Avatar billede danielhep Nybegynder
02. juni 2004 - 16:59 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Skriv dit eget script sprog

Hey

Mit nye projekt er at skrive mit eget script sprog..

Så jeg leder efter en web site, men en toturial til dette som indeholder det mest basale.
Det skal være i C og ikke C++.

Man skal jo starte et sted. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2004 - 17:02 #1
Find en tutorial til lex/flex og yacc/bison !

(bison plejede at have en tutorial til en expression calculator)
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. juni 2004 - 17:05 #2
http://www.flipcode.com/tutorials.shtml
Scripting Language Tutorial Series  part 1 - 9 går det hele igennem for dig med
lexer,parser,sematiccheck osv... med bison,lex og til sidst sidder du med et primitivt sprog :)
men det er ikke ligefrem c
Avatar billede danielhep Nybegynder
02. juni 2004 - 19:15 #3
simonvalter >> jeg synes at den er lidt forvirrende...
Avatar billede danielhep Nybegynder
02. juni 2004 - 19:16 #4
hvis det er første gang man skal skrive et script sprog, fordi at man skal downloade alt source code, og så der der noget med autogenerering af code...det er lidt underligt...kender du ikke andre .???

Arne_v >> Jeg har kigget på google men ved ik rigtigt hvad jeg skal vælge...
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. juni 2004 - 19:18 #5
jep det er ikke helt nemt.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2004 - 19:21 #6
Den tutorial jeg refererede til er her:

http://www.gnu.org/software/bison/manual/html_mono/bison.html
Avatar billede danielhep Nybegynder
02. juni 2004 - 19:24 #7
anyway...i har svaret på mit spørgsmål...så giv nogle svar begge to....jeg kigger på det, og laver mit eget script sprog...det kommer nok til at tage nogle *timers* læsning..men sådan er det jo... :)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2004 - 19:44 #8
Det tager både en del læsning og en del øvelse at kunne lave en grammatik.

:-)
Avatar billede danielhep Nybegynder
02. juni 2004 - 19:44 #9
arne_v >> ja.....jeg er begyndt at læse...det tager sin tid, men det er sjovt :)
Avatar billede danielhep Nybegynder
02. juni 2004 - 20:05 #10
whaaaa...det er tuff...lækkert... :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. juni 2004 - 20:05 #11
på min næste skole bliver et af fagene at lave sit eget sprog, det skal nok blive sjovt.
Avatar billede danielhep Nybegynder
02. juni 2004 - 20:08 #12
simonvalter >> sejt :)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2004 - 20:12 #13
simon>

Jeg håber at I skal lave det i C.

Bison er meget bedre end de jammerlige compiler-compiler'e der findes til Java.
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. juni 2004 - 20:55 #14
Jeg var ovre og besøge dem i sidste måned (Aalborg Universitet Esbjerg) og det er ret valgfrit hvikle sprog man vil bruge under sit studie. Jeg har prøvet javaCC... men de er snart på tide jeg lærer noget andet end java så jeg er så småt gået igang med ansi c++, lige for tiden er der bare så mange projekter i vejen :)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2004 - 20:58 #15
Ah - Niels Bohrs Alle

Jeg har også prøvet JavaCC og jeg skreg af grin (hvis jeg skulle have brugt det
til noget seriøst havde jeg grædt).
Avatar billede zaym01 Nybegynder
02. juni 2004 - 22:18 #16
Undskyld at jeg pludselig bryder ind i tråden men..
simonvalter -> Aalborg Universitet Esbjerg (Formoder det ligger i Esbjerg) hvilken form for uddannelse er det. Datalogi eller?
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. juni 2004 - 22:57 #17
Bachelor of Science, Software Engineering, jeg får 2 års merit her og så kan jeg hoppe videre til Cand. IT hvis jeg ikke er blevet skole træt til den tid.
Datalogi virker er ikke som noget for mig tror jeg, jeg har hørt der er alt for meget teori.
Avatar billede narrr Nybegynder
02. juni 2004 - 23:15 #18
Så kan du måske fortælle mig, hvordan uddannelsen softwareingeniør adskiller sig fra datalog? Jeg har kigget på AAU's hjemmeside, men jeg synes de ligner hinanden meget.
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. juni 2004 - 23:40 #19
Jep det kan du have ret i. Jeg var som sagt ovre og besøge dem og fik det indtryk da jeg snakkede med dem at de brugte en del tid på at sidde og kode, jeg skal ikke kunne sige at datalogi studerende ikke gør det, men jeg kender en del der siger det er meget tørt og teori præget, både folk der stadig tager den og folk der er hoppet fra.
Men ud over at jeg kan få 1/2 års mere merit så virker det også som om der er rigtig gode studieforhold. F.eks. får hver gruppe eget "kontor" som kan indrettes efter eget valg under hele forløbet .. bordfodboldt, stole, køleskab..med massere af cola osv ;)
Og så er det en billig by at bo i frem for kbh eller roskilde... og så tror jeg at jeg har godt at at komme lidt væk så jeg virklig kan grave mig ned i bøger og kode.
Og så har de rettet deres uddannelse mod datamatikere så det skulle være forholdsvis nemt at hoppe på selv om man er 2 år bagefter de andre... hvis man da klarer optagelses projektet.
Avatar billede zaym01 Nybegynder
02. juni 2004 - 23:57 #20
Uddannelsen ser faktisk spændende ud :)