Avatar billede rnyboe Nybegynder
05. juni 2004 - 11:12 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke komme i kontakt med router..

Jeg prøver at sætte en trådløs router op (D-link DI-514), men jeg kan slet ikke komme i kontakt med den. Jeg har koblet den til på den rigtige måde, men når jeg skriver den adresse den skal kontaktes på i browseren (http://192.168.0.1) kan den ikke findes. Jeg er koblet på et netværk i en opgang, hvor vi deler en 2mbit forbindelse, via en server  kælderen. Jeg har derfor ikke noget kabelmodem jeg kan slukke og tænde igen.
Håber nogen kan hjælpe..
Avatar billede kenp Novice
05. juni 2004 - 11:26 #1
har du kontrolleret at din computer har en ip-adresse som ligner den som du taster ind i din browser? eks. 192.168.0.2
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. juni 2004 - 11:29 #2
Prøver du at tilgå den med kabel forb. eller vha. trådløst netværk?

Min umiddelbare gæt er, at man skal konfigurere dem først vha. kabelforb...
Avatar billede rnyboe Nybegynder
05. juni 2004 - 12:16 #3
Jeg kan se at når jeg er koblet på min internetforbindelse via routeren og skriver ipconfig i command-prompten, så får jeg den ip-adresse jeg er tildelt på ejendommens netværk(192.168.87.30). Jeg kan også pinge den adresse igennem routeren, men routerens ip-adresse kan jeg ikke pinge.

Det hele er koblet med kabler indtil videre - jeg skal først have kontakt med routeren før jeg begynder på det trådløse ;-)
Avatar billede kenp Novice
05. juni 2004 - 12:23 #4
så lav en ipconfig /release først! også ipconfig /renew
Avatar billede rnyboe Nybegynder
05. juni 2004 - 12:29 #5
Når jeg prøver det får jeg følgende meddelelse:

The operation failed as no adapter is in the state permissible for this operation.
Avatar billede kenp Novice
05. juni 2004 - 12:31 #6
hummm det lyder mystisk! prøv at resette din router, også prøv igen!
Avatar billede rnyboe Nybegynder
05. juni 2004 - 13:05 #7
Breakthrough!

Min stationære var sat op til at bruge den faste ip-adresse jeg er blevet tildelt på vores lokalnetværk.

Da jeg satte den til "Obtain an ip automatically" gik det hele meget nemmere!

Tak for hjælpen alligevel!!
Avatar billede kenp Novice
05. juni 2004 - 13:07 #8
;)
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. juni 2004 - 09:30 #9
Husk at lægge et svar selv og lukke spm. hvis du da ikke vil dele ud til andre :-)
Avatar billede rnyboe Nybegynder
07. juni 2004 - 09:37 #10
Opsætningen af netværksforbindelsen var sat til en fast ip-adresse. Da jeg ændrede til at obtaine en ip-adresse automatisk var der ingen problemer med at komme i kontakt med routeren!
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. juni 2004 - 09:40 #11
PS: Du bør ikke bare sætte en DHCP server (læs: din router) op på netværket uden at den er konfigureret i overensstemmelse med resten af jeres IP setup.
Avatar billede rnyboe Nybegynder
07. juni 2004 - 09:42 #12
Vil du uddybe det?
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. juni 2004 - 10:59 #13
Lad os antage at jeres netværk er designet, så i kører med et privat IP range (ex. 192.168.0.x).

Brugerne har enten fået et fast IP nummer som de skal indtaste, eller også er der opstillet en DHCP server, der deler numre ud.

Hvis du opstiller en router med indbygget DHCP server vil denne evt. overlappe med den eksisterende, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.
Avatar billede rnyboe Nybegynder
07. juni 2004 - 11:15 #14
Beklager men jeg er newbie på området...
Vi har faste ip-adresser på "det store netværk", som ligger i range 192.168.87.x. Routeren fordeler ip-adresser i range 192.168.0.x.
Hentyder du til at der kan opstå konflikter hvis der opstår "dubletter" af ip-adresser?
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. juni 2004 - 17:39 #15
Ja - men det sker ikke i Jeres tilfælde hvis begge netværk er klasse C. Det er dog stadigt meget "uopdragent" at stille en server op der kan konflikte. Sådanne tilføjelser til netværket bør altid kun ske efter aftale med administratoren af netværket.

Tro mig ... selv store firmaer har haft "jagten på DHCP serveren" i gang, fordi en eller anden (id*ot) lige skulle teste en server eller en router, med det resultat, at inden kunne komme på netværket.
Avatar billede rnyboe Nybegynder
07. juni 2004 - 18:19 #16
Jeg har snakket med vores admin, så han ved hvor det kommer fra, hvis der opstår problemer - men tak for formaningen ;-)