Avatar billede bramsen Nybegynder
05. juni 2004 - 13:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

TCP porte

Undskyld det måske lamme spørgsmål, men jeg aner ikke hvad en tcp port er og gør. Hvis min maskine skriver at den ene port ikke er "reachable", hvad gør man så?? giver man den en anden port?? eller kan man gøre noget andet??

På forhånd tak
Mange hilsner
Avatar billede vallemanden Nybegynder
05. juni 2004 - 16:25 #1
Det er nok en eller anden form for router/firewall problem, evt. fra din udbyder der har lukket nogle af portene, det her ikke så meget med din pc at gøre
Avatar billede strych9 Praktikant
05. juni 2004 - 16:37 #2
Forestil dig at din computer er et hus.
I huset er der mange døre (porte), og nu skal et postbud levere en pakke til huset. Postbuddet ved godt hvad for et hus pakken skal leveres til, fordi han kender dit husnummer (IP). Der står også på hans pakke hvad for en dør (port) som pakken skal leveres ind ad.
Nu er der to forudsætninger som skal være opfyldt for at postbuddet kan levere pakken. Der må ikke stå nogen dørvogter (firewall) i vejen og forhindre posten i at komme ind. Samtidig skal der være en person (en service, et program) hjemme til at modtage pakken, og personen skal være opmærksom på at lytte til dørklokken for den port som postbudden har tænkt sig at levere pakken ind af.
Hvis ikke det lykkedes for posten (port unreachable), så må han tage pakken med tilbage og komme igen en anden dag, for sådan er reglerne i det system han arbejder i.

Det er så min super-pædagogiske forklaring på TCP/IP ;)

Kort sagt:
En firewall kan blokere porten
Den applikation der skulle lytte på porten kører måske ikke, service nede?
En router skal vise vej fra eksternt til internt IP, hvis det drejer sig om et LAN.
Avatar billede bramsen Nybegynder
07. juni 2004 - 18:09 #3
Ja ok jeg bliver da lidt klogere :-) Hvordan åbner man så en bestemt port hvis der er en der er lukket??
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2004 - 18:12 #4
En lukket port kan være to ting:
1) porten er lukket via din firewall
2) porten er ikke lukket, men der er ikke nogen service der står og lytter på den, og derfor er der ingenting til at tage imod "opkald".

For at en port er åben, skal der altså være en proces/service der står og lytter, og der skal være hul hele vejen ind gennem f.eks. firewalls.
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2004 - 18:14 #5
Hvornår får du fejlen? Er det når du kører et bestemt program? Hvad siger fejlmeddelelsen helt præcist?
Avatar billede vallemanden Nybegynder
04. november 2004 - 15:49 #6
HMMMM måske er det på tide at lukke dette spg
Avatar billede vallemanden Nybegynder
16. november 2004 - 06:39 #7
hmm tror du snart skal lukke dette spg