Avatar billede garmien Nybegynder
02. juni 2004 - 13:21 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Windows XP Pro siger: Mapper = filer

Jeg har dette problem at Windows XP Pro opfører sig som om at alle mine mapper er filer og ikke mapper. Jeg kan dog højreklikke og vælge "Åbn". Der er så bare lige 2 "Åbn" knapper, den ene åbner den som en fil, den anden åbner den som en mappe...

Jeg har prøvet at reparere den, men den sagde at der var en fejl på harddisken som den ikke kunne rette...

Jeg er ikke meget for at formatere den da jeg har en del filer liggende som jeg gerne vil beholde...!
Avatar billede garmien Nybegynder
02. juni 2004 - 13:22 #1
når jeg skriver reparere "den" mener jeg selvfølgelig reparere Windows
Avatar billede ird Praktikant
02. juni 2004 - 13:24 #2
Prøv at indsætte denne sti under start>kør SFC /scannow og tryk enter

Vigtigt at huske mellemrummet mellem C og / og hav din XP cd i drevet mens du gør dette. Dette gendanner tabte systemfiler og kan måske gøre så du slipper for en repair eller format C :
Avatar billede tubber Juniormester
02. juni 2004 - 15:13 #3
Hvilken disk er det ?
Avatar billede cp1 Nybegynder
02. juni 2004 - 16:49 #4
der er disse kommandoer fra en promt eller kør
chkdsk /f eller chkdsk /r (indeholder f) chkdsk /r scanner for for fysiske fejl på disken og det tar lang tid at udføre,men det er måske det du alerede har prøvet ?
Avatar billede garmien Nybegynder
02. juni 2004 - 19:13 #5
Har bare prøvet at proppe XP cd-en i og sat den til at reparere... ikke andet... okay, prøver...
Avatar billede garmien Nybegynder
02. juni 2004 - 19:58 #6
Prøvede chkdsk /r, den rettede nogle fejl/genscannede, men da den nåede til 38% sagde den at der var 2 eller flere fejl som den ikke kunne rette...
Avatar billede garmien Nybegynder
02. juni 2004 - 20:01 #7
og der stoppede den så
Avatar billede cp1 Nybegynder
03. juni 2004 - 05:18 #8
har du mulighed for at sætte den i en anden maskine som slave harddisk for at prøve om man ku reppe den derfra (og for evt at ta backup af dine dataer,hvis du blir nød til at formatere..)
ird> har du et bud ?
Avatar billede ird Praktikant
03. juni 2004 - 07:17 #9
Har du prøvet et repair?
Avatar billede garmien Nybegynder
03. juni 2004 - 07:25 #10
Som skrevet længere oppe, ja, har prøvet repair!

Nej det har jeg ikke, og har ikke mulighed for det før om lang tid...

Og noget andet er at strømstikket i min strømforsyning sidder løst da noget af den er knækket af, men her i går da jeg skulle hive strømkablet ud af stikke fløj der gnister rundt, og strømmen gik ved en del stikkontakter... så senere at stoffet omkring kablerne der sad på stikket og gik ind i strømforsyningen var slidt lidt af, og kunne regne ud af de havde haft kontakt med kabinettet som er lavet af aluminium... vil det være sikkert at bruge den strømforsyning igen? computeren var slukket imens det skete...
Avatar billede ird Praktikant
03. juni 2004 - 07:29 #11
:D Det lyder ikke sundt

