Avatar billede h0m1 Nybegynder
01. juni 2004 - 23:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Palm kontra HP iPAQ

Jeg har nu siddet og kigget lidt på diverse PDA'er. Jeg leder efter en model, som stort set kan det hele, da det vidst er mest underholdende i længden :)

Efterhånden er jeg kommet frem til 2 forskellige udfald, som er:
- HP iPAQ Pocket PC H2210
      eller
- Palm Tungsten T3

Er der noget særligt man skal være opmærksom på henholdsvis ved købet af en Palm eller HD iPAQ? nogle mærkbare forskelle?

Jeg har bemærket, H2210 kører et windowslignende styresystem, som T3 ikke gør. Gør dette det lettere at synkronisere, eller er der andre fordele ved dette?

Jeg er rimelig tændt på en Palm, da jeg mener de er kendt for kvalitet, men er der noget jeg overser?

Jeg ser frem til nogle brugbare kommentarer.
Avatar billede cob Nybegynder
02. juni 2004 - 00:07 #1
hmmm... det er i bund og grund et spørgsmål om smag - og holdningerne for og i mod de to forskellige systemer grænser til en religionskrig....

Jeg er selv til Palm og har en Zire 71 - den bedste maskine jeg har haft (ind til videre og jeg har haft et par stykker)...

Uden dog at have haft en Pocket PC vil jeg sige at jeg foretrækker Palm fordi, der er et meget stort udvalgt af billigt og gratis software som ikke er syltet ind i Microsoft. Men det er og bliver i bund og grund et spørgsmål om smag. T3'eren er rigtig lægger - jeg kikkede på en forleden i en eller anden biks. Stod jeg og skulle vælge en ny PDA ville det nok være T3'erne, hvis det da ikke lige skulle være den nye Zire 72, der lige om min Zire 71 har indbygget kamera (det er bare blevet bedre på 72'erne) og er vist ikke rigtig til at undvære igen...
Avatar billede cob Nybegynder
02. juni 2004 - 00:10 #2
Jeg vil iøvrigt anbefale dig at kikke på www.pdanmark.dk - og så vil jeg da råde dig til at finde nogle anmeldelser på nettet om de 2 maskiner du kikker på...
Avatar billede h0m1 Nybegynder
02. juni 2004 - 09:46 #3
Mange tak for svaret - det finder jeg bestemt brugbart.

Jeg lader dog lige dette spørgsmål stå åbent lidt endnu for, at se hvad andre mener.
Avatar billede jensendk Nybegynder
02. juni 2004 - 09:50 #4
Af de 2 nævnte modeller ville jeg personligt vælge T3'eren.. Displayet er bedre,  skærmarealet er bedre og til Palm får findes de små effektive værktøjer, der gør forskellen. ipaq'en er en windos klon, og efter min mening virker det ikke overbevisende. Palm derimod er en effektiv PIM med support for alverdens effektive specifikke applikationer til alle mulige formål. Tungsten srien (Har selv en T1) er kendt for den mekaniske soliditet, som både Zire og de mindre ipaq's mangler.

Valget er dit, men T3'eren er rigtig lækker.
Avatar billede h0m1 Nybegynder
02. juni 2004 - 10:00 #5
Jeg må også indrømme, at jeg har godt kig på T3'eren, synes det er en lækker maskine.

Nu vi er ved sagen, så har jeg bemærket at begge modeller har Bluetooth og T3'erne har også IrDA. Der snakkes meget om Wi-Fi for tiden, men dette er vel ikke så samme som bluetooth - eller hva?

Jeg går da udfra, at man kan bruge bluetooth til trådløst netværk i huset, eller forholder det sig ikke sådan?
Avatar billede mogr Nybegynder
02. juni 2004 - 22:35 #6
Har selv netop købt en 2210'er, fordi den er som skabt til folk som mig som ikke har en skid begreb på andet end windows ... Kunne ikke hitte ud af T'eren ...
Desuden er det muligt at hente mange gratis programmer - selvom det er win-baseret ...
Men go' fornøjelse med at finde den rette maskine .. Det er lidt af en jungle at finde rundt i ;-)
Avatar billede Mikker Praktikant
10. juni 2004 - 16:25 #7
>h0m1

Bluetooth bruges til at kommunikere med udstyr som understøtter Bluetooth (som ikke nødvendigvis har indbygget trådløst netværk) - f.eks. kommunikation mellem en PDA og en mobiltelefon.

Wi-Fi er en standard indenfor trådløse netværk (WLan / Wireless Lan). Hvis du f.eks. skal koble dig på nettet via et hotspot (hos McDonald eller Statoil), eller hvis du sætter en Access Point op i din stue skal du bruge WLan.

HP iPAQ h5450 har begge dele indbygget. :o)