Avatar billede uni-ajrfilur Nybegynder
18. februar 2001 - 14:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvilken distribution?

Jeg har en gammel IBM PS/1 som jeg gerne vil installere Linux på. Jeg skal ikke bruge det til noget seriøst, kun til at lege med lidt FTP server, Web server, Samba, telnet-styring, osv...

Desværre er maskinen noget være lort:
486DX2 33MHz
8mb RAM
133mb HD

Jeg har prøvet at installere RedHat 6.0 men det kan jeg ikke få presset ind på den utroligt lille harddisk (uden at fjerne ALT tilbehør)...

Nogen foreslag til en anden distribution som ikke fylder særlig meget?
Eller kan man lave en minimal-installation af RedHat ??
Avatar billede brain Nybegynder
18. februar 2001 - 14:56 #1
prøv at check netBSD ud....
Avatar billede handmade Nybegynder
18. februar 2001 - 14:57 #2
Hvad er netBSD?
Avatar billede wise Seniormester
18. februar 2001 - 16:28 #3
NetBSD er en BSD variant. Rent teknisk er det ikke en Linux, men en anden UNIX variant.
De er dog ret ens i deres brugerflade.
Den store forskel består i at mange af Linux varianterne er man begyndt at rette mod
\"privatbrugerne\", og det betyder store X-Windows versioner med mere - alt sammen noget der fylder

Selv sværger jeg til Linux Debian(.org) på mine servere, den kan jeg installere på under 70mb.
Det bliver stadig snævert for dig på de 133MB, men på den anden side, så koster en ny hd jo ikke alverden idag.
Men når det er en 486 vil jeg under alle omstændigheder anbefale dig at benytte tekst-konsol fremfor X-windows.
Avatar billede svindler Nybegynder
19. februar 2001 - 16:01 #4
http://sunsite.dk/mulinux/
Her er en minimal Linux, der kan køre på det mindste isenkram.
Du kan selv vælge hvilke features, du vil bruge ved at hente ekstra disketter. Den kan også installeres på harddisken, og du kan lave forskellige setups, alt efter hvad du lige står og vil lege med.
Der er også en håndfuld links til andre små distributioner.