Tror/ved du skal skifte den ud :)
Avatar billede garmien Nybegynder
03. juni 2004 - 12:45 #12
Hehe, gad jeg ikke... den kører fint ;) Men den vil ikke læse min Win XP pro cd ordentligt :S
Avatar billede garmien Nybegynder
03. juni 2004 - 12:48 #13
har den egentlig slet ikke villet på noget tidspunkt... prøvede at installere Win XP Pro på en anden HDD med 8gb på (Clean), men enten går den i stå, eller også siger den at den ikke kan finde en eller anden fil...
Avatar billede ird Praktikant
03. juni 2004 - 13:16 #14
Er det en en original cd?
Avatar billede ird Praktikant
03. juni 2004 - 13:16 #15
stammer ikke sorry :D
Avatar billede garmien Nybegynder
03. juni 2004 - 16:43 #16
Ja, CD'en er original
Avatar billede garmien Nybegynder
03. juni 2004 - 16:46 #17
Har ordnet strømforsyningen nu...! men problemet med computeren er der stadig...!
Avatar billede garmien Nybegynder
03. juni 2004 - 17:19 #18
Hmm... tænkte på endnu et problem... Nu hvor den ikke vil køre nogen Windows XP cd ordentligt, er jeg meget bange for at formatere min HDD... nu er det jo lige før at jeg SKAL finde en måde at rette det på uden at formatere!
Avatar billede tubber Juniormester
03. juni 2004 - 18:35 #19
Hvor mange partitioner har du ?
Avatar billede garmien Nybegynder
03. juni 2004 - 19:02 #20
1 til hver HDD... dvs 2 i alt
Avatar billede tubber Juniormester
03. juni 2004 - 19:38 #21
Så kan du jo kopiere XP cd'en ind på d drevet (hd 2) og så boote´på en win98 cd.

Det gøres som følger:
Forberedelse:

Indsæt CD’rommen Windows 98 og boot på denne.
Når den beder om hvilken type boot du vil kører vælger du nummer 2, boot med CD’rom support.

Når du har bootet står du nu med en sort skærm, hvor du kan skrive dette er DOS.
I mit guide går jeg ud fra at der er 2 hardisk drev, men under boot fortæller den dig hvad bogstav CD’rom drevet har, når jeg skriver e: mener jeg CD’rom drevet.

I det sorte vindue skriver du:

e: og slutter med enter
cd win98 og slutter med enter
format c: /q/u og afslutter med enter
j og slutter med enter

Når den beder om navnet på denne volume skriver hvad drevet skal hedde eller trykker bare enter. Nu er dit c drev formateret og klar til at få installeret windows.

Her efter skal vi ha windows installations programmet ind på d drevet og her skriver du:

e:\tools\oldmsdos\smartdrv.exe og slutter med enter
Skifter windows 98 cd’en ud med windows 2000/XP cd’en
d: og slutter med enter
md i386 og slutter med enter
cd i386 og slutter med enter
e: og slutter med enter
cd i386 og slutter med enter
copy *.* d: og slutter med enter

Når den er færdig med at kopiere så er vi klar til at installere windows, her skriver du:

tager windows 2000/XP ud af drevet
lock c: og slutter med enter
j og slutter med enter
d: og slutter med enter
cd i386 og slutter med enter
winnt og slutter med enter

Nu kører installations programmet, her indlæses nogle filer, og der kommer en aftale hvor du trykker F8 til og bagefter spørger den om hvad drev du vil installere det på.
Her vælger du c drevet og vælger conveter til ntfs (hvis du vil ha FAT32 går du bare vidre), og så kører installationen. Når den så genstarter kommer der en scandisk og bagefter konvetere den drevet til NTFS.

Nu er det vi kommer ind i windows og her følger du så guiden vidre
Avatar billede tubber Juniormester
03. juni 2004 - 19:39 #22
Du kan dog når du har valgt ny install og hvis du installere på den det er på i forvejen vælge reparer når den finder ud af det ikke er en tom disk men win xp er der igen, så er det kun driverne der skal installeres igen
Avatar billede ird Praktikant
04. juni 2004 - 07:21 #23
Good job tubber :)
Avatar billede tubber Juniormester
04. juni 2004 - 07:33 #24
Hehe takker :) ja noget jeg skrev til et forum hvor jeg har et lille edbhjørne, det er sådan et sted hvor alle dem der er der skal have skåret alt ud i pap, og gad sq* ikke lige at rette det til, men så kan alle også forstå det :)
Avatar billede ird Praktikant
04. juni 2004 - 07:34 #25
*G*
Avatar billede garmien Nybegynder
04. juni 2004 - 07:34 #26
jeg har ingen win 98 cd, og kan ikke skaffe en... Men jeg tror jeg har løst problemet vha. en af mine venner... godtnok en lidt besværligt måde, men det virkede ;) desværre ingen point da intet af det egentlig hjalp... sry to say it