Avatar billede keldolsen Nybegynder
16. februar 2001 - 23:26 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Formattere Windows, hjælp søges.

Hej.
Hjælp søges til at formattere Windows. Da der er opstået nogle problemer med muse driveren har jeg valgt at formattere Windows. Jeg har ikke haft problemer med dette før. Jeg sætter først boot disketten i, starter op og vælger kommando promt, ændrer fra A(Kolon)Til C(kolon) og skriver format c(kolon) - Istedet for (kolon \":\") får jeg et \">\" på det sted hvor kolon normalt findes, og for at skrive et \":\" må jeg vælge tasten Shift + æ, frem kommer nu C:\\>format c:, men dette giver ingen reaktion, det er som om det rigtige kolon mangler.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. februar 2001 - 23:35 #1
Når du booter..  prøv at lade den boot helt igennem ( vælg med CD-rom support ), så laver den et virtuelt drev ( normat d:\\ ) så dit cdrom drev hedder e:\\.
gå ind på D:\\ skriv format c: ( d:\\format c: ) så burde du kunne formatere C:\\.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
16. februar 2001 - 23:42 #2
Du må have en \"forkert\" boot disk med engelsk tastatur... rod efter : ved æøå¨\' det er på en af de taster ved \"ENTER\", du kan da bare slette alle forsøg når du har fundet :
Avatar billede keldolsen Nybegynder
16. februar 2001 - 23:48 #3
Hej
Jeg siger tak for svar til jer to, jeg vil først forsøge mig med rkhdk`s svar da jeg har en fornemmelse af at det er rigtigt. Lykkes det kan i kun få svar fra mig imorgen.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. februar 2001 - 23:52 #4
Håber det lykkes for dig *SS*
Avatar billede hotpop Novice
17. februar 2001 - 10:36 #5
Ikke nødvendigt at skifte til c:
Bliv du bare stående og skriv format c:
Ser således ud på skærmen: a:format c:
Avatar billede hotpop Novice
17. februar 2001 - 10:39 #6
Virtuelle drev kommer til at ligge efter diske og partitioner, så hvis du f.eks. har 3 diske/partitioner m. drevbogstav c:, d:, og e: og et cdrom-drev m. drevbogstav f: kommer dit virtuelle drev til at hedde f: og således bliver dit cdrom-drev flyttet og kommer til at hedde g:
Avatar billede teknik Juniormester
17. februar 2001 - 13:04 #7
Går ud fra at vi taler om en WinME boot diskette
Jeg gætter på at problemet skyldes at du vælger \"kun kommando prompt\"...
Når du vælger en af de andre to, så lægges der en hel del kommandoer ind på et \"RAM-drev\"
\"FORMAT\" kommandoen kunne være én af dem, og dermed ikke tilgængelig.
..\"start med CD-rom\" kan anbefales, da man jo typisk skal til at lægge windows ind fra CD, når formatteringen er afsluttet

Jeg har ikke checket det...odds for at det er det...mindre end 40%

Chancerne for at det hjælper blot at lave en ny boot diskette og så bruge den: - bedre end 70%

mvh :-)
Teknik
Avatar billede hotpop Novice
17. februar 2001 - 13:48 #8
format.com ligger IKKE på ramdrev.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
17. februar 2001 - 14:26 #9
Jeg havde ikke læst spm ordentlig, men der står jo du kan ændre a: til c: ? men så ikke skrive
c: format c: ?
Som hotpop skriver i første svar skal du jo heller ikke gøre det! Så... kan du skrive a: c: først, så må du sku også kunne skrive a: format c: ik\'?
Forøvrigt tog jeg det for givet du havde en boot disk der kunne vælge CD m.v. den er da nødvendig.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
17. februar 2001 - 14:46 #10
Der er MEGET forskel på en alm. boot disk til at komme ind på - et c: drev der er OK og en \"start disk\" hvor der er en masse hjælpe filer.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. februar 2001 - 14:52 #11
------>keldolsen

Når tastaturet er engelsk, ligger kolon ved <SHIFT>+Æ ....... håber det hjælper dig!

:-)

/Johan
Avatar billede teknik Juniormester
17. februar 2001 - 15:15 #12
>>hotpop        tak for afklaring!
Så har det ingen betydning at der vælges \"Kun kommandoprompt\"..
jeg anså den også selv for \"mindre\" sandsynlig...
-------
> Keldolsen
Kolon skrevet med <shift-æ> som du selv (og nu også johannielsen) omtaler
fungerer ganske som det normale kolon. Det manglende danske tegnsæt skyldes blot, at du ikke får ændret US-tastatur(standard) til Dansk, fordi du vælger \"kun kommandoprompt\".
...det er altså ikke et \"forkert kolon\" som driller..bruger det ofte selv til samme job fordi en af mine boot-disketter giver US-tastatur opsætning.
Når du kan gå over på C-drevet med  C:  kommandoen...hvad ser du så når du kører en DIR  ...?
Er det det korrekte drev du får fat på ?
...Du kører ikke med SCSI eller ATA100 Controller, da disse til tider kan være lidt drilske at tale med fra DOS ??
..mht selve \"format\" kommandoen, så er der som flere har nævnt ingen formål med at skifte til drev C
før du skriver  format c:  bedre/nemmere at blive stående på drev A.

Avatar billede pcn Nybegynder
18. februar 2001 - 14:11 #13
Jeg kan sende dig en diskette der ser alle
cdroms og klarer alle computere.
kræver fuld viden om:
fdisk
format
mvh
Avatar billede thora Nybegynder
18. februar 2001 - 22:14 #14
Du skal bare have det rigtige kolon frem.  Prøv dig frem med tasterne og shift- tasten.
Avatar billede hotpop Novice
19. februar 2001 - 10:09 #15
Keldolsen>> Hvad var så løsningen?
Avatar billede keldolsen Nybegynder
19. februar 2001 - 10:28 #16
Hej
Løsningen var at jeg satte en Win.Me boot diskette i A Drevet. Startede computeren som fangede boot disketten. Efter disketten havde kørt lidt kommer der 3 valgmuligheder, start med W
Avatar billede hotpop Novice
19. februar 2001 - 10:31 #17
start med W??? Without support for cdrom??? (et eller andet i den stil)
Avatar billede keldolsen Nybegynder
19. februar 2001 - 10:49 #18
Hej
Undskyld jeg blev afbrudt før
Start med boot diskette f.eks Win.Me bott diskette.
Du får 3 valgmuligheder.
1. Start Win med CD Rom support.
2. Start Win uden CD Rom support
3. Kun kommandopromt.
Jeg valgte i starten kun kommandopromt, det var forkert.
Jeg valgte så punkt 1. som rkhdk skrev og lod den boote helt igennen. Her endte jeg også med at få en kommandopromt. Denne virkede med det danske tegnsæt og jeg kunne formattere.