Avatar billede tbird Nybegynder
05. juni 2004 - 23:14 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Bad partition - hjælp!

Hej jeg har akut brug for hjælp!

Det er yderst vigtigt at intet går tabt...

Problemet er at en af mine extra harddiske bliver rapporteret som gul og "Bad partition" i Partition Magic 8.
Harddisken er en gammel Deskstar 20 GB med 2 partitioner (10 og 10). Under denne computer kan jeg tilgå den første partition og dataene er intakt der, men jeg kan ikke tilgå den anden hvor de mere vigtige data ligger!

HD'en fungerer normalt som boot-drev i en anden PC, men jeg har flyttet den over så jeg kan arbejde på den.

Altså hvordan reparer jeg min "Bad partition"?
Avatar billede tbird Nybegynder
05. juni 2004 - 23:26 #1
Jeg burde nok lige give lidt flere informationer:

Det drejer sig om et Boot-drive, der kører Win XP pro, første partition er NTFS (som jeg godt kan tilgå via stifinder etc.), anden partition er/var FAT32 (som jeg altså ikke kan tilga - og MEGET gerne skulle kunne)
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juni 2004 - 23:32 #2
Jeg har set tilsvarende spørgsmål flere gange hvor en xp disk er flyttet fra en anden pc - men fandt ikke nogen gylden løsning så håber der kommer et guldkorn.

Har du evt. mulighed for at sætte den som master og så boote på den? eller gør du det allerede
Avatar billede tbird Nybegynder
05. juni 2004 - 23:34 #3
Problemet er at hvis jeg sætter den tilbage i den anden computer (IBM Netvista 2179) så får jeg en masse fejl-biplyde, tilsyneladende fordi partitionstabellen er ødelagt og den så ikke kan boot ordentligt.

Så jeg kører som sagt fra en anden maskine...
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juni 2004 - 23:42 #4
start med at køre en chkdsk /f på det pågældende drev den vil kunne rette fejl i drevvsininger. alstå chkdsk d: /f  hvis drevet er d:
Avatar billede tbird Nybegynder
05. juni 2004 - 23:45 #5
Hmmm men jeg har jo kun adgang til det halve af drevet...

Ex. drevet består "normalt" af C: og D: men jeg kan kun se C: (NTFS-delen) og den virker vel fint nok. Så jeg kan ikke se hvordan jeg kan køre chkdsk på D:

Jeg er VIRKELIG på herrens mark her.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juni 2004 - 23:50 #6
du kan altså ikke se drevbogstavet heller?
Så gå i diskhåndtering og tag egenskaber på partitionen og se om du kan give det et drevbogstav først, men det viker sikkert ikke...
En anden mulighed ville være at starte op i recovery console ved at booet på din xp cd - vælge Repair i recovery console. logge på den pågældende partition og kør chkdsk derfra...
http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm
Avatar billede halifax Nybegynder
06. juni 2004 - 00:00 #7
Kan man køre CHKDSK på FAT32 eller hva'? I Win98 tiden var det scandisk man brugte på FAT32 partitioner.

Prøv tag et kik på DiskPatch    (desværre ikke freeware)
http://www.diydatarecovery.nl/
Avatar billede trixzion Nybegynder
06. juni 2004 - 00:06 #8
Du kan godt køre CHKDSK på en win xp. Måske skulle du prøve at tjekke op hos prudukcenterens hjemme side, der er tit et sted hvor man ville kunne læse om known issues. Det var jo en mulighed for at finde den der.  Men du kan prøve at bruge programmet (VirtualLab Data Recovery 4.0) Som du kan finde på download.com hvor du kan finde en gratis version af programmet, det var en ide at prøve og se om den kunne genskabe den tabte data.
Avatar billede tbird Nybegynder
06. juni 2004 - 00:09 #9
Lyder alt sammen meget godt. Men virker det? Har I haft nogle erfaringer med dem? Jeg mener, jeg forestiller mig at der "blot" er tale om en recovery af partitions eller FAT tabellen - men da jeg ikke er helt sikker og ikke ønsker at tabe data, ser jeg gerne at jeg får de bedste råd :o)

Men tak for tilbudene, jeg kigger lige, og kom endelig med flere samt erfaringer!
Avatar billede serverservice Praktikant
06. juni 2004 - 00:10 #10
->Nu er det heldigvis ikke win98 tiden mere.
Mener I at han kan gendanne filer fra et drev han ikke kan se?
Avatar billede serverservice Praktikant
06. juni 2004 - 00:14 #11
http://www.winternals.com/products/repairandrecovery/index.asp
Erfaring: En jeg hjalp tidligere brugte ovenstående, men jeg havde da håbet at der kom en løsning så drevet kunne ses i windows - lidt nemmere?
Avatar billede tbird Nybegynder
07. juni 2004 - 00:22 #12
Min HD MBR begge mine computere røg sig lige en tur derfor har jeg ikke kunnet vende tilbage, men det ser ud til at jeg er kørende igen nu - dog stadigvæk med en "BAD partition" på den gamle disk, gad vide hvad jeg skal gøre...

Jeg prøver lige nogle af jeres løsninger og vender derefter tilbage! :o)
Avatar billede tbird Nybegynder
09. juni 2004 - 00:18 #13
Nåå men det endte med at jeg prøvede DiskPatch og den fandt da også partitionerne i "rå DOS", men efter jeg savede dem, kunne jeg ikke se andet end før under Win XP (altså min BAD partition og den ene NTFS del) - meget sært?!?!?

Jeg brugte GetDataBack for FAT og fik stort set alt vigtigt over på en anden disk, som jeg havde fået til rådighed. Så kan jeg altid repartitionere den og reformatere den bagefter...

I skal have tak for hjælpe, og tak for henvisninger til ganske fornuftige programmer. De løste ikke lige problemet, men vil garanteret kunne gøre det en anden gang!

Smid et par svar, så deler jeg rundhåndet ud mellem dem der skulle få lyst! :o)
Avatar billede halifax Nybegynder
09. juni 2004 - 00:31 #14
OK - Giver også erfaring for vi andre at deltage i sådan en tråd. Og ok du deler point i forhold til den hjælp, der kunne bruges.
Avatar billede serverservice Praktikant
09. juni 2004 - 09:43 #15
ok ærgerligt der ikke kom en fuldstændig løsning
Avatar billede tbird Nybegynder
26. september 2004 - 16:48 #16
Hmm jeg havde vist liiiiige glemt at lukke dette spm... men sådan, ret skal være ret! :o)