Avatar billede rzj Nybegynder
04. juni 2004 - 12:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

komprimer flere filer i på en gang

HEj E's
Jeg har længe prøvet at finde ud af hvordan jeg komprimerer flere filer i samme folder på én gang - altså uden at skulle åbne hver eneste fil og så lave en "Save for web...". Jeg er klar over PS Action funktion, men jeg kan ikke få det til at virke tilfredstillende.

Det er ikke sikkert at problemet kan løses vhja. PS, men jeg prøver i denne kategori da I nok også har et overblik over evt. andre programmer.

Jeg har ikke brug for alle mulige avancerede funktioner ift. komprimeringen. Jeg er webudvikler og har ikke forstand på billeder i det hele taget, men jeg modtager ofte gif's og jpg's og har behov for simpelthen at kunne komprimere disse filer på én gang.

Jeg har altså brug for flg:
1. Man åbner programmet
2. Man vælger folderen hvor billederne ligger
3. Man vælger alle de billeder der skal komprimeres (både gif og jpg's)
4. Man vælger komprimeringsgraden for begge formater
5. Man vælger at overskrive de eksisterende eller gemme et nyt sted
6. Man starter komprimeringen

Hvor finder jeg et program der kan løse den opgave?
Det kan være det ligger lige for, men at jeg ikke kan se skoven for bare træer....

Mange hilsner
Rasmus
Avatar billede le_bon Nybegynder
04. juni 2004 - 13:35 #1
Du skal starte med at åbne ét af billederme. Start "opatagefunktionen" i actionspanelet.

Så laver du alle de ting ved billedet du vil (også komprimerer det til jpg), og lukker det til sidst.

Så stopper du optagefunktionen i actionspanelet.

Så går du i File > Automat > Batch. Herfra kan du så vælge sourcefolder, og så kører det!

Mvh. le_bon
Avatar billede le_bon Nybegynder
04. juni 2004 - 13:36 #2
Vi snakker Photoshop her...
Avatar billede rzj Nybegynder
04. juni 2004 - 13:52 #3
OK !
Det prøver jeg også lige.
Jeg fandt iøvrigt et lille meget simpelt program der hedder xat.com Image Optimizer. Det er meget nemt og lige til, men hvorvidt det komprimere li'så godt som Photoshop har jeg ingen anelse om. Men dne komprimerede da filerne en del...
Bare til orientering.
Avatar billede le_bon Nybegynder
04. juni 2004 - 13:57 #4
Det problem du måske har oplevet med batch-funktionen i PS var måske at du har glemt at stoppe "optageren" efter du har optimeret færdig...så går det i fisk!
Avatar billede le_bon Nybegynder
12. juli 2004 - 16:12 #5
lukluklukluklukluklukluklukluk? Fik du styr på det?
Avatar billede le_bon Nybegynder
12. juli 2004 - 22:04 #6
Takker! :o)