Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 19:35 Der er 55 kommentarer

Fejl ved indlæsning af XP styresystem

Jeg har for kort tid siden købt en HP 360 PC'er og har fået installeret XP pro, alt har kørt perfekt indtil i går da jeg starter op er der "sort" skærm med teksten "fejl ved indlæsning af styresystem" jeg kan gå på C drevet men kan ikke se noget da den skriver at der er fejl ved optælling af mapper ! når jeg sætter cd'en i ved opstart kan jeg godt vælge at den skal rep. men der sker intet ! havd kan jeg gøre ?

På forhånd tak
HEBJ
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 19:56 #1
Jeg tror at der af en eller anden grund ikke er forbindelse til din harddisk, men hvad mener du med at du kan gå på c -drevet?
Check alle kabler i kabinettet.
og scan med dette program fra diskette - http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 20:09 #2
jeg står lige nu på "roden" og kan skifte mellem F: og C: drev, men der sker bare ikke noget ! på F: kan jeg godt tage en F:\dir men når jeg er på C:\ vil den ikke
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 20:12 #3
ok du er i en dosprompt - husk at du ikke kan se ntfs fra dos.
men der må da være andre fejlbeskeder , hvad har du på c og F?
Har du fulgt denne guide til Rep?
Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det dit aktuelle drev..
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 21:08 #4
ved inst. viser den ekst partitioner

Ukendt disk  (der er ingen dis i dette drev)

Ukendt disk  (der er ingen disk i dette drev) 131068MB disk 0 på ID 0 bussen 0 på afapi (MBR)

F:Patition 1(HP_recovery) [FAT32] 4452 MB (786 MB ledig)

C:Patition 2(ukendt)
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 21:12 #5
Og hvor der du disse oplysninger?
Har du xp pro med Ntfs på c-drevet ?
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 21:16 #6
info kommer fra systemet når jeg starter op på cd'en og vælger at installere XP
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 21:21 #7
Har du flere harddiske ?
Har du xp pro med Ntfs på c-drevet ?
Har du fulgt denne guide til Rep?
Repair...osv.
og scan disken med dette program fra diskette - http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT

Du er lidt svær at hjælpe når du kun svarer på halvdelen af spørgsmålene.
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 21:29 #8
Jeg ved godt at jeg måske ikke svare helt som du gerne vil ! men jeg er ikke nogen ørn til det her ! men prøver at følge med så godt jeg nu kan ! (og du er en stor hjælp lige nu tak for det !)

Den fil jeg skal kkopierer over på en diskette kan ikke være der !
Avatar billede xozzi Nybegynder
10. juni 2004 - 21:32 #9
www.ultimatebootcd.com
Download og brænd den på en skive, boot cden op under start og kør forskællige tests af dit hardware... RAM, Harddisk og Filsystem
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 21:35 #10
Hvad er nu det for en fil du skal kopiere over på diskette?
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 21:40 #11
det link du henviste til i dit sidste svar !
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 21:46 #12
Du skal bare downloade den til harddisken og køre exe filen for at oprette din bootdiskette. indsæt en tom diskette - så skulle den selsv oprette den. så starter du op på din diskette, (floppy skal stå til first boot device i bios)
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 21:49 #13
Jeg ved jeg nok spørger lidt dumt ! men jeg sidder på en anden maskine ! skal jeg lave den disketter der og så sætte den over i min nye maskine ? eller har jeg totalt misforstået
Avatar billede xozzi Nybegynder
10. juni 2004 - 21:50 #14
Genialt, er det ikke HP der pationere diskene sådan at der altid er en backup af startinstallationen... du skal bare gå ind på F (Ser sådan ud da den hedder recovery) i dos og køre .exe filen, er ikke sikker men mener det er sådan, for en af mine venner har også HP...
Avatar billede xozzi Nybegynder
10. juni 2004 - 21:51 #15
partionere, eller hvad det hedder

even!!!!
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 21:52 #16
Ja du skal oprette den diskette og starte den op på din nye maskine -  den tester nemlig harddisken for fejl - læge mærke til at hvad den skriver når den er færdig - helst gerne succesfull..
Det er helt ok at spørge en ekstra gang *s
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 21:59 #17
der er to downloads hvilken en skal jeg vælge ? og bekræft lige at jeg gerne må lægge den på en andens maskine for at lave den bootdisk.

