Avatar billede php Novice
02. juni 2004 - 15:53 Der er 23 kommentarer

har problem med opret

Det her virker ik.

FOR FØLGENE FEJL:
Parse error: parse error, unexpected '}' in d:\apachewebroot\my-city.dk\abc\opret.php on line 211

I skal nok få nogen flere point skal lige lukke et andet spg som ik er besvaret først..

Kan i hjælpe..

<? include("files/sql.php"); ?>
  if ($submit) {

if (!$brugernavn || !$password || !$password2 || !$email || !$sex) {

$fail .= "<li>Du udfyldte ikke alle felterne.<br>";

}

addslashes($brugernavn);

$brugernavn_check = mysql_query("SELECT id FROM users WHERE(brugernavn ='$brugernavn')");

if (mysql_num_rows($brugernavn_check) > 0) {

$fail .= "<li>Username er optaget.<br>";

}

if (strlen($brugernavn) > 15) {

$fail .= "<li>Username må max være 15 karakterer langt. Dit er ".strlen($brugernavn)." karakterer langt.<br>";

}

if (strlen($brugernavn) < 3) {

$fail .= "<li>Username skal minimum være 3 karakterer langt.<br>";

}

if ($brugernavn == "") {

$fail .= "<li>Du skal skrive et brugernavn.<br>";

}

if (ereg("<",$brugernavn)) {

$fail .= "<li>Brugernavn må ikke indeholde html tags.<br>";

}

if (ereg("\"", $brugernavn)) {

$fail .= "<li>Brugernavn må ikke indeholde \".<br>";

}

if (ereg(",", $brugernavn)) {

$fail .= "<li>Brugernavn må ikke indeholde \".<br>";

}

if (ereg("%", $brugernavn)) {

$fail .= "<li>Brugernavn må ikke indeholde %.<br>";

}

if (ereg("'", $brugernavn)) {

$fail .= "<li>Brugernavn må ikke indeholde '.<br>";

}

if (ereg("\.", $brugernavn)) {

$fail .= "<li>Brugernavn må ikke indeholde \".\".<br>";

}

if (ereg("^ ", $brugernavn)) {

$fail .= "<li>Brugernavn må ikke starte med [Space].<br>";

}

if (substr($brugernavn, -1) == " ") {

$fail .= "<li>Brugernavn må ikke ende på space.<br>";

}

if (eregi("[^a-z0-9] ",$brugernavn)) {

$fail .= "<li>Ulovlige tegn i username. Brug kun A-Z, a-z og 0-9<br>";

}

if ($password == "") {

$fail .= "<li>Du skal skrive et password.<br>";

}

if ($password != $password2) {

$fail .= "<li>De 2 password var ikke ens.<br>";

}

if (strlen($password) < 6) {

$fail .= "<li>Password skal minimum være 6 karakterer langt.";

}

if (strlen($password) > 16) {

$fail .= "Password må max være 16 karakterer langt.";

}

if (ereg("commander", strtolower($brugernavn))) {

$fail .= "<li>Brugernavn må ikke indeholde \"Commander\".<br>";

}

if (!$fail) {

$kryppassword = md5($password);

$time=time();

mysql_query("INSERT INTO brugerlogin (brugernavn,password) VALUES('$brugernavn','$password')") or die(mysql_error());

$oprettet = ok;

print "<font size=\"5\"><center><b>Brugeren er oprettet</b><br><font size=\"3\">Du kan logge ind på <b>My-City.Dk</b>,<br>ved at trykke <a href=\"login.php\">her</a>.";

} else {

print $fail;

}

if (!$oprettet)

{

?>

<form action="opret.php" method="post">

<table border="0" width="100%" cellpadding="0" cellspacing="0" align="center">

<tr>

<td>
                <p align="center"><FONT size="1" face="Verdana"><b>Brugernavn:</b><br><input class="text" type="text" name="brugernavn" value="<?=$brugernavn?>" maxlength="10"></FONT></td>

<td>
                <p align="center"></td>

</tr>

<tr>

<td>
                <p align="center"><FONT size="1" face="Verdana"><b>Kodeord:</b><br><input class="text" type="password" name="password" value="<?=$password?>"></FONT></td>

<td>
                <p align="center"></td>

</tr>

<tr>

<td>
                <p align="center"><FONT size="1" face="Verdana"><b>Kodeord igen:<br></b><input class="text" type="password" name="password2" value="<?=$password2?>"></FONT></td>

<td>
                <p align="center"><br></td>

</tr>

<tr>

<td>
                <p align="center"><FONT size="1" face="Verdana"><br>
              </FONT></td>

<td>
                <p align="center"><br></td>

</tr>

<tr>

<td>&nbsp;</td>

<td>
                <p align="center"></td>

</tr>

</table>

    <p align="center"><input type="submit" value="Opret" name="submit" class="submit">

</form>

<p align="center"><?

