Avatar billede kenngth Nybegynder
03. juni 2004 - 19:15 Der er 5 kommentarer

menuen skal forblive mens man bladrer gennem sitets links, Hjælp

Jeg er ved at lave mig en lille hjemmeside, men skal lige ha at vide hvordan man får sin venstre menu, som indeholder de links der kan manureres rundt på fra siden, selvfølgelig indenfor domænet. Når man klikker på et af menupunkterne, vil selve menuen ikke blive oploadet, men kun det som står under linket.
Dette må i kunne hjælpe mig med.
Avatar billede roenving Novice
03. juni 2004 - 23:02 #1
3 muligheder:

Frames, database-script/server-side-include eller menuen manuelt på hver side ...

Med frames kan enten hele siden opbygges i frames, eller bare den del af siden, hvor indhold kan udskiftes, placeres i en iframe ...

Med script i f.eks. php eller asp kan du opbygge siden, så forskellige dele af koden bliver kaldt efter hvilket indhold, der skal vises, men menuen kaldes hver gang ...

Med SSI kan du have forskellige sider, men inkludere den samme menu på hver side (kan også laves såden i database-scripts !-)

Og den sidste mulighed er, at du laver dine sider som enkeltstående, men placerer de samme stumper kode (det som er menuen !-) på hver side ...

Jeg har bygget min egen side med en iframe (http://roenving.users.whitehat.dk/WD5Opacity.html), med database-script, ssi og manuelt placerede kan du ikke se forskel på om det er det ene eller det andet ...

Denne side er f.eks. opbygget i php udfra en mySQL-database og har et omfattende script, som genererer siderne, men det vil ikke fremgå af koden (nå, jo, det meste af koden er een lang linje, som man nemt forstår ikke kan være skrevet af et menneske !-)
Avatar billede roenving Novice
03. juni 2004 - 23:02 #2
Denne side = eksperten.dk !o]
Avatar billede kenngth Nybegynder
03. juni 2004 - 23:04 #3
tak for hjælpen. Der er noget at gå igang ed ser jeg. TAK
Avatar billede chrisscan Juniormester
12. juni 2004 - 18:50 #4
Hvorfor laver du ikke en shared border i venstre side, hvis det er du vil have menulinien ? Den kører med rundt på alle underliggende sider. Det er da den simpleste måde ? Bruger du FP er det en indbygget funktion.

ck
Avatar billede chrisscan Juniormester
12. juni 2004 - 18:51 #5
...hvis det er dér du vil.....