Avatar billede dossing Nybegynder
08. juni 2004 - 16:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Harddisken, kan man finde den igen?

Problem:
Når maskinen startes viser den en mappe med et spørgsmålstegn!
Den leder vel efter styresystemet?

Hvad siger computeren?:
Når Styrestystem CD-rom'en køre, starter den godt nok op fra CD'en,
men spørger ligeledes om CD'en skal formaters klar til brænding!

Ligeledes kommer der en besked fra "Finder":
USB enheden vil ikke fungere i denne tilstand(eller noget  svarende til det)

Når jeg køre en "Disk førstehjælp" og reparer skader siger den følgende:
"MountCheck fandt alvorlige fejl"
"Volume Bit Map needs minor repair, 4, 788"

"Kan ikke afslutte raparationen. Prøv at reparere igen"
"Kunne ikke aktivere enheden harddisk"

What dælen do I do?
Avatar billede egonspock Seniormester
08. juni 2004 - 16:58 #1
Det lyder alvorligt. Kan du i Systemindstillinger vælge din harddisk under startdisk?
Hvad er det i øvrigt for en Mac? Det kunne være at batteriet blot er gået.
Avatar billede dossing Nybegynder
09. juni 2004 - 08:28 #2
Jeg kan ikke finde harddisken under: kontrolpanel>startdisk
Mac'en er G3'er, med 9.2.2 som styresystem.

Hvis man skal skifte batterierne, hvor sidder de så på maskinen og skal man bruge en speciel slags?
Avatar billede dossing Nybegynder
09. juni 2004 - 10:34 #3
Jeg har tjekket:
• om man kan se harddisken under startdisk :: findes ikke
• batteriet og sat et nyt i maskinen :: mac'en kan stadigvæk ikke starte.

Kan jeg gøre andet?
Jeg har nemlig nogle filer på maskine som jeg gerne skulle ha' fat i !!!
HJÆLP
Avatar billede egonspock Seniormester
09. juni 2004 - 17:17 #4
Så er der jo nok sket et eller andet, som kræver en hårdere omgang. Jeg ville helt sikkert prøve med DiskWarrior først, da fejlene kunne tyde på at harddiskens directory er problemet. Techtool Pro kunne sikkert også klare det problem. Begge er købeprogrammer, men uundværlige i din situation. Jeg har faktisk selv lige reddet en gammel G3 med lignende problemer med DiskWarrior, http://www.alsoft.com
Avatar billede jomfru-skytte Nybegynder
18. juni 2004 - 16:54 #5
Øh.

Du skriver:
Problem:
1. Når maskinen startes viser den en mappe med et spørgsmålstegn!
2. Den leder vel efter styresystemet?

Hvad sker der mellem desse 2 dele. OG INDEN ?.

v/ Bent
Avatar billede jomfru-skytte Nybegynder
18. juni 2004 - 16:57 #6
Øh. Øh.

Hvad med at installere HardDisken i en EKSTERN HardDisk enhed og koblet til en anden maskine ?.

Så FÅR DU EEN melding uanset din nuværende Mac ! ! !. Det kunne jo være en klar punkt 1 melding før alle gisnerierne.

v/ Bent
Avatar billede dossing Nybegynder
28. juni 2004 - 16:24 #7
Jeg prøver lige "DiskWarrior".
Jeg er først lige kommet i tanke om det.
Den virkede nemlig da min Powerbook G4'er havde samme problemer.

Så vidt jeg kan huske skal man bare sætte CD'en i ved computerens opstart og når den er færdig skriver den:
"The disk is blessed!".