Avatar billede jara06 Nybegynder
09. juni 2004 - 11:21 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Java - Foretrukkent dev program ?

Hejsa folkens

Jeg er forholdsvis ny i Java, men kender programmering fra andre sprog ...
Sidder på en win32 platform, og ville bare høre hvilke programmer I benytter til udviklingen.

Jeg har javabog.dk hos mig, og han nævner nogle forskellige programmer, men hvad siger Jeres erfaringer ?

For/imod div programmer :)
Avatar billede 2c Nybegynder
09. juni 2004 - 11:23 #1
Netbeans.

Det kan hentes gratis her: http://www.netbeans.org/
Avatar billede 2c Nybegynder
09. juni 2004 - 11:24 #2
For: Det er gratis. Det har mange features, det kan blandt andet compile jsp sider.

Imod: Det er meget langsomt. Mange på eksperten kan ikke li' det.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2004 - 11:25 #3
Jeg foretrækker Eclipse (http://www.eclipse.org/) og JBuilder (http://www.borland.com/),
men det er meget et spørgsmål om smag og behag.

Foretrækker du Ford, VW, Opel eller Toyota ?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2004 - 11:27 #4
Hvis du har specielle behov: WSDL til Java generator, J2ME support eller
lignende, så kan du vælge udfra feature liste.

Men til helt normal programmering, så kan de alle bruges og du skal
prøve dem og se hvad der passer til dit temperament.
Avatar billede martinbk Nybegynder
09. juni 2004 - 11:43 #5
som arne_v siger Eclipse er et framragende værktøj

for: det er gratis, kan udvides med plugins, utrolig nemt at bruge

imod: ja blind er jeg også, kan ikke finde de helt store fejl eller mangler i denne fremragende gratis IDE
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2004 - 12:03 #6
Jeg er også utroligt glad for Eclipse.

Men jeg synes at der er mange af plugins'ene som er noget bras.
Avatar billede jara06 Nybegynder
09. juni 2004 - 12:06 #7
Som regel smag og behag, ja, men den erfarne gut må også vide hvilke der er lette at gå til og starte fra, og hvilke der har alle de komplicerede feats der er uoverskuelige og unødvendige for begynderen .. :)

Mange har snakket for Eclipse, så det vil jeg prøve!

Takker :)
Avatar billede jara06 Nybegynder
09. juni 2004 - 12:06 #8
Alle hele 5 point til arne_v ;)
Avatar billede rixx Nybegynder
09. juni 2004 - 12:34 #9
Jeg fortrækker Intellij IDEA, men den er godt nok ikke gratis. (bruger den nu også professionelt - så det er jo ikke mig der betaler) Men efter hvad jeg har erfaret er det men meget brugt IDE i branchen - hvis ikke den mest brugte.
Den her utrolig mange features som gør det let at være effektiv :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2004 - 12:48 #10
Det er meget svært at udregne en markeds andel for et mix af kommercielle
produkter og gratis produkter.

Almindeligvis antager man at JBuilder er den mest udbredte.

IntelliJ er ikke så udbredt, men dem der bruger den er normalt meget
meget glade for den.

Den er i nogle kredse meget "in". Den er foran på nogle områder. Den laves
af et lille firma (IBM, Borland, Sun, Oracle er jo nogle mastodonter).
Avatar billede labanos Nybegynder
09. juni 2004 - 14:46 #11
Personligt bruger jeg også IntelliJ Idea og er meget meget glad for den. Mht. til markedsandele kan man jo kun gætte, der er dog en lille detalje omkring prisen. Så vidt jeg lige ved først blik på Borlands side kan se, ligger JBuilder på $3.500. IntelliJ Idea købte mit firma for 499$.

Men igen det er til professionelt brug og ikke specielt aktuelt hvis man blot vil "lege" med java. Her ville jeg helt sikkert vælge Eclipse.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2004 - 15:56 #12
Der er lavet undersøgelser af Java IDE brug.

En fra 2002 sagde:

Borland JBuilder 18.1%
IBM VAJ 14.4%
JDK + editor 14.2%
SUN Forte 13.1%
WebGain Visual Cafe 8.8%
Oracle JDeveloper 7.8%

En fra 2003 sagde:

Eclipse 45%
Borland JBUilder 16%
IDEA IntelliJ 10%

En anden fra 2003 sagde:

Borland Jbuilder 37%
IBM WAS 35%
Oracle JDeveloper 21%
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2004 - 18:39 #13
Det er selvfølgelig ikke et særligt konsistent billede. Men mit indtryk udfra
disse og kendskab til hvad en del udviklere bruger:

arbejde

Borland JBuilder - størst men svagt faldende p.g.a. de høje priser
IBM WSAD - når man er 100% blå, Eclipse - voldsomt voksende, IDEA IntelliJ - elsket af sine brugere
Oracle JDeveloper - har ikke rigtigt slået igennem, Sun ONE Studio & NetBeans - heller ikke slået igennem

hobby

Eclipse - størst og stigende
NetBeans - GUI Builder og bundling med Java SDK
Borland JBuilder - andel for arbejds brug, Oracle JDeveloper - J2EE supporten
Avatar billede labanos Nybegynder
10. juni 2004 - 08:37 #14
Jeg tror nu også IDEA er voldsomt voksende (hvis den ikke var på banen i 2002 med procenter af betydning, og havde 10% i 2003 er det vel vækst, selvom de forskellige resultater ikke er så betrykkende for rigtigheden..) ;).. Man skal jo desuden huske IDEA først blev introduceret i 2000, så derfor er et ret nyt produkt...

Har du iøvrigt nogen erfaring med MyEclipse arne? Så vidt jeg lige kan se er det til J2EE i Eclipse verdenen? Men ikke helt gratis.. dog meget billigt.. JetBrains som laver IDEA er igang med et produkt til J2EE, der hedder Fabrique.. Jeg har dog ikke fået det testet endnu, men anmeldelsen på theserverside.com var ok..
Avatar billede netspinner Nybegynder
10. juni 2004 - 15:42 #15
BlueJ - intet andet
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2004 - 19:50 #16
En søgning på monster.com/USA gav:

Eclipse 176
WASD 158
JBuilder 112
JDeveloper 44
IntelliJ 14
NetBeans 12
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2004 - 19:54 #17
Nej - jeg har ikke prøvet MyEclipse.

Mit indtryk at at Visual Fabrique går efter samme marked som Sun Java Studio Creator.

(og det er ikke mig)