Avatar billede Swift Praktikant
31. maj 2004 - 12:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

DNS: 2 records - men den sekundære skal anvendes ved fejl

Jeg anvender gratisdns.dk til som dns server for mit domæne.

Jeg har et lidt "kringlet" spørgsmål...prøv om i kan følge med.

Jeg har 2 ADSL lokationer(A og B).
Jeg har 2 DOMÆNER (HANS og GRETHE).

HANS afvikles fra A
GRETHE afvikles fra B

MEN - Er det muligt (ved hjælp af DNS opsætning eller lignende) - at lade B være "backup" host for HANS - og A være "backup" host for GRETHE?

Hvis A ikke kan tilgås - skal folk blive videresendt til B som har en backup af HANS.
Og omvendt for hvis den anden lokation ikke kan tilgås.

Hm....fik i den?
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
31. maj 2004 - 13:05 #1
det ville kræve man kunne prioritere sine A-records, det kan man ikke IMHO.

et alternativ kunne være at finde et meget sikkert sted at pege både HANS pg GRETHE 's A-records hen på (fx et webhotel) der kan du vha noget PHP vil jeg tro redirecte til den rigtige IP og også prioritere IP'erne. fx. peg mod IP1 hvis intet svar så peg på IP2.

Det er muligt at der i DSN protokollen er indbygget plads til prioritering af A-records, hvis det er tilfældet så har jeg bare aldrig hørt om det.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
31. maj 2004 - 13:07 #2
se også denne fra forum.gratisdns.dk http://forum.gratisdns.dk/viewtopic.php?t=3651&sid=0c14a31cc0d4e0d68447219add557557  -næsten i bunden.
Avatar billede strych9 Praktikant
31. maj 2004 - 14:22 #3
Du mener således at når lokation A er nede, så forsøges en backup af HANS på lokation B?
Det kan man ikke gøre med A records. Til gengæld kan man gøre det med MX records, men ved ikke om gratisdns.dk har support for det.
Avatar billede strych9 Praktikant
31. maj 2004 - 14:24 #4
Spørgsmål: Har du mulighed for at sætte Round Robin op i gratisdns?
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
31. maj 2004 - 14:56 #5
strych9: hvordan sikrer man sig mod cachede dns opslalg.

hvis 'en af serverne går ned og klientens ISP's dns-server giver et cached opslag på HANS, så er man vel ligevidt?

-kunne kan løse det problem ved at sætte TTL til 60 noget andet superlavt?
Avatar billede strych9 Praktikant
31. maj 2004 - 15:07 #6
jaeh, eller måske 600 sekunders TTL. Max 10 minutters downtime er vel ok i det, forhåbentligt sjældne tilfælde, at der er nedbrud.

Man kunne lave en eller anden form for script hvor lokation B pinger lokation A, og hvis der er nedbrud kan lokation B opdatere DNS zonen. Eller noget i den stil.
Hvis gratisdns ikke har support for det kan man lave CAN records og lade dem pege på noget hos http://www.dyndns.org/ fordi der er lavet tonsvis af klienter som kan opdatere dyndns.org zoner automatisk.

Det er sådan set den eneste måde jeg lige kan komme i tanke om med ekstern (og gratis) dns hosting..
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
31. maj 2004 - 15:10 #7
så vidt jeg kan google mig frem til er http://forum.gratisdns.dk/viewtopic.php? så det samme som round robin dns?

det er vel mere load balancing end det er at sikre uptime for et site. -ret mig endelig hvis jeg ikk har helt fat på det...
Avatar billede strych9 Praktikant
31. maj 2004 - 15:14 #8
Jeps, round robin er en primitiv måde at lave load balancing på med DNS. Forsøgte egentlig bare at spore mig ind på hvor avancerede services man får mulighed for hos gratisdns idet jeg aldrig har brugt det.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
31. maj 2004 - 17:24 #9
hmm.. dvs. med en round robin dns konfiguration så vil 50% af besøgende på HANS få en timeout hvis den ene server går ned. forudsat man har 2 A-records altså. ?
Avatar billede strych9 Praktikant
31. maj 2004 - 17:27 #10
jeps
Avatar billede czar Nybegynder
31. maj 2004 - 18:44 #11
Virker round robin på gratisdns:
Ja

ang. failsafe ting:
Der er rygter om at IE vil kunne fange siden på GRETHE hvis HANS er nede, selvom IE rammer HANS først.

Det er ubekræftet, og det er KUN IE hvis det er (og efter min mening, mere en bug end en feature).
Avatar billede qbob Nybegynder
11. juni 2004 - 09:26 #12
Er der en der vil give en guide på hvordan man sætter det op på gratisdns.dk ?
Avatar billede strych9 Praktikant
11. juni 2004 - 12:15 #13
Du skulle oprette dit eget spørgsmål qbob..
Avatar billede qbob Nybegynder
11. juni 2004 - 12:34 #14