Avatar billede mich65 Nybegynder
08. juni 2004 - 20:24 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

sata hardisk

hvad er der forskel på ide hardisk og en sata hardisk
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juni 2004 - 20:25 #1
hastigheden og interfacet bl.a.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
08. juni 2004 - 20:27 #2
Sata diske er de nye harddisk der bliver lavet.. de kører lidt hurtigere, men du skal have en controller på dit bundkort eller i dit PCI slot, når man så kører sata så plejer man at kører i raid.. MIn forklaring..
//Christian
Avatar billede mich65 Nybegynder
08. juni 2004 - 20:29 #3
hvad er det for en controller jeg har et asus bundkort p4 c800 kan den køre denne
Avatar billede dj__christian Nybegynder
08. juni 2004 - 20:29 #4
ja... det kan den godt. den har indbygget sata controller
Avatar billede mich65 Nybegynder
08. juni 2004 - 20:30 #5
skal man så have et speciel kabel
Avatar billede dj__christian Nybegynder
08. juni 2004 - 20:32 #6
ja.. det skal du.. og det plejer asus at leverer med når man køber et bundkort.. det er nogen røde "ledninger"
Avatar billede nicklasb Nybegynder
08. juni 2004 - 20:33 #7
Avatar billede trixzion Nybegynder
08. juni 2004 - 23:20 #8
Hej mich65.

ATA, er en nye generation af harddiske der er kommet på market inden for det sidste års tid, den har en helt andet connect form som fungere lidt ligesom USB, det vil sige at du faktisk kan tage disken fra imes din pc køre. Det kaldes "HOT LINK". Ikke nok med det så køre nogle diske helt op på 1000 rmp til forhold til de 7500 rmp diske der finden som ata idag. Så er søgetideren også blevet hurtigere på diskne, men ikke noget du væsnlig kan mærke med mindre du vælger en WD 1000rmp.

Dit bundkort understøtter godt nok SATA, men jeg mener at det er sat til RAID, men det kan du slå fra inde i bios, bare så du er opmærksom på det.

Hvis man står og skal købe en ny disk, ville jeg anbefale at købe SATA diske.

//By TrIxZiOn.
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 07:36 #9
Nuværende SATA diske virker på samme måde som en pata. Mellem selve disken og bundkortet har interfacet/controlleren bare fået en chip der konverterer signalet fra standard pata til sata. Sata interfacet kan overfører data hurtigere, men disken er jo oprindelig en pata disk, så hastigheden når ikke derop.
Ydermere bruger cpu mere kraft på at konvertere signalet, hvilket giver et ydelsestab.
der findes endnu ikke findes en disideret SATA. Det er controlleren der gør det at man tror det er en SATA. Husker ikke det hele, men det var noget med controlleren forminskede CPU ydelsen et eller andet *G*

Men som jeg citere " En real SATA findes ikke endnu, men Raptor er det man i dag forbinder med SATA"
Western´s raptor er det tætteste, hvis ikke fuldt ud, SATA.
Avatar billede varmeskud Praktikant
23. juni 2005 - 09:27 #10
husk at lukke