Avatar billede passat Nybegynder
18. februar 2001 - 19:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

WIN 98/WIN ME

Hej er der nogen der kan forklare hvodan man installerer WIN ME og WIN 98 (skodpaq\'s) på en hardisk 17 GB, som er delt med partition magic 4,01, i ca 9 GB og 8GB.Samtidig vil jeg gerne kunne vælge hvilket system jeg vil starte op med via en menu ved opstart. Er det muligt at få dette forklaret så selv jeg (nybegynder) kan forstå dette, uden at løbe ind i for mange problemer.Jeg har så et problem eller ?, når jeg kører en partition info, i disk geometry information melder den for store drive \"placeholders\" in the begin og in the end,er det et problem ?.OBS \"OS\" står ofte beskrevet, i mange af svar på spørgsmål,hvad betyder det.MVH HENRIK TONNESEN.

Avatar billede handmade Nybegynder
18. februar 2001 - 19:33 #1
OS=Operativ System
Avatar billede teknik Juniormester
18. februar 2001 - 20:25 #2
Har ikke selv prøvet det, så det her er SVJV

Win98/WinME er jo ikke umiddelbart designet til at fungere på samme PC.
Du har derfor brug for en BOOT-manager...mener at Boot-magic, også fra Power-Quest er rimeligt lettilgængelig.

De to adskilte partitioner har du lavet, det er også fint nok.

Du er så vidt jeg har forstået nød til at \"skjule\" den partition med den første installation, mens du laver den anden.
Det kan mig bekendt fikses med partition-magic eller boot-magic.

...mht. \"Drive Placeholders\"...der er jeg blank...

mvh :-)
Teknik
Avatar billede mmk Nybegynder
18. februar 2001 - 23:20 #3
Det kan godt lad sig gøre at win98 og me køre sammen i en pc, jeg har selv win 98,95,me,2000, på en pc men jeg bruge ikke partition magic selv om den god men jeg bruger System command delxce, den er perfekt.
Avatar billede edderkop Nybegynder
20. februar 2001 - 23:30 #4
Der er ingen problemer som mmk skriver. Du starter med at installere det OS som du vil have på c:\\ derefter installere du det andet Os på d:\\. Der bliver automatisk oprettet en fil på c:\\, boot.ini, som aktiveres når du starter pc\'en. Denne giver dig mulighed for at vælge hvilke OS du vil starte op i. Du skal installere alle drivere mv i begge OS\'er.
Avatar billede passat Nybegynder
21. februar 2001 - 00:30 #5
Har jeg prøvet,men lige så snart jeg smider WINME
skiven i,spørger den om jeg vil opgradere,og for
så ikke mulighed for at vælge D: drevet,hvad gør jeg galt ?.MHT til \"drive placeholders\" mener jeg
clusters,cylinders,heads,som partition magic \"info\" mener er for store i starten og i slutningen på både C:\\,D:\\ drevet.
Avatar billede edderkop Nybegynder
21. februar 2001 - 21:53 #6
Vedr. opgradering, så spørger win 2000 om det samme, dertil skal du bare svare nej og fortsætte installationen. Hvis installationen stopper, Kan du evt. starte installationen fra en dos promt hvor du skriver install d:\\biblioteksnavn.
Vedr. din hdd så ville jeg personligt lave mere end 2 partitioner. Jeg ville lave 2 partitioner til OS\'erne og et eller flere til programmer. Dette vil gøre det nemmere hvis et af os\'erne går ned og du bliver nød til at formatere drevet.