Avatar billede elmer66 Nybegynder
05. juni 2004 - 15:15 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Montering af harddisk

Jeg har lige købt en ekstra harddisk. En Maxtor 200Gb ATA133.

Jeg har i forvejen 2 harddiske:
En 60GB ATA100 og
En 80GB ATA100.

Desuden har jeg en DVD-RW, som bliver angivet til ATA33 i systemoversigten.

Mit motherboard er et VIA Technologies P4X400-8235. Der er 2 controllere der skulle køre ATA133.

Hvordan forbinder jeg bedst disse 3 HD og min DVD på de to kabler, så jeg får den bedste udnyttelse af drevene???

Jeg planlægger at partitionere den nye 200Gb således at der bliver 20GB til OS og resten til alm brug.

Hilsen Elmer.

P.S: Spørgsmålet er måske ikke så svært, men jeg giver 200 point for at få et hurtigt svar... :-)
Avatar billede brixz Nybegynder
05. juni 2004 - 15:21 #1
Jeg ville nok sige at du ikke skal sætte din brænder sammen med den harddisk der skal boot OS. normalt C drevet

et eksempel kunne være:
kabel 1
C:
D:
kabel 2
E:
DVD
Avatar billede brixz Nybegynder
05. juni 2004 - 15:22 #2
på den måde kan du lave mere på dit C drev mens du læser eller brænder cd/dvd fordi de kører på hvert sit kabel.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juni 2004 - 15:22 #3
Da du ofte installerer og kopierer filer tila/fra os harddisk og cd/Dvd-rw skal de sidde på hver sin controller for at få bedste ydelse. Det belaster nemlig forholdvis mere med In/oút på samme controller. De andre diske er så på efterfølgende pladser.
Avatar billede elmer66 Nybegynder
05. juni 2004 - 15:23 #4
Der er vi enige, men hvilken harddisk skal sættes sammen med ATA33-drevet (DVD/CD)??

KAN man sætte en ATA133 og en ATA33 enhed på samme kabel?
Avatar billede brixz Nybegynder
05. juni 2004 - 15:24 #5
bemærk forresten at Maxtor harddiske har det med nemt at blive varme. så hvis det er muligt for dig vil du måske sørge for at det har lidt luft.

det er i hvertfald mine erfaringer med Maxtor harddiske. Billig, men varme LOL
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juni 2004 - 15:28 #6
Jeg ville vælge:
200Gb ata133 + 80Gb ata100  på samme kabel
cd/dvd-rw + 60 Gb ata100 på samme kabel

Du vil have mest trafik mellem de 2 store harddiske og cd/dvd-rw  -derfor på hver sin controller. lidt afhængig hvad du bruger dine 60/80 gb diske til.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juni 2004 - 15:34 #7
jamen tak for point
Avatar billede halifax Nybegynder
05. juni 2004 - 15:35 #8
Alle nyere chipsets understøtter det der hedder 'Independent device timing'
Så selvom du har en langsommere enhed der f.eks. kører Ultra DMA mode 2, siddende sammen med en enhed der kører Ultra DMA mode 6, vil de ikke begge to komme til at
køre Ultra DMA mode 2.

Dvs. sæt 200GB disk på Primær Ide kanal som Master, sæt DVD-RV på Sekundær IDE kanal som Master, og de to andre diske som slave på hhv. Primær og Sekundær kanal.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juni 2004 - 15:43 #9
->halifax tak for info - kan man evt. sige noget om hvilke bundkort det er understøttet eller hvor gamle skal de være ca. ?
Avatar billede halifax Nybegynder
06. juni 2004 - 04:04 #10
dannyboyd - Ved det faktisk ikke. Har info herfra
http://www.eksperten.dk/spm/397909
Kommentar: sekam 07/09-2003 16:40:22

Den tidl. nr. 1 på Eksperten under et andet nick. Meget vidende, så jeg stoler på oplysningen.
Avatar billede serverservice Praktikant
06. juni 2004 - 10:45 #11
JA jeg regnede da også med at det var rigtigt når du nu siger det, men det kunne dat være fint hvis man kunne få et hint om hvilke bundkort det gælder eller hvor gamle de skal være - men jeg prøver at finde noget på google om det.
Avatar billede halifax Nybegynder
06. juni 2004 - 14:21 #12
God ide at søge med Google. Der findes mange artikler. Har kun læst en enkelt fra PCGuide.com der er så gammel som 17. april 2001. Så mon ikke alle chipset fra da og frem har Indeoendent Device Timing. En detalje jeg faldt over er, at det ikke gælder for ældre enheder der ikke understøtter DMA. De er også meget gamle, ikk?
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confTiming-c.html