Avatar billede simon2000 Nybegynder
17. februar 2001 - 17:16 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Min computer kører langsomt

Hejsa

Jeg købt for et par måneder siden et opgraderings kit, en 800Mhz Thunderbird. Mit problem ligger i at computeren kører ulogsik langsomt. Både generelt i Windows 98, men også når jeg f.eks. kører videoklip. Både af formaterne mpg og avi (i form af divX)

Jeg har hørt noget om det kan skyldes at kabinettet ikke har watt nok, men ved ikke om det er rigtigt.

Min computer :
7200 rpm hd
64 ram

På forhånd tak

Mvh.

Simon Rothenborg
0912sr@mail.htc.dk

Avatar billede cyber_freak Nybegynder
17. februar 2001 - 17:20 #1
det skyldes nok en \"flaskehals\".
det er en ting der er i din computer, der trækker den ned F.eks graffikkort
din strømforsyning skal ha ca 300Watt, når det er en 800 mhz
Avatar billede mlj Nybegynder
17. februar 2001 - 17:27 #2
Hvilket grafikkort har du?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
17. februar 2001 - 17:39 #3
Den første flaskehals er da fundet... for lidt ram! 64mb er altså ikke nok idag!
Avatar billede spt Nybegynder
18. februar 2001 - 00:07 #4
64 ram er ikke en flaskehals i den sammenhæng, Videosekvenser og win 98, Har du prøvet at defragementere din computer. (det har du vel hvis du ikke er totalt grøn) HM HM hvad kan man dog finde på.........
DRIVERKONFLIKT ELLER BARE EN FEJL I NOGET SOFTWARE!!!! Prøv at geninstallere drivere til lydkort, grafikkort og modem, Ellers så prøv dog at sætte bedre køling i kabinettet (EL bliver bla. omdannet til varme pga medstanden i ledningerne på og i chips og printkort og så hæves modstanden)
Avatar billede strych9 Praktikant
18. februar 2001 - 20:38 #5
Der er en flaskehals, men det er ikke din ram. Det er iøvrigt ikke sjældent det sker ved opgradering til T-Birds.
For at finde konfigurerings fejlen vil jeg foreslå at du installerer Sisoft Sandra som vil fortælle dig om den slags.
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
18. februar 2001 - 20:41 #6
er 100% sikker på at det er dit Graffikkort
Avatar billede kennh Nybegynder
21. februar 2001 - 12:14 #7
ja hvilket grafikkort kører du med?
Avatar billede simon2000 Nybegynder
22. februar 2001 - 11:03 #8
Jeg har et Aopen 16 mb grafikkort med tv-out.
Avatar billede mlj Nybegynder
22. februar 2001 - 11:46 #9
Prøv med de nyeste drivere til dit grafikkort. (Hvis det ikke allerede er gjort)

Kontroller at der ikke er nogle konflikter i enhedshåndtering.

Måske er L1 og L2 cache slået fra i BIOS. De skal være slået til.
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
22. februar 2001 - 16:26 #10
hehe...har jeg lige fundet min \"flaskehals\"
NVIDIA TNT2 32MB
Avatar billede keyser_soze Nybegynder
25. februar 2001 - 01:00 #11
1. proceserens hastighe har ikke noget med din strømforsyning at gøre, jeg har en PIII800 og den kom med en standart strømforsyning på 120w.

2. Dit problem er antalet af RAM... 128Mb. er det jeg vil andbefale
Avatar billede cure-fec Nybegynder
26. februar 2001 - 08:54 #12
Smid nogle flere ram i din maskine. Det hjalp mig enormt!!
Avatar billede rop Nybegynder
26. februar 2001 - 12:56 #13
Hvis du lige har installeret det, så prøv evt at løgge VIA 4-in-1 drivere )og evt Busmaster driveren ind seperat). Windows\' understøttelse af VIA chipsæt (som jeg formoder du bruger) fra fabrikken er ikke alt for god. Det kan f.eks godt være den ikke udnytter DMA på din HD osv.

http://www.viahardware.com/download/index.shtm

Dit grafikkort bliver praktisk talt ikke brugt i film... Her vil CPU kraft, og harddisk være mere nødvendigt.

Derudover vil jeg nok som de andre også anbefale noget mere ram. Med de priser vi har nu 615,- for en 256 stang PC133, så SKAL man have mere end 64MB ;)
Avatar billede simon2000 Nybegynder
27. februar 2001 - 09:42 #14
Tak for de mange svar, men lige en ting til :

Jeg kan ikke slutte DMA til på min HD, kan dette betyde noget ?
Avatar billede rop Nybegynder
27. februar 2001 - 11:14 #15
ja, dette kan betyde utroligt meget.. prøv at hente de førnævnte VIA drivere, og se om det ikke hjælper på det. Jeg ville nok ikke pt hente 4.29\'eren, men 4.28\'eren og så evt bagefter busmaster 3.11 beta.