Avatar billede vioce Nybegynder
04. juni 2004 - 22:49 Der er 18 kommentarer

3D til grafisk design?

Hej eksperter.
Jeg er grafisk designer, og jeg vil gerne igang med at lære noget 3D. Jeg har dog ingen viden om hvilke programmer der henvender sig til mine behov.
Jeg skal ikke bruge programmet til at lave 3d-animationer eller 3d-landskaber, men til rent grafisk arbejde, hovedsagligt plakater og flyers - for eksempel sådan noget: http://a944.g.akamai.net/7/944/51/616dfa5d822c94/www.apple.com/trailers/mgm/soul_plane/images/index_05.jpg
Der skal helst kunne importeres nemt til Photoshop og Indesign.

Det er intet problem at det er et mere avanceret program, jeg skal bare vide hvad for et der passer til mig.

Tak.
Jeppe
Avatar billede thaufer Nybegynder
04. juni 2004 - 23:01 #1
Hmm, jeg går ud fra du også tænker lidt på prisen?

3D programmer er jo generelt dyre, og hvis du skal lave noget i stil med linket, så er det jo ligefør du kan lave det hele i photoshop.

Det eneste program jeg pt er bekendt med, som er godt integreret med photoshop er Maya 6, men det ligger jo absolut i den dyre ende af 3d programmer. De fleste 3D programmer kan dog nemt eksporterer eksempelvis noget tekst, som PNG-24 med en alpha channel, så det meget enkelt kan klippes ud til photoshop, uden der bliver nogle problemer med kanter etc.

Hvis du skal lave noget i stil med ovenstående kan det være du helt kan nøjes med fx Xara, som absolut er et billigt program til at lave 3D tekst i. I det øjeblik du skal modellerer mere spisfindige objekter, så skal du op og snakke med 3d studio max, cinema 4d, lightwave eller maya. Alle meget dyre produkter.

Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej ;)
Avatar billede cdc Novice
04. juni 2004 - 23:01 #2
Luk dit ene spø4rgsmål da det er i mod Ekspertens regler at have to enslydende spørgsmål åbne på samme tid:

/cdc - CoAdmin
Avatar billede cdc Novice
04. juni 2004 - 23:02 #3
Avatar billede vioce Nybegynder
04. juni 2004 - 23:07 #4
Selvfølgelig betyder prisen noget, men jeg vil først danne mig et overblik. Har nemlig ingen erfaring på området. 3D studio max har jeg mulighed for at leje mig ind på, ligesom at jeg sikkert også har mulighed for det med de andre dyre programmer du nævner.

Men du får et par points for dit svar. Tak
Avatar billede thaufer Nybegynder
04. juni 2004 - 23:09 #5
Altså, hvis du har mulighed for at benytte 3dsmax til en overkommelig pris, så vil jeg klart anbefale det. Det er relativt nemt at gå til - selv om du sagde det ikke betød noget... men det er avanceret ;).

Desuden er det genialt til at lave små ting du skal benytte i logo'er fx. eller generelt grafik til plakater som du siger.
Avatar billede vioce Nybegynder
04. juni 2004 - 23:12 #6
Okay, det lyder som om det er dét jeg skal i gang med... Så at det lå som tryout på Discreets hjemmeside. De har mange fede programmer.
Avatar billede thaufer Nybegynder
04. juni 2004 - 23:14 #7
Yes, hehe - discreet laver programmer til hvad som helst, men mange af dem er rimeligt highend hehe ;)

combustion blev bl.a. brugt til Crouching Tiger, Hidden Dragon - bare lige for en sidebemærkning ;)
Avatar billede vioce Nybegynder
04. juni 2004 - 23:17 #8
Okay, jeg arbejder i filmbrancen (ved siden af mit grafiske design), hvor deres programmer i bred udstrækning bruges - f.eks. til colorgrading, effekter mm.
Avatar billede thaufer Nybegynder
04. juni 2004 - 23:18 #9
så er det jo også perfekt at kombinerer det med yderligere et discreet produkt, da der således sikres integration :)
Avatar billede thaufer Nybegynder
04. juni 2004 - 23:19 #10
men husk nu at lukke det andet spørgsmål
Avatar billede vioce Nybegynder
04. juni 2004 - 23:20 #11
Det er også rimlig godt integreret i Avid - typisk klippeprogram til spillefilm.

Men tak for vejledningen!
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juni 2004 - 23:21 #12
thaufer> han ignorerer det vist bare....
Avatar billede osborne Nybegynder
05. juni 2004 - 12:38 #13
Jeg kan også varmt anbefale Discreet 3ds Max
Avatar billede osborne Nybegynder
05. juni 2004 - 12:39 #14
PS. Man lukker et spørgsmål ved at give point (og husk at markere personen - f.eks. dig selv) og tryk derefter knappen for at give point.
Avatar billede waxbear Nybegynder
09. juli 2004 - 16:49 #15
jeg vil anbefale Maya. Du kan gå ud på http://www.alias.com/eng/index_flash.shtml
og se om det er noget for dig. Der er 2 udgaver maya . Den ene hedder: Maya personal learning edition. Og den anden hedder: Maya unlimited.
Maya personal learning edition er gratis og kan downloades fra ovenstående link.
Og Maya unlimited koster Penge, jeg ved dog ikke hvor mange penge det koster.
ps: Der er også noget der hedder maya complete men jeg tror det er næsten det samme som maya personal learning edition.
Avatar billede osborne Nybegynder
09. oktober 2005 - 01:52 #16
Nu da Autodesk (det firma har 3ds max) lige har købt firmaet Alias (som laver Maya) bliver det spændende at se om der kommer et 3d kombinationsprodukt ud af dette på et tidspunkt, i hvertfald vil der nu blive arbejdet meget på at integrere de to produkter her i starten... så mit helt generelle råd vil være .. sats på at lære et eller flere af Autodesk produkterne ;-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. oktober 2005 - 13:20 #17
Der er vist ingen grund til at hjælpe her....

http://exp.dk/list.phtml?spm_creator=vioce&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on = 80% åbne spørgsmål ud af oprettede + ingen feedback...
Avatar billede osborne Nybegynder
09. oktober 2005 - 13:41 #18
Oj .. tak for din info john_stigers ... god ide at søge statistik på den måde på en bruger her på eksperten.

ja voice, det ser unægtelig ud til at du har en hel del åbne spørgsmål som har ligget i ret lang tid. Tag og luk dem og giv folk lidt point, eller giv dig selv point i de tilfælde hvor du evt. ikke føler svarene har løst dine problemer.