}

?>&nbsp;</p>

                  </td>
                  <td width="15" background="c_d.gif" height="23">
                    <p align="center"></td>
                </tr>
                <tr>
                  <td width="24">
                    <p align="center"></td>
                  <td width="468" background="i_c.gif">
                    <p align="center"></td>
                  <td width="15">
                    <p align="center"></td>
                </tr>
</table>
</body>

</html></SCRIPT>
Avatar billede detox Nybegynder
02. juni 2004 - 16:16 #1
Du skal fjerne ?> i den første linie:

<? include("files/sql.php"); ?>

<? include("files/sql.php");
Avatar billede detox Nybegynder
02. juni 2004 - 16:24 #2
$oprettet = ok;

skal være:

$oprettet = 'ok';
Avatar billede detox Nybegynder
02. juni 2004 - 16:32 #3
</SCRIPT> er vidst osse i overskud:

</html></SCRIPT>

</html>
Avatar billede php Novice
02. juni 2004 - 16:43 #4
Se på www.my-city.dk/abc/opret.php - Det virker ikke når man opretter.....

Så kommer fejlen:

Warning: mysql_query(): Access denied for user: 'ODBC@localhost' (Using password: NO) in d:\apachewebroot\my-city.dk\abc\opret.php on line 12

Warning: mysql_query(): A link to the server could not be established in d:\apachewebroot\my-city.dk\abc\opret.php on line 12

Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in d:\apachewebroot\my-city.dk\abc\opret.php on line 14
Avatar billede msc_cph Nybegynder
02. juni 2004 - 16:46 #5
lyder som om du ikke connecter ordentligt til din database og derfor kan dine query'es ikke gennemføres
Avatar billede detox Nybegynder
02. juni 2004 - 16:49 #6
Jeg går ud fra at: "sql.php" indeholder din forbindelse til databasen. Det må være der det går galt.
Prøv iøvrigt at rette:

<? include("files/sql.php");

til:

<? require("files/sql.php");

så du er sikker på at få den med.
Avatar billede detox Nybegynder
02. juni 2004 - 16:55 #7
Da du kun har 3 inputfelter i din formular, skal du nok rette denne linie:

if (!$brugernavn || !$password || !$password2 || !$email || !$sex) {

til:

if (!$brugernavn || !$password || !$password2) {
Avatar billede php Novice
02. juni 2004 - 17:01 #8
www.my-city.dk/abc/opret.php  hmm

I kan os få lov til at se min tabel "brugerlogin" hvor brugeren "BURDE" blive oprettet i..

CREATE TABLE `brugerlogin` (
  `brugernavn` varchar(16) NOT NULL default '',
  `password` varchar(32) NOT NULL default '',
  `email` varchar(255) NOT NULL default '',
  `status` tinyint(1) default NULL,
  `temp` varchar(32) NOT NULL default '',
  UNIQUE KEY `brugernavn` (`brugernavn`)
) TYPE=MyISAM;
Avatar billede detox Nybegynder
02. juni 2004 - 17:04 #9
Det var mere interessant at se på: "files/sql.php" (naturligvis uden password).
Avatar billede msc_cph Nybegynder
02. juni 2004 - 17:04 #10
Men opretter du overhovedet forbindelse til din database?

