Avatar billede gordy Nybegynder
09. juni 2004 - 18:54 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Tele2 netværk

Hej derude!

Jeg har netop fået tele2 adsl. Det virker også ganske fint. Men når jeg vil have 2 computerer til at køre på nette samme tid med en switch kan jeg ikke få det til at virke.

Jeg har ledt en del efter en manual på tele2s hjemmeside hvori jeg kan læse hvordan du kobler flere computere til men uden held!

Nogle som kan hjælpe på enten den ene eller anden måde?

Hilsen David
Avatar billede gordy Nybegynder
09. juni 2004 - 18:55 #1
Det skal lige siges at når jeg kører med switch vil hoved pc'en godt køre men det er de tilkoblede pc'er som ikke virker!
Avatar billede riversen Nybegynder
09. juni 2004 - 19:07 #2
du skal sikkert købe flere offentlige ip-adresser hos tele2, hvis ikke du har en router. Jeg vil dog anbefale du køber en router istedet. Linksys er OK og du kan se priser på www.edbpriser.dk
Avatar billede gordy Nybegynder
09. juni 2004 - 19:09 #3
Nu ligger det bare sådan at jeg har en switch og den skal kunne virke. Jeg er desuden udstyret med to dynamiske samt en statisk ip adresse.

Jeg er bare interesseret i en vejledning éller noget til at sætte det op!
Avatar billede riversen Nybegynder
09. juni 2004 - 19:25 #4
du kan ikke både have dynamisk IP og statisk IP og nu ligger det sådan det ikke virker med en switch, hvis du kun har betalt for at benytte en enkelt IP af gangen.
Avatar billede gordy Nybegynder
09. juni 2004 - 19:32 #5
Jeg har fået det til at virke på mit gamle stofanet hvor jeg kun havde dynamisk ip-adresse! Så jeg tror ikke du har ret!

Men der står i mit mit brev at jeg er blevet tildelt en statisk og to dynamiske ip-adresser
Avatar billede kenp Novice
09. juni 2004 - 20:25 #6
har du sat din ene computer op med fast ip også de 2 andre med dynamisk?
Avatar billede gordy Nybegynder
09. juni 2004 - 20:29 #7
Jeg har overhovedet ikke sat noget op på nogle af computerne :)
Hvis jeg tager og tilslutter mit netværksstik direkte i modemet til min hovedcomputer virker det fint, men hvis jeg derimod tilslutter klablet i samme modem og derefter direkte til den anden computer virker den ikke. Så jeg kunne forestille mig at det vel var noget med opsætningen på den ene computer?
Avatar billede kenp Novice
09. juni 2004 - 20:30 #8
hvis du har 1 fast! så har du fået alle oplysninger for at få den computer på nettet! det skal du så sætte ind i din computer!

på de andre skal bare stå til at hente ip-automatisk.

forudsat at du har 1 fast og 2 dynamiske samtidig (hvilket tele2 rent faktisk ikke udbyder der kan du nemlig vælge imellem en af metoderne)
Avatar billede gordy Nybegynder
09. juni 2004 - 20:43 #9
har fundet ud af at jeg har en fast ip-adresse! Hvordan sætter jeg det så op?
Avatar billede gordy Nybegynder
09. juni 2004 - 20:44 #10
på hoved computeren er den bare sat op til at hente ip-adressen automatisk
Avatar billede kenp Novice
09. juni 2004 - 20:51 #11
så får du ikke de andre på nettet! m.m. at du gør dette hver gang. du lukker den for at bruge en af de andre comptuere http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipconfig_release_renew.php

Eller det nemme køb en router som riversen skriver (eller flere ip-adresser)
Avatar billede gordy Nybegynder
09. juni 2004 - 20:56 #12
Men hvorfor kan dette så lade sig gøre:

MODEM > NETVÆRKSSTIK > HOVEDCOMPUTER og så er jeg på nettet.

Dette virker tilgengæld ikke:
MODEM > NETVÆRKSSTIK > SEKUNDÆR COMPUTER for så er jeg ikke på nettet.

Forstår ikke hvorfor den virker på den ene maskine og ikke på den anden?
Avatar billede riversen Nybegynder
09. juni 2004 - 21:02 #13
gordy: jamen, det må vi så se til om jeg har. Held og lykke.
Avatar billede riversen Nybegynder
09. juni 2004 - 21:09 #14
gordy: som jeg skrev. Du har sikkert kun lov til at benytte en ip af gangen, hvilket gør du kun kan have en pc på nettet. Du kan så tro jeg har ret eller lade være.
Avatar billede badehatten Nybegynder
09. juni 2004 - 21:16 #15
Fordi IP-adressen er givet ud til HOVEDCOMPUTER for fx 3 timer. Ved at skrive ipconfig /release i en kommandoprompt frigives IP-adressen og når stikket nu sættes over i SEKUNDÆR COMPUTER skulle det gerne også virke her. Til gengæld vil det så ikke virke på HOVEDCOMPUTER, hvis stikket sættes tilbage, medmindre nævnte kommando udføres på SEKUNDÆR COMPUTER først.
Avatar billede kenp Novice
09. juni 2004 - 22:05 #16
og badehatten -> du er en af dem som ikke læser hvad andre ligger inden ! (og det har gordy heller ikke!
Avatar billede gordy Nybegynder
10. juni 2004 - 13:21 #17
Ok, kald mig bare optimist for det vil nok være passende til mig :)
Du har ret riversen, og jeg skulle have troet på dig første gang, så du får lige her en undskyldning. Så blev jeg det klogere!

Jeg vil skaffe mig en router for som jeg har forstået på jer kan det altså godt lade sig gøre at kun have en ip-adresse og koble den op på flere computere hvis du altså har en router.

http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipconfig_release_renew.php
Læste den igår og prøvede at skrive  ipconfig / release men jeg syntes ikke at det virkede. Prøver lige igen
Avatar billede gordy Nybegynder
10. juni 2004 - 13:27 #18
Nu har jeg på min hovedcomputer skrevet  ipconfig /release i min cmd.exe. Og når jeg så sætter netværksstikket i min sekundære computer virker det stadig ikke. hvorfor?
Avatar billede riversen Nybegynder
10. juni 2004 - 15:29 #19
gordy: prøv evt. at skrive ipconfig /renew på den sekundære. Hvis ikke det hjælper, har jeg ikke lige noget bud. Men det kan jo også være ligemeget, hvis du anskaffer router :-). Og ja, med router kan du have alle de pc'ere på du ønsker
Avatar billede gordy Nybegynder
12. juni 2004 - 18:01 #20
Så fik jeg mig en router til 500,- idag og det virker fint lig et svar riversen og kenp så vil i få pointene!

Tak!
Avatar billede kenp Novice
12. juni 2004 - 20:59 #21
Det er riversen som skal have point ikke mig.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. juni 2004 - 23:07 #22
gratis herfra
Avatar billede kenp Novice
12. juni 2004 - 23:13 #23
så skal du ligge et svar selv og tage dine point retur!
Avatar billede gordy Nybegynder
13. juni 2004 - 06:52 #24
Hold så op. Nu ligger i ´bare det svar og tager jeres point.....
Avatar billede riversen Nybegynder
13. juni 2004 - 08:51 #25
beklager, jeg har meldt mig ud af pointræset og samler ikke på point mere.
Avatar billede gordy Nybegynder
13. juni 2004 - 14:10 #26
ok_ svar