Avatar billede tbird Nybegynder
02. juni 2004 - 01:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk limit på Netvista X40i?

Hej

Jeg har en IBM Netvista X40i (model 2179 91G) af ældre dato, og vil nu gerne have skiftet harddisken ud da den er begyndt at te sig mærkeligt (muligvis bad sectors).

Jeg har købt en 120 GB 7200.7 8MB Seagate HD og lavet en direkte kopi af den gamle 20 GB disk (med DriveImage). Dette blev gjort på en anden computer...

Problemet er bare, at den 120 GB Seagate jeg har købt vil den ikke starte op med. Jeg mistænker lidt 32 GB HD limit i BIOS'en for at være synderen, men jeg kan ikke finde noget om det på IBM's hjemmeside!

På den computer hvor jeg foretog formateringen og kopieringen var der ikke noget 32 GB limit, men i Netvistaen stopper den stort set før POST (eller rettere ved IBM logoet og man kan ikke komme ind i BIOS eller noget)

Håber at nogle er i stand til at hjælpe!

På forhånd tak :o)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. juni 2004 - 02:04 #1
er den jumpet rigtigt?
Avatar billede halifax Nybegynder
02. juni 2004 - 03:38 #2
BIOS bør kunne tilgås før den udfører POST ved boot. Har du prøvet med F1 eller Delete tasten?

Noget andet er, at din gl. Netvista måske kun har en IDE-controler som kan klare ATA33, mens din ny disk min. kan klare ATA100 eller endda ATA133. Til det skal anvendes IDE kabler med 80 ledere. (ATA33 kun 40). Der er væsentlig forskel i overførselshastigheden.

Problemet med både BIOS og ATA100/133 kan løses ved at anskaffe et PCI IDE-controlerkort, der har sin egen BIOS, plus 80-pins IDE kabler.
Avatar billede halifax Nybegynder
02. juni 2004 - 03:59 #4
Her er link til BIOS update for 2179.
http://www-306.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-4MCU4F

Der er ingen nyere end 2001, så jeg tvivler på en update kan løse dit problem til fuld udnyttelse af din nye, dejlige disk.

Yderligere investering i et PCI IDE-controlerkort må være vejen frem i dit tilfælde. Anslået ca. kr. 375,00.
Avatar billede halifax Nybegynder
02. juni 2004 - 04:05 #5
Du kan formentlig få flere oplysninger om din PC's hardware, BIOS, IDE m.v, ved at bruge Everest Home Edition - gratis. Godt program.
http://www.lavalys.com/index.php?page=products_index

Du er nok nødt til at installere og køre det fra din gamle disk, hvis den da ikke er stået helt af.
Avatar billede tbird Nybegynder
05. juni 2004 - 12:44 #6
Det fungerede med den BIOS opdatering - jeg kvajede mig bare lidt i starten og troede ikke at jeg kunne bruge den opdatering... men nu virker det!!!!

Takker
Avatar billede halifax Nybegynder
05. juni 2004 - 15:23 #7
Oki, tillykke! Lukker du så liige spørgsmålet?  :)
Avatar billede tbird Nybegynder
05. juni 2004 - 23:19 #8
Hmmm jeg var en kende for hurtig! :o(

Den "hænger" sgu stadigvæk når HD'en detecteres (altså lige i starten af BIOS opstart!)

Grunden til at jeg troede at det virkede var fordi, at jeg havde sat HD'en til 32GB via Ontrack Disk Manager (versionen fra Seagate).

Så jeg er stadigvæk blank!!!! (men dog med en opdateret BIOS - som i øvrigt LOVEDE 32GB barrier removed!!!!)
Avatar billede tbird Nybegynder
07. juni 2004 - 00:15 #9
Jeg lukker bare, tak for hjælpen alligevel - her er dine point :o)
Avatar billede tbird Nybegynder
07. juni 2004 - 00:20 #10
Hvorfor kan jeg ikke ikke lukke?? Jeg trykker "accepter" men jeg synes ikke at der sker noget!