Jeg har forresten lavet en bruger oprettelse til dig i dit andet indlæg - den burde virke!
Avatar billede php Novice
02. juni 2004 - 17:07 #11
For at vende tilbage til mit andet spøgrsmål virker det du skrev "msc_cph" heller ik helt se selv: www.my-city.dk/abc/opret_bruger.html prøv opret.
Avatar billede php Novice
02. juni 2004 - 17:08 #12
og til detox: der her står der i sql.php

<?php
$host = "mysql.gullestrupnet.dk";
$user = "my-city";
$pass = "*******";
$database = "my-city";
Avatar billede detox Nybegynder
02. juni 2004 - 17:13 #13
Så mangler du:

mysql_connect($host , $user, $pass) or die(mysql_error());
mysql_select_db($database) or die(mysql_error());

efter:

<? require("files/sql.php");
Avatar billede msc_cph Nybegynder
02. juni 2004 - 17:16 #14
den virker ikke fordi du skal rette i "opretter.php" filen.
Nederst i den står der:

header("location:den_side_du_vil_til_efter_oprettelsen");

den_side_du_vil_til_efter_oprettelsen skal rettes til den side du vil redirectes til efter brugeren har oprettet sig - måske en brugerinfo side.

Det er ihvertfald den fejl man får hvis man følger dit link ovenfor

The requested URL /abc/den_side_du_vil_til_efter_oprettelsen was not found on this server
Avatar billede detox Nybegynder
02. juni 2004 - 17:18 #15
msc_cph -> Det er vidst til det andet spørgsmål ;o)
Avatar billede msc_cph Nybegynder
02. juni 2004 - 17:20 #16
detox -> ja undskyld - kunne ikke dy mig ;)

misko -> hvis ikke du kan få dette til at virke så kan vi prøve i dit andet spørgsmål
Avatar billede php Novice
02. juni 2004 - 17:21 #17
har fået det andet til at virke, men problemmet er nu at man ikke kan logge ind når man har oprettet en bruger prøv log ind

www.my-city.dk/abc/
Avatar billede msc_cph Nybegynder
02. juni 2004 - 17:23 #18
Du kan også prøve at slette

require("files/sql.php");

og indsætte dette istedet:

$db = mysql_connect("mysql.gullestrupnet.dk", "my-city", "*******") or die("Kan ikke oprette forbindelse til databasen");
mysql_select_db("my-cit", $db) or die(mysql_error());
Avatar billede msc_cph Nybegynder
02. juni 2004 - 17:25 #19
sorry - en fejl - det skal være:

$db = mysql_connect("mysql.gullestrupnet.dk", "my-city", "*******") or die("Kan ikke oprette forbindelse til databasen");
mysql_select_db("my-city", $db) or die(mysql_error());
Avatar billede msc_cph Nybegynder
02. juni 2004 - 17:30 #20
ok, du siger login siden ikke virker - hvordan ser din fil "actions.php" ud?
Avatar billede php Novice
02. juni 2004 - 17:34 #21
action.php

<?php
include($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] ."/abc/files/main.php");

if(isset($_GET["logud"])) {
    $_SESSION = array();
    session_destroy();
    header("Location:". $redirect ."");
    exit;
    }

if(isset($_POST["bruger"], $_POST["pass"])) {

$check = mysql_query("SELECT `brugernavn`, `status` FROM `". $db_navn ."` WHERE `brugernavn` = '". $_POST["bruger"] ."' AND `password` = md5('". $_POST["pass"] ."')") or die (mysql_error());

    if(mysql_num_rows($check) != 0) {
$user = mysql_fetch_object($check);

    $_SESSION["id"] = session_id();
    $_SESSION["bruger"] = $user->brugernavn;
    $_SESSION["status"] = $user->status;
    $_SESSION["outtime"] = $logudtid;

mysql_query("UPDATE `". $db_navn ."` set `temp` = '". $_SESSION["id"] ."' WHERE `brugernavn` = '". $_SESSION["bruger"] ."' LIMIT 1") or die (mysql_error());
    }else{

    $_SESSION["error"] = "Forkert brugernavn eller password";

