Avatar billede andersen Nybegynder
17. april 1999 - 00:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Formatere harddisk og geninstallere "nødvendige filer/programmer"

Hej!

Jeg har et spørgsmål, som I sikkert nemt kan besvare for mig. Ved I hvordan man formaterer ens harddisk, og hvilke filer man derefter skal geninstallere, for at man kan starte ens computer op?
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
17. april 1999 - 18:09 #1
Put en diskette i A: drevet, og gå ud i en dos prompt, og skriv:
format a: /q/s

så bliver alle system filerne kopieret over på diskkten.

bagefter skal du kopiere format.com til disketten, den findes under windows mappen:  windows\command

Og så skal du lade den side i, og genstarte computeren, og den skulle gerne starte fra disketten og starte DOS. Der skal du så skrive:
format c: /q/s

og den skulle gerne starte med at formatere din harddisk.

Du kan godt lade være med at skrive /q efter format, men det går meget hurtigere hvis det står der.
Avatar billede sirius Nybegynder
17. april 1999 - 19:40 #2
hvis du skal bruge dit cd-rom til at installere windows skal du huske at sætte disketten til at starte driverne til dit cd-rom drev
Avatar billede dcasso Nybegynder
19. april 1999 - 09:57 #3
Du kan også formatere den gennem stifinder, ved at højreklikke på disketten og vælge formater diskette.
Og så gøre som 127144..... siger
Avatar billede andersen Nybegynder
19. april 1999 - 20:14 #4
Kan jeg så starte computeren op på "normal vis", efter formateringen?

Eller er der yderligere filer der skal installeres?
Avatar billede azazel Nybegynder
20. april 1999 - 09:57 #5
Nej..... Disketten vil starte op i dos med det nødvendige... altså cd-drivere og så´n men du bliver nød til at installere Windows og den slags igen....
Avatar billede nfl Nybegynder
20. april 1999 - 12:56 #6
Hvis du kan lave en Win98 start disk, kan den aut. inst. en cd-rom driver når du booter, herefter skal du indsætte din win cd og skrive setup ell. lign.
Avatar billede yebzqey Nybegynder
21. april 1999 - 23:46 #7
Hvis du ikke har den CD-ROM boot disk der følger med ved køb af win95/98:
1.Formatér en diskette i Win98 ved at højreklikke på disketteikonet og vælge formatér... Du skal nu vælge kopiér systemfiler.
(Hvis du bruger win95, vil disketten ikke indeholde en CD-ROM driver. Så må du bede en ven med Win98 om at lave disketten til dig)
2. Gå ud i dos og skriv: format c: eller: fomat c:/q
3. Genstart maskinen med din boot disk og vælg "genstart med CD-ROM drivere"
4. Afhængig af hvilken version af windows du har, skal du skrive en af følgende:
win95: gå over på CD-ROM drevet og kør: install.exe
win95 osr-2: gå over på CD-ROM drevet og kør: setupm.exe
win98: gå over på CD-ROM drevet og kør: setup.exe
-Så vidt jeg husker...
Avatar billede yebzqey Nybegynder
23. april 1999 - 22:23 #8
Kan du ikke afvise eller godkende svaret fra 127144146281 så vi kan komme videre?
Avatar billede yebzqey Nybegynder
23. april 1999 - 22:24 #9
Jeg skal forresten lige tilføje at du IKKE skal formatere harddisken fra windows da alle filer da ikke bliver slettet...
Avatar billede andersen Nybegynder
24. april 1999 - 16:57 #10
Hej 127144146281!

Mange tak for svaret, og undskyld at jeg var lidt langsom med at svare.

Hilsen Henrik Andersen
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
25. april 1999 - 00:08 #11
Helt ok!, og husk lige at gøre det sirius siger, for det glemte jeg