Avatar billede zerrvox Nybegynder
10. juni 2004 - 12:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan man lave dynamiske tabeller i css?

Ja, det hurtige vil nok opdage dette ikke er mit første spørgsmål inden for kort tid, men hva pyt :D

Jeg har nu siddet og rodet en del i min kode har bl.a. andet fået valideret min kode, eller såen næsten, der er 3 fejl nu føre var der 279, så det er da en klar forbedring :D

Men lige siden jeg har indsat <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">, så IE ikke går i quirks-mode, så har det været mig umuligt at designe mine table (før divs) så det fyldte en bestemt del af vinduet, sådan atv hvis du trak i viduet ville tables'ne gøre sig større mindre osv. Det kan dog godt lade sig gøre at få mozilla til det, men ikke IE,m hvilket jo nok er den mest væsentlige, da den står for 98% af alle mine besøgende :D

Ville egentlig gerne tilbage og prøve og bruge div-containers igen, men det ville ikke helt som jeg, så skrinlagde lige projektet for et stykket tid :D

Men der må da være nogen, som kan fortælle mig, måske endda vise mig noget kode så jeg kan opnå de dynamiske tabeller i css :D

Jeg kan nemlig godt frembringe noget lignende ved at sætte height på min master tabel, men dette er jo ikke en valid-ting mere, så det må da kunne opnås på en anden måde, eller er det bare mig, der er helt ude i skoven :D
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. juni 2004 - 12:46 #1
Følger med
Avatar billede overchord Nybegynder
10. juni 2004 - 12:59 #2
Ved ikke helt om denne artikle kan hjaelpe dig med dit specifikke problem, men den er ganske god info omkring tabller, css valieringer og versions understoettelse:

http://www.alistapart.com/articles/journey/
Avatar billede powernodes Nybegynder
10. juni 2004 - 13:01 #3
Avatar billede zerrvox Nybegynder
10. juni 2004 - 13:41 #4
Ahh... Det var det som aldrig gik op for mig, at lige meget hvor du specificerer height 100% så gælder det 100% af siden og ikke af elemtet uden som i tables, så er det jo ikke andet for end at prøve igen, hvilket jeg selvfølgelig også snart vil gøre :D

powernodes --> det er ski et flot eksempel.. Det var lige netop noget i den retning jeg ønskede, så bare i lodret, du har vel forhåbentlig ikke noget imod at jeg vil lade mig inspire af dit eksempel, kan dog se at du har brugt/været nødt til at bruge en table til at holde det hele samlet :D

Smid et svar hvis I ønsker nogle point.
Avatar billede powernodes Nybegynder
10. juni 2004 - 14:05 #5
Det er med VILJE tabellen er brugt. Lidt skægt i disse div dage, som mange totalt har misforstået.
Avatar billede lordhead Nybegynder
10. juni 2004 - 14:12 #6
hvis du har problemer med height, så er denne artikel måske noget for dig? www.alistapart.com/articles/fauxcolumns
Avatar billede zerrvox Nybegynder
10. juni 2004 - 14:34 #7
powernodes --> det havde jeg sådan set også regnet med :D
og jeg ska ik gøre mig klog på, hvad der er rigtigt og forkert, men jeg har da efterhånden fanget, at det er forkert at antage at man ikke skal bruge tabeller, emn bare bruge dem, der hvor de oprindeligt var tiltænkt :D

lordhead --> fantastisk, det løser et andet problem, som jeg har siddet og kæmpet med, nu er jeg snart klar til at prøve at lave det hele i css igen..
Avatar billede lordhead Nybegynder
10. juni 2004 - 17:46 #8
diskussionen omkring tables vs. css er endeløs - men her er nogle alternative artikler om emnet, set fra et objektivt synspunkt. (Den første blev skrevet først).

http://www.andybudd.com/archives/2004/05/an_objective_look_at_table_based_vs_css_based_design/
http://www.mezzoblue.com/archives/2004/05/13/gasp_tables/
http://www.mezzoblue.com/archives/2004/05/15/tables_oh_th/

/Rune
Avatar billede lordhead Nybegynder
10. juni 2004 - 17:54 #9
...iøvrigt er der masser af gode artikler om alt hvad der har med hjemmesider at gøre på www.alistapart.com. Men der findes da også mange andre gode sites om webudvikling, fx.

www.mezzoblue.com
www.simplebits.com
www.7nights.com/asterisk
www.htmldog.com
www.fiftyfoureleven.com
www.meyerweb.com
www.shauninman.com
www.andybudd.com
www.webstandards.org
www.cssvault.com

Se evt. min kommentar i et andet spm: http://www.eksperten.dk/spm/506250#rid4661160
Avatar billede zerrvox Nybegynder
19. marts 2005 - 17:23 #10
Lukker tråden, men hvis nogle føler sig snydt for pointene, så opretter jeg gerne en tråd, hvor jeg deler point ud :D