    }

mysql_free_result($check);

    header("Location:". $redirect ."");
    exit;
}

//Er alle sessions sat?
if(false !== tjek_login()) {

//Ok, så kan div. POST og GET behandles

    if(isset($_POST["passigen"])) {

$check = mysql_query("SELECT `brugernavn` FROM `". $db_navn ."` WHERE `brugernavn` = '". $_SESSION["bruger"] ."' AND `password` = '". md5($_POST["passigen"]) ."' AND `temp` = '". $_SESSION["id"] ."'") or die (mysql_error());

    if(mysql_num_rows($check) != 0) {
    $_SESSION["outtime"] = $logudtid;
    }else{
    $_SESSION = array();
    session_destroy();
    }

    header("Location:". $redirect ."");
    exit;
    } //slut med POST passigen

if(isset($_GET["action"])) {
    while(list($key, $value) = each($brugerfiler)) {
        if(urldecode($_GET["action"]) == $key) {
            if($_SESSION["status"] != $adminstatus && $_GET["action"] == $adminfil) {
continue;
}
        $_SESSION["fil"] = $key;
        }
    header("Location:". $redirect ."");
    exit;
    } //slut med GET action

//Er den rigtige session sat til at redigere brugere?
if($_SESSION["status"] == $adminstatus) {

    //Editburger
    if(isset($_GET["edit"])) {
    $_SESSION["edit"] = $_GET["edit"];
    header("Location:". $redirect ."");
    exit;
    } //slut med GET edit

    //annuller editbruger
    if(isset($_GET["annuller"]) && $_GET["annuller"] = "edit") {
    unset($_SESSION["edit"]);
    header("Location:". $redirect ."");
    exit;
    } //slut med GET annuller

//Opret en ny bruger
if(isset($_POST["nybruger"])) {

    foreach($_POST as $tjek) {
    if(trim($tjek) == "") {
$_SESSION["besked"] = "Alle felter skal udfyldes!";
    header("Location:". $redirect ."");
    exit;
        }

$tjeknavn = mysql_query("SELECT `brugernavn` FROM `". $db_navn ."` WHERE `brugernavn` = '". $_POST["bruger"] ."'") or die (mysql_error());

    if(mysql_num_rows($tjeknavn) != 1) {
mysql_query("INSERT INTO `". $db_navn ."` (`brugernavn`, `password`, `email`, `status`) VALUES (". toData($_POST["bruger"]) .",'". md5($_POST["passw"]) ."',". toData($_POST["mail"]) .",". toData($_POST["admin"]) .")") or die (mysql_error());
$_SESSION["besked"] = "Ny bruger er oprettet";
    }else{
$_SESSION["besked"] = "Brugernavnet findes allerede!";
    }
    header("Location:". $redirect ."");
    exit;
}//Slut med nybruger

//Slet en bruger
if(isset($_POST["deluser"])) {

    if (is_array($_POST["deluser"])) {
while (list($key1, $key2) = each($_POST["deluser"])) {
    mysql_query("DELETE FROM `". $db_navn ."` WHERE `brugernavn` = '". $key2 ."'") or die (mysql_error());
        }
    }else{
    mysql_query("DELETE FROM `". $db_navn ."` WHERE `brugernavn` = '". $_POST["deluser"] ."'") or die (mysql_error());
    }

    unset($_SESSION["edit"]);

    header("Location:". $redirect ."");
    exit;
}//Slut med sletbruger

//Edit bruger
if(isset($_POST["editbruger"])) {

mysql_query("UPDATE `". $db_navn ."` set `brugernavn` = ". toData($_POST["bruger"]) .", `email` = ". toData($_POST["mail"]) .", `status` = ". toData($_POST["admin"]) ." WHERE `brugernavn` = '". $_POST["editbruger"] ."' LIMIT 1") or die (mysql_error());

    unset($_SESSION["edit"]);

    header("Location:". $redirect ."");
    exit;
}//Slut med edit bruger

    //Slut på tjek om der er adminstatus
    }
//slut på tjek om sessions er sat
}
?>
Avatar billede msc_cph Nybegynder
02. juni 2004 - 17:42 #22
du connecter overhovedet ikke til din database f.eks. inden du tjekker om password stemmer overens

føj denne funktion til øverst i din fil, efter

include($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] ."/abc/files/main.php");

function mindb_connect(){
$db = mysql_connect("mysql.gullestrupnet.dk", "my-city", "*******") or die("Kan ikke oprette forbindelse til databasen");
mysql_select_db("my-cit", $db) or die(mysql_error());
}

og så kald funktion mindb_connect(); inden du vil tjekke
Avatar billede detox Nybegynder
02. juni 2004 - 17:53 #23
iøvrigt mangler du: session_start(); i begyndelsen af scriptet.