tildelt i nærværende Slutbrugerlicensaftale. Softwaren er beskyttet af ophavsretlige love og andre immaterialretlige love og konventioner. Ejendomsretten, ophavsrettighederne og andre immaterielle rettigheder til Softwaren tilhører Microsoft eller Microsofts leverandører. Softwaren er givet i licens og ikke solgt. Nærværende Slutbrugerlicensaftale giver Dem ingen rettigheder i forbindelse med varemærker eller mærker for tjenester, der tilhører Microsoft.
4.    BEGRÆNSNINGER I FORBINDELSE MED REVERSE ENGINEERING, DEKOMPILERING OG DISASSEMBLERING. De har ikke ret til at foretage reverse engineering, dekompilering eller disassemblering af Softwaren, medmindre, og kun i det omfang, sådanne aktiviteter udtrykkeligt og uanset nærværende begrænsning er tilladt i henhold til gældende lovgivning.
5.    INGEN UDLEJNING/KOMMERCIEL HOSTING. De har ikke ret til at udleje, bortlease, udlåne eller tilbyde kommercielle hosting ydelser ved brug af  Softwaren.
6.    SAMTYKKE TIL BRUG AF DATA. De accepterer, at Microsoft og Microsofts associerede selskaber kan indsamle og bruge tekniske oplysninger, der er indsamlet som en del af den eventuelle produktsupport, der leveres til Dem i forbindelse med Softwaren. Microsoft må udelukkende anvende disse oplysninger til at forbedre Microsofts produkter eller til at levere tilpassede tjenester eller teknologier til Dem og Microsoft vil ikke offentliggøre disse oplysninger på en måde, der kan identificere Dem personligt.
7.    HYPERLINKS TIL TREDJEMANDSSWEBSTEDER. Microsoft er ikke ansvarlig for indholdet af nogen tredjemandswebsteder eller -tjenester, hyperlinks, som figurerer på tredjemands websteder  eller er indeholdt i tredjemands tjenester, eller ændringer eller opdateringer af tredjemandswebsteder eller -tjenester. Microsoft leverer udelukkende disse hyperlinks samt adgang til tredjemands websteder og -tjenester som en service over for Dem, og tilstedeværelsen af eventuelle hyperlinks er ikke ensbetydende med, at Microsoft på nogen måde indestår for det pågældende tredjemands websted.
8.    YDERLIGERE SOFTWARE/TJENESTER. Nærværende Slutbrugerlicensaftale gælder for opdateringer, supplementer, tilføjelseskomponenter eller komponenter til internetbaserede tjenester til Softwaren, som Microsoft leverer til Dem eller gør tilgængelige for Dem efter den dato, hvor De har købt den første kopi af Softwaren, medmindre de leveres på separate vilkår. Microsoft forbeholder sig ret til at afbryde eventuelle internetbaserede tjenester, der leveres til Dem eller gøres tilgængelige for Dem gennem Deres brug af Softwaren.
9.    OPGRADERINGER. Hvis De vil bruge Software, der er defineret som en opgradering, skal De først erhverve licens til den software Microsoft angiver kan danne grundlag for sådan opgradering. Når opgraderingen har fundet sted, har De ikke længere ret til at bruge den oprindelige software, som udgjorde grundlaget for opgraderingen, undtagen som en del af den opgraderede software.
10.    SOFTWARE, DER IKKE MÅ VIDERESÆLGES. Software, som er identificeret som "Software, der ikke må videresælges", "Ikke til videresalg", "Not for Resale" eller "NFR" må ikke sælges, overdrages mod betaling eller bruges til andre formål end til demonstration, test eller evaluering.
11.    SOFTWARE, AKADEMISK UDGAVE TIL UNDERVISNINGSFORMÅL. For at bruge Software, der er defineret som en "Undervisningsversion", "Akademisk Udgave", "Academic Edition" eller "AE", skal De være en "Godkendt Uddannelsesbruger". Hvis De har spørgsmål om, hvorvidt De er kvalificeret til at bruge sådanne udgaver, bedes De kontakte Microsoft Danmark eller Microsoft Sales Information Center, One Microsoft Way, Redmond, WA 98052-6399, USA.
12.    EKSPORTRESTRIKTIONER. De accepterer, at Softwaren er underlagt den amerikanske lovgivning om eksport. De accepterer at overholde alle gældende internationale og nationale love, som gælder for Softwaren, herunder de amerikanske bestemmelser om eksport (Export Administration Regulations) såvel som begrænsninger vedrørende slutbrugere, slutbrug og destination, der er vedtaget af USA og andre lande. Yderligere oplysninger findes på<http://www.microsoft.com/exporting/>.
13.    ADSKILLELSE AF KOMPONENTER. Softwaren er givet i licens som ét samlet produkt. De tilhørende komponentdele må ikke adskilles med henblik på brug på mere end én enhed.
14.    OVERDRAGELSE AF SOFTWARE. Internt. De har ret til at overføre Deres kopi af Softwaren til en anden enhed. Efter overførslen skal De fjerne hele Softwaren fra den tidligere enhed. Overdragelse til tredjepart. Såfremt De er den person til hvem Softwaren oprindeligt blev givet i licens til, har De ret til at foretage en permanent engangsoverdragelse af nærværende Slutbrugerlicensaftale, Software og et eventuelt Ægthedsbevis til en anden slutbruger, forudsat at De ikke beholder nogen kopier af Softwaren. Denne overdragelse skal omfatte hele Softwaren (herunder alle komponentdele, medierne og det trykte materiale, eventuelle opgraderinger, nærværende Slutbrugerlicensaftale og et eventuelt Ægthedsbevis). Overdragelsen må ikke være en indirekte overdragelse, f.eks. en konsignation. Forud for overdragelsen skal den slutbruger, som erhverver Softwaren, acceptere alle vilkår i Slutbrugerlicensaftalen.
15.    OPHØR. Microsoft har uden præjudice for eventuelle andre rettigheder ret til at hæve nærværende Slutbrugerlicensaftale, såfremt De tilsidesætter vilkårene og betingelserne heri. I sådan tilfælde skal De destruere alle kopier af Softwaren og alle de tilhørende komponentdele.
16.    HELE AFTALEN: VILKÅRENES UAFHÆNGIGHED. Nærværende Slutbrugerlicensaftale (herunder eventuelle tillæg til nærværende Slutbrugerlicensaftale, som leveres sammen med Softwaren) udgør hele aftalen mellem Dem og Microsoft i forbindelse med Softwaren og eventuel produktsupport, og den tilsidesætter enhver tidligere eller samtidig mundtlig eller skriftlig kommunikation samt alle forslag og erklæringer med hensyn til Softwaren eller andre emner, der er omfattet af nærværende Slutbrugerlicensaftale. I tilfælde af at vilkårene i Microsofts retningslinjer eller supportprogrammer ikke stemmer overens med vilkårene i nærværende Slutbrugerlicensaftale, gælder vilkårene i nærværende Slutbrugerlicensaftale. Såfremt en bestemmelse i denne Slutbrugerlicensaftale anses for at være ulovlig, ugyldig eller uden retskraft, skal de øvrige bestemmelser fortsat være fuldt gyldige.

