Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
08. juni 2004 - 17:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Router mister wan forbinselse, med en bestemt pc på LAN

Hey!

Jeg har et problem med mit internet. Jeg kan ikke selv begribe hvad der er galt, så jeg håber der er nogle kloge hoveder derude, som kan hjælpe mig :-)

Jeg har internet fra cybercity. En ZyXEL Prestige 650 Router og en 8 ports D-Link switch. Routeren er egentlig et kombineret modem og router. Der går et telekabel ind i den ene ende og et krydset netkabel ud af den anden ende, som går op i switchen.
Routeren kører DHCP og deler op til 32 ip'er ud.

Vi har i huset 3 pc'er som kører i net. De 2 kører fint, men når jeg kobler den 3. pc til switchen (og er tændt), smider routeren WAN forbindelsen og ingen har derefter net. Men jeg kan fint komme i kontakt med routeren fra LAN siden - LAN nettet virker i fint, vi kan spille og overføre data.
Alle pc'er er fuldt opdateret og kører med en engelsk WinXP Proff. De har samme netværks opsætning, og står til at modtage ip fra DHCP'en. Jeg har prøvet at have 4 pc'er på, hvor alle var på nettet, så den del skulle være ok.

Først troede jeg det var netkortet fra den 3. pc der lavede støj på nettet, så jeg tog netkortet fra min egen pc, det netkort jeg kører med nu i denne pc, og smed det i den 3. pc, men det gav samme resultat. Så prøvede jeg at skifte kablet med et andet (CAT5, ikke noget hjemmefusk, og som er testet ok) - samme resultat.
Jeg har prøvet at køre uden om switchen og jeg har prøvet at køre den 3. pc igennem min egen pc vha. 2 netkort i min (som ellers virker med andre pc'er), men det giver samme resultat.

Jeg synes jeg har prøvet alt, men så snart den 3. pc kommer på nettet smider routeren WAN forbindelsen... nogle der kan fortælle mig hvad min router har imod den 3. pc, og hvad jeg kan gøre ved det?

mvh
Jim
Avatar billede bennyn Nybegynder
08. juni 2004 - 22:08 #1
Når du skriver fuldt opdateret, hvad mener du med det ??
Antivirus ??
hotfixes ??
Servicepacks ??
Det kan tænkes at en virus gernererer så megen data at den presser din router i knæ
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
08. juni 2004 - 22:18 #2
heyhey, tak for svaret :)

Fuldt opdateret = antivirus, servicepack og alt hvad du kan opdatere med windowsupdate.

Jeg har også overvejet om det kunne være virus, men det er det desværre ikke. Det kommer også ret 'instant'. Der går mellem 10 og 20 sek. fra man smider stikket fra den 3. pc i switchen, til lampen for wan slukker.
Avatar billede bennyn Nybegynder
08. juni 2004 - 22:23 #3
ja så lyder det godt nok spookey. kan du se om lamperne blinker vildt i routeren når du sætter den til
Avatar billede bennyn Nybegynder
08. juni 2004 - 22:27 #4
altså pc nr 3
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
08. juni 2004 - 22:44 #5
Der er ikke den store aktivitet i switchen, men der livlig aktivitet på routeren når stikket bliver sat i switchen.. hvorefter den nogenlunde hurtigt dør ud.
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
10. juni 2004 - 19:57 #6
Jeg prøvede i dag at boote op med en "Live Lindows", på den 'syge' maskine. Det er et helt OS (Lindows) der ligger på en cd skive, så man behøver ikke at installere noget... man skal bare boote fra skiven.
Jeg ville prøve det, for at se om der noget galt med windows installationen, så var det lettere lige at boote op på den cd, frem for at geninstallere windows.

Men det virkede hellere ikke med Live Lindows. Og nu følte jeg mig først rigtig lost.

Men! så genstarter vi pc'en, tager skiven ud og lader den starte op i xp som den plejer, men denne gang smider min router ikke wan nettet - nu kan den komme på internettet!
Meget meget mærkeligt! Jeg har ikke ændret noget som helst i windows, og Live Lindows ligger jo bare på en cd, så den har heller ikke pillet ved noget - det virker bare.

Nu bliver det så bare lidt spændende at se hvor lang tid det kører.
Avatar billede bennyn Nybegynder
10. juni 2004 - 23:39 #7
Heh ja det lyder mere som "spøgelser" :)
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
11. juni 2004 - 08:10 #8
Jeps... det er nogle meget 'nørdede' spøgelser der holder til hjemme hos mig :D