Avatar billede itckongen Nybegynder
09. juni 2004 - 22:34 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Programmering af nano bots?

Hej Eksperter

Jeg aner ikke hvor jeg skulle stille spørgsmålet, under hvilken kategori, så det blev her :)

Jeg har skrevet eksamens rapport om nano teknologi og skal snarligt til mundtlig prøve i min opgave.
Men jeg mangler at vide hvordan man kan programmere nano bots, jeg ved godt det er noget lang håret noget med at flytte på atomerne eller noget i den stil.
Men er der nogle der har et link, eller kan beskrive det meget godt udloves der 200 point.

På forhånd tak

/Michael
Avatar billede mireigi Novice
09. juni 2004 - 23:05 #1
Hmmm... Følger selv rimeligt godt med i Nanoteknologiens udvikling (dne har et enormt potentiale), og har nogle gange svært ved at forstå det de siger/skriver...

Selvom det ligger langt væk i min hukommelse vil jeg dog alligevel prøve at give en forklaring ud fra hvad jeg har set på Discovery Channel for noget tid siden...

Nanoteknologi - Hvad er det?
Nanoteknologi er er en i princippet bittesmå robotter kaldet nanitter som kan anvendes til alle formål, lige fra at omdanne fx kul til guld, til at kunne rekonstrurere en hel kropsdel.  Nanitterne programmeres til forskellige formål, på omtrent samme måde som man programmerer fx en minesøgende robot eller en industrirobot. Fx vil en hob af nanitter (typisk mange tusinde) kunne programmeres til at genkende den atomare opbygning af kulstof, og udfra den angivne mængde omdanne det til guld. Da guld har et højere indhold af atomer end kulstof, vil mængden af produceret guld være mindre end den tilgængelige mængde kulstof.

Nanoteknologi - Anvendelse:
Ligesom en nanit kan programmeres til at genkende den atomare opbygning i et objekt, kan de programmeres til at genkende forskellige celler i en biologisk enhed (planter, dyr, mennesker) udfra de enzymer som indgår i alle celler. På den måde kan fx kræftceller opdages, og evt. behandles med de rette medikamenter, men ligeledes kan en nanit "ombygge" kræftcellen til en almindelig sund celle igen, ved at fjerne de atomer/enzymer som har ødelagt cellen. Det fjernede vil så blive udskilt fra kroppen som affald på et senere tidspunkt. Ligeledes kan sår og skader behandles meget hurtigt ved at nanitterne fx ombygger de enzymer der findes i blodet og udbedrer skaderne. [Egen teori, vurder selv: Da sukker er en af de mest hyppige forkomster i kroppen iht. enzymer kunne man måske strø sukker på et sår så nanitterne har masser at arbejde med?]

Så i bund og grund kan man vel egentlig sige (så vidt som jeg har forstået det), at nanitter programmeres ligesom alt andet elektronik til at genkende forskellige mønstre og derefter udføre en passende handling. Fx ved en automatiseret minesøgende robot, at når den opfanger et mine-lignende objekt skal den "slå alarm"/advare om at den har fundet en sådan og derefter vente et stykke tid før den begynder på desarmeringen, så alle i nærheden kan nå i sikkerhed.

Jeg har ikke kunnet finde noget relevant om "nanit-programmering" på nettet, men afhængigt af hvor lang tid du har, kan du fx prøve at skrive til Illustreret Videnskab og påpege at du gerne ser dit spm. besvaret hurtigst muligt...

Illustreret Videnskab - Forsiden: www.illvid.dk
Illustreret Videnskab - Søgeresultater på "nano": www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=148

Det er vist mit bedste bud... Håber det kan bruges...

/MiReiGi
Avatar billede itckongen Nybegynder
09. juni 2004 - 23:10 #2
Mange tak for svaret.
Jeg har ikke travlt med at få det besvaret.
Det du skrev var til stor hjælp, men det beskriver dog ikke hvordan nano botsne kan genkende et bestemt miljø.

Det jeg er ud efter er hvordan kan vi få dem til at kende de forskellige miljøer, og hvordan kan vi programmere dem til at gøre andre ting.

Men for så langt et svar, og meget brugbart får du point alligevel :)

Tak for hjælpen.
Avatar billede mireigi Novice
09. juni 2004 - 23:54 #3
Jamen tak for point da, men vil fortsætte besvarelsen indtil jeg ikke kan hjælpe dig videre...

Nanitterne genkender de forskellige miljøer v.hj.a. deres sensorer. Sensorerne opfanger ændringer i deres umiddelbare nærhed, fx temperatursvingninger, enzymindholdet i et legeme eller atomsammensætningen i partiklerne omkring dem...

I bund og grund virker alle sensorerne på samme måde: De opfanger/analyserer sammensætningen i elementerne omkring dem, og sammenligner dem med eksisterende optegnelser i deres hukommelse/database. Hvis man sammenligner dem med mennesker der rydder op i et køleskab, kan man sige at nanitterne "lugter" til omgivelserne, finder, og fjerner det der "lugter" dårligt, eller ændrer det. Afhængigt af dens pågældende opgave...

Personligt tvivler jeg dog på at nanitter bliver programmeret til mere end én opgave, og dermed kan de bedre tilpasses til at skulle opfange specifikke elementer i deres arbejdsområde(r)...

Hvordan deres opfattelse af verdenen omkring dem foregår skal jeg ikke kunne udtale mig fuldt ud om, da jeg ikke er ekspert indenfor området, men vil dog gå ud fra at nanitterne anvender én eller flere sensorer til at opfatte miljøet omkring dem. Som med alle opfattelses-aspekter bygger nanitternes "stedsans" og reaktionsmønster på genkendelse. Som i eksemplet fra før med køleskabet; hvis man kan lugte noget dårligt mad følger man lugten indtil man har fundet det der er dårligt... Ligeledes går jeg ud fra at anvender genkendelsesfaktoren for at bedømme deres omgivelser, eller måske indeholder de et kort over det pågældende objekts struktur, og fastslår deres position udfra dette.

Alle objekter i det kendte univers afgiver en egentydig signatur afhængigt af om man anvender lys, lyd eller stråling til at bedømme objektet med. På samme måde kan man vel tænke sig at nanitterne anvender de kendte signaturer til at fastslå hvilke objekter der findes i deres umiddelbare nærhed. [Egen teori, vurder selv: I tilfælde af at en nanit befinder sig inden i et menneske burde den jo teoretisk set kunne bestemme sin position i kroppen v.hj.a. hjertets slag...]

Håber at det hjalp lidt mere... Tror snart ikke at jeg kan komme på mere som skulle være til nogen hjælp, men ellers kan du jo prøve (Begge er på Engelsk):
http://dsc.discovery.com/news/afp/20040510/dnarobot.html (Verdens første gående nanit)
http://pubs.acs.org/journals/nalefd/ (Hjemmeside kun om nanoteknologi)

/MiReiGi