Følgende GARANTI FRA MICROSOFT er gældende for Dem, hvis De har erhvervet Produktet udenfor USA:

Microsoft Garanti. Rettigheder i henhold til ufravigelige lovbestemmelser berøres ikke - Følgende garanti er ikke geografisk begrænset og berører ikke de ufravigelige lovbestemte rettigheder, som De måtte have i henhold til gældende lovgivning.

Garantien – Produktet er fremstillet og tilbudt som et standardprodukt og er således ikke beregnet til nogen brugers særlige formål. De accepterer, at intet Produkt er fejlfrit, og De opfordres derfor til regelmæssigt at tage en back-up af Deres filer. Såfremt De har en gyldig licens til Produktet, garanterer Microsoft, a) at Produktet i alt væsentligt vil fungere i overensstemmelse med det medfølgende skriftlige materiale i en periode på 90 dage fra modtagelsen af Deres licens til at benytte produktet eller den korteste periode i henhold til gældende lov, og b) at al produktsupport ydet af Microsoft i alt væsentligt vil være som beskrevet i det gældende skriftlige materiale leveret til Dem af Microsoft, samt at Microsofts supportteknikere vil yde rimelige bestræbelser og omhu med henblik på at løse eventuelle problemer. I tilfælde af, at Produktet ikke er i overensstemmelse med denne garanti, vil Microsoft enten a) reparere Produktet eller foretage omlevering, eller b) refundere købesummen. Denne garanti gælder ikke, hvis fejl ved Produktet skyldes uheld, misbrug eller fejlagtig brug. Garantien gælder for ethvert omleveret Produkt i den resterende del af den oprindelige garantiperiode, dog mindst 30 dage. De anerkender, at ovennævnte garanti er den eneste garanti, Microsoft yder i relation  til Produktet og eventuel produktsupport.

Fraskrivelse af Alle Andre Vilkår – Udover garantien ovenfor fraskriver Microsoft sig i det omfang gældende lovgivning gør det muligt enhver garanti, betingelse og ethvert vilkår, det være sig udtrykkelig eller stiltiende (uanset om det er i henhold til lov, retsgrundsætninger eller på andet grundlag), herunder men ikke begrænset til eventuelle stiltiende garantier for tilfredsstillende kvalitet og egnethed til et bestemt formål for så vidt angår Produktet og det medfølgende skriftlige materiale. Eventuelle stiltiende garantier, der ikke kan fraskrives, er begrænset til 90 dage eller den korteste periode, som er mulig i henhold til gældende lovgivning, såfremt denne er længere.

Begrænsning af ansvar – Bortset fra garantien ovenfor skal Microsoft og Microsofts leverandører - i det omfang gældende lovgivning gør det muligt – ikke være ansvarlige for tab af nogen art (herunder, men ikke begrænset til, driftstab, driftsforstyrrelser, tab af forretningsoplysninger eller andet økonomisk tab) som følge af brug af eller manglende mulighed for at bruge Produktet, selvom Microsoft er blevet underrettet om muligheden for sådanne skader. Microsofts fulde ansvar i henhold til bestemmelserne i denne Aftale er under alle omstædigheder begrænset til det beløb, De faktisk har betalt for Produktet. Disse begrænsninger gælder ikke for ansvar, som det i henhold til gældende lovgivning ikke er muligt at fraskrive sig eller begrænse.

Gældende lovgivning – Denne Aftale er underlagt lovgivningen i staten Washington, USA, medmindre De har erhvervet Produktet i et land i EU, Island, Norge eller Schweiz. I så fald gælder lovgivningen i det land, hvor De har erhvervet Produktet.

Såfremt De har nogen spørgsmål til denne Slutbrugerlicensaftale, eller hvis De af anden årsag ønsker at kontakte Microsoft, kan De benytte de medfølgende adresseoplysninger til at kontakte Microsoft i Deres land eller besøge Microsoft på internettet på http://www.microsoft.com.