Avatar billede kram Nybegynder
31. maj 2004 - 06:38 Der er 10 kommentarer

System fryser under spil (nv4_disp.dll fejl)

Hej :)

Først mine system specs:

Shuttle XPC SN85G4 (Chipset: nVidia nForce3 150)
AMD64 3200+
512mb Corsair DDR3200 Ram (1 stang)
SoundBlaster Live 5.1! Digital
Club-3D GeForce FX5900 XT 128mb
SeaGate Barracuda 80gb
Windows XP - SP1 - fuldt opdateret.

Problemet er at når jeg har gameren på, og spiller et eller andet spil, det kan være hvad som helst, så efter noget tid, eller nogle gange lige når jeg har startet det op og er igang - Så fryser skærmen, der kan f.eks. komme noget der ligner små firkanter i det meste af bunden, foruden lyden går i hak og 'looper' det sidste som blev afspillet da spillet fryste.
Normalt går der mellem 30 sec, 1 min til 2/3 min før at spillet kommer tilbage, og så kører det igen i meget lang tid, indtil at det sker igen.

Hvis der kommer blå skærm (Hvis jeg sætter PCen til ikke at reboote automatisk) skriver den at den blev nød til at lukke ned for at forhindre beskadigelse af computeren, blabla - Intet konkret. Så snart at maskinen har startet op (Hvilket tager noget tid, der bliver loaded en del på CPU og HDD) fortæller den at systemet er genoprettet efter en avorlig fejl, og skriver at nv4_disp.dll var skyld i dette.

Ja det er så stort set problemet. :)

Så vidt jeg ved har det noget at gøre med den famøse NVIDIA INFINITE LOOP BUG, som mange har haft problemer med, jeg har prøvet stort set alt hvad jeg kunne finde på google - Det vil sige skifte ram slot, køre test på mine ram, tage kortet ind og ud, reinstall, nye drivers, gamle drivers, drivers fra cden som fulgte med, reinstall og uninstall i safe mode, slå fast write fra, slå hardware acceleration fra (Men så kører det jo i software mode, og hvem spiller sine SPIL i det?;)) Slået Write Combine fra, checket directx for fejl, opdateret alt i Windows XP, opdateret mine chipset drivers, prøvet at downgrade mine chipset drivers, slået APIC fra og til, checket om kortet delte IRQ med en anden del, slået vga/ega palette fra, og sikekert mere som har stået på google. :) Jeg har ikke kunnet finde en bios update til kortet dog, udover en tweak som skulle gøre kortet til et 5900, men dette har jeg ikke ville gøre, da kortet kører super på mit system og jeg ikke har brug for at modde det. Har fyret helt op før køling systemet også, og kortet har ikke på noget tidspunkt været kritisk varmt, eller bare for varmt i det hele taget, så varmen er heller ikke problemet. Jeg har formateret flere gange, intet hjalp der, jeg har også prøvet delvist at installere opdateringer og så spillet for at se om jeg kunne isolere noget, men intet held her heller.

Ja det er noget af et langt spørgsmål, håber I gad læse det, er helt ude på lars ty*****ds mark her ;) Tak for hjælpen på forhånd.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. maj 2004 - 08:51 #1
kører du med nyeste BIOS?
http://www.shuttle.com/hq/support/download/dwn2.asp?model=SN85G4

har du prøvet at have låget af (kabinettet)?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. maj 2004 - 09:29 #2
Hvor varm bliver din CPU?
hent NVIDIA System Utility -> under temperature
http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp
Avatar billede bartfreak Nybegynder
31. maj 2004 - 09:30 #3
http://support.microsoft.com/?kbid=325730
hvad med chipset drivere..)
Avatar billede kram Nybegynder
31. maj 2004 - 17:52 #4
rkhdk:
Der er svarene på alle dine spørgsmål i selve mit indlæg, der findes ingen nyere bios til denne shuttle, man må ikke tage låget af, da det er et specielt designet kølings system til Shuttle (kaldet ICE) - uden låg bliver det varmere. Min CPU er ikke for varm, den kører langt under det den må, jeg har nvidia system utility. De freezes kan ske lige når jeg har tændt for PCen og er gået ind i et spil, altså hvor CPU/GPU osv. overhovedet ikke er varm.

Bartfreak, ja, jeg har prøvet som står på den side før, hvilket også står i selve mit indlæg.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. maj 2004 - 18:02 #5
Det med at du ikke må tage låget af, tror jeg ikke på.. har selv en SN85G4 og ved at tage låget af, så falder temperaturen med ca 10° på CPU'en på min.
hvor varm bliver din CPU?

Jeg har også en 3200+ og den ligger omkring 50° under windows (ikke full load), den falder så ca til 40/42° hvis jeg fjerne låget.

vedr. BIOS så har du kun nævnt dit grafikkort.
Avatar billede kram Nybegynder
31. maj 2004 - 18:57 #6
Sorry, mig der koger. (Det med bios). Undskyld ;)

Det med låget er bare det som står i manualen, at systemet bedre bliver kølet ned hvis låget er på, ligesom med en aircondition ;D

Omkring 55 grader for CPUen med Outlook XP, MSN, Ventrilo, Steam, Winamp 5 (med musik), antivirus og 1 enkelt program kørende med 2 IE vinduer åbne. 49 grader stabilt i hele systemet.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. juni 2004 - 13:27 #7
ifl. det link bartfreak kom med så er der noget galt med dine driver, for at få nv4_disp.dll fejl.

Husk at brug WHQL driver (det er testet og godkendt stabile)
Avatar billede kram Nybegynder
03. juni 2004 - 03:16 #8
Jeg har prøvet en million forskellige drivere, helt ned til de gamle Detonator drivers.

Kører standard WHQL fra selve CLUB3d CDen pt. Kørte med dem fra NVIDIA.com sidst - Uden nogen som helst forskel. Den eneste forskel er at i de gamle drivers crasher computeren helt, eller at maskinen fryser i meget længere tid, jo nyerere drivers jo mindre 'frys'.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. juni 2004 - 11:06 #9
Har oplevet at min frøs under spil, men fandt dog hurtigt problemet ved at tage låget af (mit grafikkort blev for varmt, ATI)

Nu har du åbenbart rodet temmeligt i BIOS, med at prøve forskellige ting.. har du loadet en default igen så alle setting er tilbage til default?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
17. juli 2004 - 17:19 #10
Vær sød at lukke..O)
marker navnet og tryk på accepter..