Avatar billede ullidk Nybegynder
02. juni 2004 - 21:48 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

BSOD ved kørsel af spil!!

Hejsa,

Har et MEGET irriterende problem!
Hver gang jeg prøver at køre et spil ( lige meget hvilket) får jeg BSOD med enten IRQL_NOT_LESS_OR_EGUAL eller PAGE_FAULT_IN_NON-PAGED_AREA, samt en fejlmeddelelse om en fejl i en given fil! Men der er INGEN sammenhæng i hvilke filer fejlen er og det er som sagt KUN når jeg kører spil - det sker efter ca 30 sekunder...

Specs:

ASUS P4S533-MX
Intel P4
512 DDR RAM 2700/333
SIS 651 onboard grafik
SIS 900 onboard LAN

Jeg har søgt på div. fora og der er MANGE andre, der har samme problem men de fleste foreslår en fejl i RAM og det er det ikke - har kørt memtest86 op til flere gange!

Er der nogen, der kan hjælpe?
Avatar billede and_ Nybegynder
02. juni 2004 - 21:54 #1
det er en ramfejl..... du har en defekt ramblok
Avatar billede ullidk Nybegynder
02. juni 2004 - 21:56 #2
Kan det som sagt ikke være...købte ny ram blok igår og har kørt memtest86 4 gange uden problemer:-)
Avatar billede espersen Novice
02. juni 2004 - 22:26 #3
er du helt opdateret med :
OS (WinXP)
VGA-drivere
Lydkort-drivere ?
DirectX ?
Bundkort-drivere (især godt for nForce2-mobos)
Avatar billede tazly Nybegynder
02. juni 2004 - 22:31 #4
Da fejlen kommer i vilkårlige filer, tyder det på et RAM-problem. Men du siger jo dine ram-stænger er ok. Da Rammen sidder på bundkortet, kan det måske være det i stedet.

Prøv følgende:
- Nyeste drivere til mb  http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P4S533-mx
- Ny BIOS, hvis du ikke har den nyeste.
- Gå ind i BIOS og sæt alt vedr. ram til det langsomst mulige.

Hvis det løser problemet, kan du skrue op for hastigheden igen trin-for-trin, og tjekke for hvert trin at systemet stadigt er stabilt i spil.
Avatar billede ullidk Nybegynder
02. juni 2004 - 23:18 #5
Jeg har nu prøvet at sætte al vedr. ram til det laveste men det crasher stadig...mht bios update (jeg har Award bios) så kan jeg kun finde en der koster 25$!! Kan det passe at man skal betale for at opdatere BIOS?!?! Jeg har version 1006 (tror det er den seneste - den er fra November 2003)
Avatar billede gl.k. Nybegynder
03. juni 2004 - 01:08 #6
har du ikke et agp grafikkort?
hvilke spil ?
hvilke settings i bios ?
alt til " auto" ?

har !næsten! samme bundkort ...

BIOS Egenskaber
BIOS Type    Award Medallion
Award BIOS Type    Award Modular BIOS v6.0
Award BIOS Besked    ASUS P4S533 ACPI BIOS Revision 1010 Beta 005
System BIOS Dato    11/11/03
Video BIOS Dato    12/17/03

BIOS Producent
Firma Navn    Phoenix Technologies Ltd.
Produkt Information    http://www.phoenix.com/en/products/default.htm
Avatar billede ullidk Nybegynder
03. juni 2004 - 09:11 #7
k >> :

- Jeg har ikke AGP grafikkort - kører onboard SIS 651 med 64MB shared
- Det er alle slags spil der crasher (bl.a MOHAA og Hitman)
- Er det nogle specielle settings du tænker på? Vedr. grafik har jeg 64 MB på både mapped memory og shared memory (aner ærlig talt ikke hvad forskellen er:-))

Har prøvet at opdatere BIOS vha. det medfølgende ASUS Update program men det siger, at der ikke findes en nyere version end den jeg har (er på arbejde lige nu, så jeg kan ikke lige checke de enkelte BIOS specs...)
Avatar billede espersen Novice
03. juni 2004 - 15:31 #8
02/06-2004 22:26:54 ; er du opdateret på alle punkter ?
Avatar billede ullidk Nybegynder
03. juni 2004 - 15:52 #9
espersen >> Ja:-)
Avatar billede espersen Novice
03. juni 2004 - 16:19 #10
hvad ligger der af røde markeringer i system-loggen ??
Avatar billede ullidk Nybegynder
03. juni 2004 - 16:23 #11
Forklar...hvordan finder jeg den?:-)
Avatar billede ullidk Nybegynder
03. juni 2004 - 16:26 #12
Aha, du mener Event Log?
Avatar billede ullidk Nybegynder
03. juni 2004 - 16:28 #13
Den siger:
Error code 10000050, parameter1 bfb4dfc4, parameter2 00000000, parameter3 bf9ead42, parameter4 00000000.

Og når man klikker Help & Support:

Detaljer
Produkt: Windows Operating System
Id: 1003
Kilde: System Error
Version: 5.2
Symbolsk navn: ER_KRNLCRASH_LOG
Meddelelse: Error code %1, parameter1 %2, parameter2 %3, parameter3 %4, parameter4 %5.

Forklaring
A blue screen (Stop error) was reported. The message contains details about the error. A matching event with Event ID 1001 might also appear in the event log. This matching event displays information about the specific error that occurred.

Brugerhandling
No user action is required.
Avatar billede ullidk Nybegynder
03. juni 2004 - 16:29 #14
Og under EventID 1001:

The computer has rebooted from a bugcheck.  The bugcheck was: 0x10000050 (0xbfb4dfc4, 0x00000000, 0xbf9ead42, 0x00000000). A dump was saved in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini060204-04.dmp.
Avatar billede espersen Novice
03. juni 2004 - 22:26 #15
jeg vil skyde på driver-problemer (især da du siger at Ram er kontrolleret!)
Avatar billede ullidk Nybegynder
04. juni 2004 - 11:57 #16
Tror jeg må sende mit mobo retur og håbe på det bedste...men tak for løsningsforslagene:-)