Avatar billede clausn Nybegynder
18. februar 2001 - 10:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Gateway på NT4

Hejsa,

Hvor definere man hilken IP den skal bruge som gateway?? jeg har et domæne hvor både en dhcp og dns server kører, men jeg kan ikke finde nogen steder hvor jeg kan angive hvad for en ip som jeg vil bruge som gateway

mvh Claus
Avatar billede ledsys Nybegynder
18. februar 2001 - 11:46 #1
Uden dhcp defineres gateway under netværk i kontrolpanelet - du skal være administrator, ved at vælge egenskaber for tcp/ip-protokollen.

Når du har dhcp defineres den på dhcp-serveren - hvis det er standard nt-dhcp er det (så hut jeg visker)under options/globale indstillinger når du står på scopet. Her kan du også definere hvilke dns-servere, wins-servere, node-type mv. der skal gælde.
Avatar billede clausn Nybegynder
18. februar 2001 - 14:00 #2
Gider du ikke lige fortælle mig hvilket punkt (nummer) gateway har på den liste, for på min liste findes den ikke....
Min server har faste ip adr., så det er kun klienterne der mangler at få en gateway adr.
Avatar billede k_la Nybegynder
18. februar 2001 - 14:03 #3
Hvis du har brug for en fast routning - kan du starte en command prompt og skrive
route /? (for hjælp)
her kan du deffinere route og gateway.
Avatar billede k_la Nybegynder
18. februar 2001 - 14:05 #4
Hvis det er klienterne der mangler gateway, skal du ind på serveren
administartion - dhcp - indstillinger (scope)
højre klik i det højre vindue og tilføj fra listen gateway - sæt gateway til den adresse som jeres router har.
Avatar billede clausn Nybegynder
18. februar 2001 - 14:06 #5
Ja, men da jeg havde W2K server, kunne jeg bare fortælle den at jeg gerne ville bruge en given adresse som gateway, og når en klient spurgte efter en ip, gav dhcp serveren en ip, dns adr, gateway, og hvad man nu ellers havde brug for...

NT4 gør sådan set det samme, borset fra at jeg ikke får nogen Gateway adresse med når jeg spørger efter en ip
Avatar billede k_la Nybegynder
18. februar 2001 - 14:08 #6
Så er det fordi den ikke er deffineret i DHCP-serveren
Avatar billede clausn Nybegynder
18. februar 2001 - 14:12 #7
Nu er det bare så, så: Hvor finder jeg det punkt hvor jeg kan definere hvor jeg skal skrive min ip adresse...
Avatar billede k_la Nybegynder
18. februar 2001 - 14:16 #8
Prøv lige om du ikke kan få DHCP\'en til at vise egenskaberne/indtsillingerne for  den IP adresse gruppe som du får adresser til klienterne fra - her vil der i vinduet stå bl.a. DNS server osv - og i det venstre vindue vil du have de navne/funktioner du kan tilføje en af dem hedder \"gateway\" tilføj den i det højre vindue og give den adressen på jeres router.
Avatar billede clausn Nybegynder
18. februar 2001 - 14:19 #9
Takker... Prøvede at tilføje Router under DCHP Options -> Scope, og nu virker det...
Lav et svar, hvis du vil have nogle point...
Avatar billede k_la Nybegynder
18. februar 2001 - 14:25 #10
OK dette er så svaret
Tilføj gateway under DCHP options
Avatar billede clausn Nybegynder
18. februar 2001 - 14:32 #11
Det er nu ROUTER man skal tilføje, men ellers ok!
Avatar billede k_la Nybegynder
18. februar 2001 - 14:39 #12
Takker - det er jo lidt svært at huske alle navnene, når man ikke har en NT 4.0 server ved hånden.