Xozzi ! der er ikke nogen exe fil på F:
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 22:22 #18
test ok !
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 22:26 #19
Har du flere harddiske ?
Har du xp pro med Ntfs på c-drevet ?
Har du fulgt denne guide til Rep?
Repair...osv.
Du behøver ikke markere svar hver gang - bare vælg send - lidt info herfra...
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 22:28 #20
jeg har set noget hvor der står Ntfs men det er vist når jeg starter op med XP cd'en ja jeg har fulgt den rep på XP cd'en
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 22:31 #21
Hvad siger den så når du forsøger en repair?
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 22:31 #22
fejl ved indlæsning af operativsystem står stadig på skærmen når den starter op ! og så sker der ikke mere
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 22:38 #23
nu har jeg prøvet en R og den går på F:\MiniNT ! og når jeg tager en dir på den så kommer der noget op ! men ikke en exe fil som en nævnte tidligere
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 22:38 #24
1.Har du flere harddiske ?
2. Har du xp pro med Ntfs på c-drevet ?
3. Har du fulgt den guide til Rep?
Repair...osv.
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 22:43 #25
1) 1 stk. harddisk
2) jeg ved det ikke
3) ja
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 22:43 #26
Nu har jeg spurgt om de samme ting 3 gange og vi komnmer ikke videre før du svarer på spørgsmålene i rækkefølge...
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 22:44 #27
2) jo jeg har XP pro men om det er Ntfs ved jeg ikke
Avatar billede hebj Nybegynder
10. juni 2004 - 22:50 #28
prøver lige at svare så rigtig som muligt

1) 1 harddisk C drev muligvis opdelt i 2 da der også er F:
2) har XP pro men Ntfs ved jeg ikke (kan det spores nogen steder)
3) jeg har fulgt den vejl. der kommer på skærmen så jo jeg har foretaget en repair
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 23:08 #29
http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm
Følg vejledningen og se om du kan starte den op i recovery consol= konsolmode.

Når du er logget på med admin password skal du skrive:
chkdsk c: /f

for at rette fejl på dit c-drev
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2004 - 23:16 #30
Vi når vist ikke mere iaften - går i seng nu...hygge
Avatar billede hebj Nybegynder
18. juni 2004 - 20:49 #31
Hej dannyboyd
Tak for hjælpen (har lige været væk nogle dage) ! jeg har nu formateret og installeret min maskine igen (en bekendt) så nu er maskinen clean ! og XP er installeret ! nu er det bare sådan at mit C drev hedder G og C er blevet til et flytbart drev ! og jeg kan ikke insatllerer drivere (eks. internet da den kun vil accepterer et C drev) kan du hjælpe mig der ! du skal nok få rigelig med point

mvh
hebj
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2004 - 21:18 #32
ja jeg hjæper dig da.
"og jeg kan ikke insatllerer drivere (eks. internet da den kun vil accepterer et C drev)" forstår ikke hvad du mener her.
har du drivere du skal bruge?
Hvis du hj.klikker dit drev - vælger administrer kan du se dine drevoplysninger, hvor man og hvilke partitioner har du?
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2004 - 21:27 #33
Nej jeg har ombestemt mig - gider ikke fejlfinde på en nyinstallation - du installerer simpelthen forfra. det andet er noget roderi.
http://hcma.dk/installering_repair gå til installering/repair og fælg vejledning.
Efter pkt 7 kan du se alle dine partitioner. her skal du slette alle partitioner ved at stille curseren på dem og vælge D (så vidt jeg husker)
Når alle er slettet opretter du en ny med C - og installerer igen.
Ny får du din installation på c-drevet
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2004 - 21:28 #34
Avatar billede hebj Nybegynder
18. juni 2004 - 21:29 #35
jeg er nu inde i noget som hedder powerQuest partitionmagic hvor jeg kan se at jeg på disk 1

local disk (G:) NTFS  status Active Primary
(*) Extended status none Primary
Local Disk (H:) Status none Logical

Kan man ændre disse så de kommer til at hedde det de skal ?
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2004 - 21:38 #36
Ja det kan man godt men det kommer aldrig til at køre godt fordi der samtidig skal ændres i systemet for henvisninger til drevbogstavet- f.x. i registreringsdatabasen og jeg kender ikke et program der gør det godt nok.
men slet roligt dine partitioner ve at markere dem og vælge delete . derefter opretter du en ny med Create - standard primary (hvis muligt) og formater.

