Avatar billede super-franz Nybegynder
08. juni 2004 - 23:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvad for det styre system til serverer?

Jeg skal havde samlet mig en computer som jeg vil stille op som server til at dele min internet opkobling lige mellem 3 til 4 computere. Hvad for en styre system vil i anbefalde til det formål?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
08. juni 2004 - 23:32 #1
Du skal ikke bruge en speciel server.. du skal bare bruge en router og en switch..
Du kan købe en "3Com OfficeConnect cable/ADSL Gateway", som er en router med indbygget switch.. den koster ikke så meget..
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. juni 2004 - 08:55 #2
Hmmm styresystemet kommer lidt an på hvad du selv kan, er du frisk på det vil jeg anbefale linux, du har her bedre kontrol med tingene end med windows (hvis du har den fornødne viden.

se i øvrigt disse to links

http://www.netlimiter.com/
http://www.bandwidthcontrol.com
Avatar billede masteryeti Nybegynder
09. juni 2004 - 11:45 #3
Du skal også tænke på, at Linux er gratis at installere. Men hvis du nu ikke har den fornødne viden mht til linux, kan du installere næsten alt windows fra 98 og opefter. Nemmest er en WIndows 2000 eller Windows XP - det er slet ikke nødvendigt med en decideret server installation (det er også meget dyrt).
En windows 2000/XP har en feature der hedder "Internet connection sharing", der kan netop det du efterløser. Det sættes op ved at sætte et flueben, og fungerer derefter. Men du har ikke mulighed for at konfigurere det ret meget - du mister meget af den deciderede kontrol du kan få i fx linux.
Avatar billede super-franz Nybegynder
09. juni 2004 - 15:40 #4
Men hvis jeg fx tager windows 2000/XP kan jeg så styre hvor meget de andre jeg kunne downloade/uploade med? Hvad kan med styre bedre i Linux som man ikke kan i windows?
Avatar billede super-franz Nybegynder
09. juni 2004 - 18:58 #5
Er der ikke nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede super-franz Nybegynder
09. juni 2004 - 19:03 #6
Den 3Com OfficeConnect cable/ADSL Gateway du snakker om kan jeg da betemme hvor meget de andre computere jeg kobler på skal kunne hente/sende med?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. juni 2004 - 19:06 #7
Nej, ikke så vidt jeg ved. Den giver bare adgang til internettet, til flere computere.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med "download/upload"-delen..
Avatar billede masteryeti Nybegynder
09. juni 2004 - 20:41 #8
Du begynder at tale om at du vil benytte temmelig avancerede funktioner, især hvis du er "nybegynder" i linux. Det er ikke sådan lige hurtigt at remse op, hvad du kan i linux, som du ikke kan i windows. Tænk mere i retning af, at man kan alt i linux, og noget i windows.
Det kan være at der findes nogle programmer til windows der kan det du taler om, men så koster det sikkert flere penge, hvorimod du sikkert kan finde noget gratis til linux.
Det er nok nemmest at begynde at researche lidt om linux, du kan starte her :
http://www.sslug.dk/
http://www.linuxbog.dk/
Og der er MANGE flere gode sider på nettet med informationer.
Håber at du finder en god løsning, og det kan da ske der en herinde, der ved nøjagtig hvad du mangler - pøj pøj
Avatar billede super-franz Nybegynder
10. juni 2004 - 10:17 #9
Det vil sige at hvis jeg bare linux vil jeg med de rigitge opsætninger kunne styre hvor meg de andre skal kunne hente/downloade med?
Avatar billede masteryeti Nybegynder
10. juni 2004 - 11:17 #10
hvis du "kun installerer linux" kan du sikkert ikke, men der findes pakker/utilities der kan under linux .. jeg kender dem desværre ikke, har ikke selv brugt det, men jeg ved at det er muligt.
Avatar billede super-franz Nybegynder
10. juni 2004 - 14:10 #11
Er der nogen der ved hvad for en utilities man kan bruge?