Avatar billede jessan Nybegynder
05. juni 2004 - 00:11 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Boot sekvens på alpha ?

Mureren har en opgave, med sin hobby.

Jeg skal have formateret de to scsi diske der sidder i min maskine, en digital 800 5/500 alpha server, skal jeg i bios ? og hvordan så det?

når det så lykkes, hvilke OS skal jeg så regne med kan køre på den XP Pro? Windows 2000? Windows NT 4,0? linux?

håber der er nogen der vil hjælpe.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2004 - 00:15 #1
En 800 er blå ikke ?

Så kan den køre VMS, Tru64, Linux og NT 4.

Normalt har man ikke brug for en low level formatering af SCSI diskene, men
lader bare OS ligge et tomt fil system på.
Avatar billede jessan Nybegynder
05. juni 2004 - 00:20 #2
jo den er blå og vejer som et ondt år.

Problemet er at der ligger en Linux Red hat som jeg ikke kan komme ind i pga password, og den boot'er direkte på diskene.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2004 - 00:21 #3
Og det med farven er ikke en joke. Der findes en næste en tilsvarende model
i hvid som kun kan køre Linux og NT 4.

Men jeg mener at 800 og 1200 var blå, mens de hvide tilsvarende hed 3000 og 5000.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2004 - 00:22 #4
Du bør kunne få den til at boote fra CD.

Står den til "SRM console" eller "ARC BIOS" ?
Avatar billede jessan Nybegynder
05. juni 2004 - 00:31 #5
Dejligt at vide at selv farven har betydning.

Du kommer til at fortælle hvor jeg ser efter "SRM console" eller "ARC BIOS"

Boot CD'en kan det være en DOS med fdisk og format ?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2004 - 00:37 #6
SRM giver en blå skærm hvor der på console vis ruller noget tekst  op over

ARC viser et billede og starter så op mere PC like
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2004 - 00:37 #7
Nej du kan ikke boote en Alpha med DOS
Avatar billede jessan Nybegynder
05. juni 2004 - 01:21 #8
Når jeg starter maskinen er det med bål skærm, jeg kan ikke få den til at boote fra cd rom heller ikke på en linux Mandreke, skal det være en bestemt linux?.

Jeg kan heller få den til at tage en boot disk 3,5" til Windows NT 4,0
Avatar billede jessan Nybegynder
05. juni 2004 - 01:25 #9
På en alm. Pc kan man selv bestemme boot ved at trykke på F12, eller trykke på DEL og komme ind i BIOS og styre det der fra, hvordan kommer jeg i BIOS eller hvordan er det med en Alpha?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2004 - 10:07 #10
En Alpha kan ikke boot på floppy.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2004 - 10:08 #11
Det skal være en Linux version til Alpha.

Altså ikke en *-386.iso men en *-alpha.iso (eller noget i den stil).

Der er flere Linux distrbutioner som har laver versioner til Alpha. Redhat
og SUSE har ihvertfald. Jeg ved ikke med Mandrake.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2004 - 10:10 #12
Det lyder lidt som at den starter op med SRM Console.

I så fald skal du have breaket opstarten.

Der sidder en lille knap et sted på maskinen og når du trykke rpå den bør opstart
afbrydes og du bør ende ved en prompt der ser ud som:

>>>>

(og når du er kommet så langt, så er vi på rette spor)
Avatar billede jessan Nybegynder
05. juni 2004 - 10:31 #13
Dejligt at se at du ikke har opgivet mig :-)
Og jeg har fundet den knap der ender med en prompt >>>>
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2004 - 10:34 #14
Godt.

Ved den prompt kan du afgive kommandoen:

SHOW DEV

og den vil vise hvilke diske, tape drev, CD drev og net kort der er til rådighed.

Og hvis nu CD drevet er DKA400 så kan du stikke en Alpha boot CD i CD drevet og
skrive kommandoen:

BOOT DKA400:

og så skulle den gerne boote på CD'en.
Avatar billede jessan Nybegynder
05. juni 2004 - 11:39 #15
FANTASTISK
Nu kan jeg få den til at forsøge boote både på CD og A:\ nu skal jeg bare finde disketter til Alpha NT 4,0 eller en Linux der vil køre

En sidste ting, hvordan giver jeg dig point, for dem har du fortjent.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2004 - 12:07 #16
Jeg ligger et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2004 - 12:08 #17
Du skal nok have skiftet fra SRM console til ARC BIOS hvis du skal
installere NT4.