Avatar billede kws Nybegynder
18. februar 2001 - 02:29 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Problem med IP adresse / range i public I-net område !

Jeg har en Router med DHCP server, som er konfigureret med en IP adresse som jeg ejer.
Nu viser det sig at denne IP adresse, ligger i et område som er Public, nemlig 193.89.137.xxx
Routeren har en opsat Ip i det område, og DHCP er opsat som et range i samme område.
Hvis jeg prøver at se en HP som f.eks. www.whitehat.dk, så er dennes IP 193.89.xxx.xxx, og det ser ud til at min router / netværk tror det er en LAN adresse, og forsøger ikke at gå ud på Inet via Routeren.
Hvordan kan jeg løse dette problem, kan man sætte et filter på eller ???
Avatar billede beaviz Nybegynder
18. februar 2001 - 09:02 #1
Du skal sætte din netmask rigtigt.
Din netmask angiver hvilke maskiner der kan \"nåes\" via lan, og hvilke der skal igennem fx din default gateway.
Avatar billede beaviz Nybegynder
18. februar 2001 - 09:04 #2
193.89.137.0 - 193.89.137.255
- De tilhører da Andersen IT?
Hvem har du fået den/de ip\'er af?
Avatar billede k_la Nybegynder
18. februar 2001 - 14:49 #3
Flyt jeres DHCP område til f.eks. 10.89.137.xxx eller 192.89.137.xxx, dette kan ske ved at ændre publicgruppen  - klienterne vi automatisk få ny adresse næste gang. - husk lige at tilføje ROUTER under DHCP options, så klienterne kan komme ud på nettet (Det kunne jo være årsagen til at routeradresse ligger midt i public området) og husk at routeren skal lave en routning udefra til jeres net (dvs have en LAN adresse i jeres segment)
Avatar billede kws Nybegynder
20. februar 2001 - 21:28 #4
Beaviz, netmask skal sættes rigtigt ?
Tja, det kunne måske være løsningen, men hvordan skal denne så være, når mit LAN er i range 193.89.137.xxx ???
Og tilhører de Andersen ??? dunno, jeg har fået dem af mit firma så ...
Avatar billede kws Nybegynder
20. februar 2001 - 21:30 #5
k_la !

Det du beskriver er forsåvidt ok, hvis jeg ville ændre DHCP området, det vil jeg ikke, jeg mangler en måde til at fortælle routeren / netværket hvornår det er LAN og hvornår det er I-net - OK ?
Avatar billede k_la Nybegynder
20. februar 2001 - 23:40 #6
Ja men så bliver du nød til af give dig og ændre Ip adresser - du kan ikke route dit eget net ud på internettet og det er det du stille som krav, alternativt må du acceptere at der er adresser på internette der ikke kan nåes!!!!!
når du kører med en IP adresse på 193.89.137.xxx og en maske på 255.255.255.0 betragtes alle 256 adresser som hørende til dit net og alle andre vil blive routet til gateway adressen, men du kan selvfølgelig opskrive alle de adresser som du ville kunne nå uden for jeres net og blokkere den i dit public scope og så lave en route i DHCP\'en på netop denne adresse, men hvad så med dem du bruger på dine clienter? - de adresser kan jo ikke læses fra internettet.
Med andre ord det du vil kan ikke lade sig gøre med de valgte IP-adresser såvidt jeg ved!!!
Avatar billede beaviz Nybegynder
21. februar 2001 - 10:04 #7
kws: Dit firma er nogen sjuskhoveder, med mindre at din arbejdsgiver er AndersenIT, så har de bare \"taget for sig\" - det SKAL give problemer ...
Avatar billede heino.skov Nybegynder
21. februar 2001 - 23:33 #8
Du bruger pt. nogle offentlige ip adresser på dit interne lokalnet. I dette tilfælde betyder det at du ikke kan browse disse ip adresser på internettet.

Den eneste måde er at ændre dit internet netværk.
til for eksempel 192.168.100.0 255.255.255.0, som er private adresser og ikke kan routes via internettet.

Det betyder at du skal ændre ip adresse på routeren til f.eks. 192.168.100.1 255.255.255.0
DHCP scopet kan du så lave til 192.168.100.10 - 192.168.100.100 255.255.255.0

Sorry, men det er eneste udvej.

//Heino
Avatar billede kws Nybegynder
25. februar 2001 - 21:53 #9
Jeg takker mange gange for alle jeres svar, og har accepteret at jeg er nødt til at ændre IP adresser.

Til k_la
Jeg er ked af at jeg har afvist dit svar, da det jo har vist sig at være rigtigt nok.
Avatar billede k_la Nybegynder
25. februar 2001 - 23:40 #10
Det er da ok - når blot du fandt en løsning