Men du har sikkert flere harddiske siden den siger Drev G og H?
Geninstaller og vend tilbage , har du alle drivere til xp eller skal jeg finde nogen?
Avatar billede hebj Nybegynder
18. juni 2004 - 21:46 #37
den hjemmeside du henviser til virker ikke ?
Avatar billede hebj Nybegynder
18. juni 2004 - 21:51 #38
jeg formoder at det er et prog jeg skal hente
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2004 - 21:54 #39
http://www.eksperten.dk/artikler/33 så brug den her, når du har formateret
Avatar billede hebj Nybegynder
18. juni 2004 - 21:55 #40
nej jeg tror ikke jeg har alle drivere ! jeg mangler eksempelvis den til ethernet ( ville hente den fra HPs hjemmeside men den kan kun installers via C drevet) ! for at jeg kan komme på internet ! samt nogle andre drivere
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2004 - 21:59 #41
ved du evt, navnet/nr på kortet?
Du kan evt bruge everest til at guide dig http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5
Avatar billede hebj Nybegynder
18. juni 2004 - 22:12 #42
måske et lidt dumt spørgsmål men hvilket kort ?
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2004 - 22:15 #43
Dit ethernet kort - netkortet? ved du hvad det hedder?
Avatar billede hebj Nybegynder
18. juni 2004 - 22:20 #44
jeg finder lige navnet !

hvordan starter jeg op på CDen lige nu starter den bare op på normal vis selvom at jeg har cden i drevet
Avatar billede hebj Nybegynder
18. juni 2004 - 22:22 #45
der står bare 1394 netværkskort producent Microsoft
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2004 - 22:24 #46
Der skal du i bios og vælge din cdrom som første drev i bootrækkefølge - under boot. du går i bios med Del knappen (men det står på de sorte sider under opstart)
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2004 - 22:24 #47
så er der bold...
Avatar billede hebj Nybegynder
18. juni 2004 - 22:25 #48
følgende er uden driver
-ethernet-controller
-multimedielydkort
-skærmkort (VGA)
-SM-buscontroller
-USB-controller
Avatar billede serverservice Praktikant
19. juni 2004 - 10:14 #49
Du kan evt bruge everest til at guide dig http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5
installer og gå i: Netværk - Pci/pnp netværk og i Grafikkort pci/agp
Hvad skriver den disse to steder?
Avatar billede hebj Nybegynder
28. juni 2004 - 10:47 #50
Hej Dannyboyd
Tak for hjælpen ! jeg måtte til sidst kontakte HP support for hjælp og den er nu sendt til rep. ! Tusind tak for hjælpen ! og til andre som har været venlige at stille sig til rådighed med råd !

hebj
Avatar billede serverservice Praktikant
28. juni 2004 - 10:51 #51
Det var vist ikke nødvendigt hvis det bare er nogle drivere som mangler, men det er da helt op til dig hvad du gør.
Avatar billede hebj Nybegynder
28. juni 2004 - 10:54 #52
Hej igen ! det var nu mest fordi at XP ikke ligger på C: drevet !
Avatar billede hebj Nybegynder
28. juni 2004 - 11:00 #53
Øhh.. lige et spørgsmål mere ! jeg har i 99 købt en Dell Insperion 7000 ! den har kørt med W98, nu ville jeg lægge W2000 på den og har lagt yderligere ram (196) men når jeg installerer W2000 stopper den undervejs, den blorkerer ligesom og kommer så ikke videre ! har du et forslag til hvad man kan gøre ?
Avatar billede hebj Nybegynder
28. juni 2004 - 11:01 #54
Ang. dell maskinen skylder jeg måske lige at sige at den er formateret helt !
Avatar billede serverservice Praktikant
28. juni 2004 - 11:06 #55
Ja du skal boote på cdrommen og formatere din harddisk- det får du mulighed for under installationen.
her en guide http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair