Avatar billede hanzi_cool Nybegynder
30. maj 2004 - 23:16 Der er 30 kommentarer

SATA i shuttle

Jeg har lige købt en shuttle men jeg kan ikke få min nye SATA til at virke i windows xp.

Jeg har i BIOS sat "Integrated peripherals > OnChip IDE Device > On-Chip Serial ATA" til Enhanced Mode.

Det er først gang jeg har en SATA disk, så det kan godt være jeg bare har glemt en latterlig lille ting.
Avatar billede zenze Nybegynder
30. maj 2004 - 23:20 #1
Du skal huske at lave en diskette med drivere til SATA controlleren, så WinXP kan arbejde med den. Du trykker F6 under installationen af OS, når der bliver bedt om det og så giver du den disketten.
Avatar billede marzman Nybegynder
30. maj 2004 - 23:32 #2
Ja tryk F6 under installertionen af xp... så skal du vælge din driver på listen og der efter går den selv videre...! jeg har også lige fået SATA og fandt ud af det er ret nemt...
Avatar billede hanzi_cool Nybegynder
30. maj 2004 - 23:40 #3
Det har jeg prøvet, men når jeg kommer til der hvor jeg skal vælge drev vises der kun det IDE jeg allerede har instaleret XP på...

Burde jeg ikke kunne sætte mit SATA drev til uden at skulle reinstallere XP?
Avatar billede zenze Nybegynder
30. maj 2004 - 23:47 #4
Tag strømstik og IDE-kablerne fra din IDE-harddisk mens du installerer SATA - og tilslut dem efter installation på SATA-disk. Husk at sætte begge dele op i BIOS.
Avatar billede zenze Nybegynder
30. maj 2004 - 23:48 #5
Alternativt kan du sætte boot rækkefølgen til CD ROM, SATA RAID (SCSI) eller hvad din BIOS giver af lignende muligheder.
Avatar billede hanzi_cool Nybegynder
30. maj 2004 - 23:49 #6
Det vil jeg da lige prøve... Men burder man ikke kunne installere et SATA drev uden at skulle reinstallere XP?
Avatar billede zenze Nybegynder
30. maj 2004 - 23:51 #7
Undskyl, jeg ser at du ikke skal have styresysyem på SATA-disken. Så skal du ind og installere SATA RAID-controller i XP inden du sætter harddisken på, og så skulle det gerne spille, hvis SATA RAId er enablet i BIOS.
Avatar billede zenze Nybegynder
30. maj 2004 - 23:53 #8
Der er da "d" i undskyld!
Jo du kan da godt installere SATA harddisk uden at skulle reinstallere. Følg bare mit sidste indlæg, så burde det virke.
Avatar billede zenze Nybegynder
30. maj 2004 - 23:58 #9
Hvis det er Intel SATA controller, så er det IAA (Intel Acceleration Application) du skal lægge ind.
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 00:06 #10
Husk at sætte indstillingerne for SATA RAID controlleren til ATA, hvis du ikke skal køre RAID. Du skal trykke en eller anden tast eller tastekombination i bootfasen og sætte det der.
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 00:09 #11
Du kan iøvrigt downloade software fra producenten til at klargøre (partitionere og formattere) harddisken inden du tager den i brug, men det må WinXP også kunne klare.
Avatar billede hanzi_cool Nybegynder
31. maj 2004 - 01:02 #12
Jeg kan sku ikke få det til at virke...

Jeg prøvede at lave en disk med installere SATA RAID-controlleren på og derefter bruge den i XP installationen... dette virkede ikke.

Hvis controlleren var installeret i den xp jeg har installeret, burde den så ikke kunne ses i device manageren?
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 01:09 #13
ER controlleren installeret i den XP, som ligger på din IDE disk? - Det må du kunne se i enhedshåndtering. Den skal så stå under: SCSI og RAID controllere. - Er den dér?
Avatar billede hanzi_cool Nybegynder
31. maj 2004 - 01:11 #14
jeg har slet ikke en SCSI og RAID controllere "mappe"
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 01:14 #15
Du skal KUN have disketten med txtsetup.oem - hvis du lægger nyt styresystem ind. Ellers skal du installere fra CD'en der fulgte med bundkortet eller controlleren.
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 01:16 #16
Hvis du ikke har listet SCSI og RAID under enheder, så er det ikke installeret. - Har du været i BIOS for at se om du har enablet din SATA?
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 01:20 #17
Det kunne nemlig også være det sidste, men kig i manualen om den skal stå til "Enhanced". - Det burde den skulle iflg. det jeg har sat min BIOS til på Intel D875PBZ.
Avatar billede hanzi_cool Nybegynder
31. maj 2004 - 01:25 #18
Jeg har sat en til enhanced...

Men er det ikke underligt at jeg ikke kan se under installationen, selvom jeg trykker f6 og bruger de driver der ligger på disketten?

For det burde jo virke, ellers er der jo noget galt med min opsætning, HD'en eller bundkortet.
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 01:25 #19
Nå, "hanzi" - jeg må til køjs.
Lad os se på sagerne i morgen, hvis du ikke har fået løst dem i løbet af natten.
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 01:28 #20
Jeg tror du skal pille kablerne fra harddisken og få den controller installeret i WinXP, før du kan få øje på harddisken som jeg har skrevet 30/05-2004 23:51:17
Avatar billede hanzi_cool Nybegynder
31. maj 2004 - 12:54 #21
Har jeg også prøvet, det virkede heller ikke.

Men er det ikke underligt at jeg ikke kan se under installationen, selvom jeg trykker f6 og bruger de driver der ligger på disketten?

For det burde jo virke, ellers er der jo noget galt med min opsætning, HD'en eller bundkortet. korrekt?
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 14:12 #22
Du bliver altså nødt til at sikre dig at SATA controlleren er installeret i WinXP, før du kan se harddisken, så kig i din manual til bundkortet og find ud af hvordan det gøres - både hvad angår BIOS opsætningen og den medfølgende software.
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 14:15 #23
Jeg vil foreslå at du IKKE har harddisken sat til controlleren, før denne ER installeret i WinXP, - og så skal du stadig ikke bruge F6 disketten, når styresystemet ligger på din IDE harddisk.
Avatar billede hanzi_cool Nybegynder
31. maj 2004 - 15:01 #24
Jeg kan ikke få installeret controlleren i win xp, også selvom harddisken ikke er slået til...

Så derfor prøvede jeg at jeg at installere winx xp igen, men denne gang på sata disken. Det gik fint med at loade driverne ved hjælp af F6, lidt senere i installationen kom der en klassisk blå fejl skærm :(

Jeg er derfor kommet til den konklussion at der må være noget "fysisk" galt med controlleren, og har derfor taget kontakt til Shuttle.

Men du skal da have dine points som tak for hjælpen.
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 16:46 #25
Det kunne også være harddisken, som er defekt. Har du en bekendt, som du kan teste den hos?
Læg et svar, tag selv dine point og gem dem til en anden gang.
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 16:48 #26
Hvilket Shuttle bundkort er det du har?
Avatar billede hanzi_cool Nybegynder
31. maj 2004 - 17:13 #27
Mit bundkort er et FB61.

Du skriver at det også kan være min HD der er defekt... men burde jeg så ikke kunne se controlleren i device manageren?
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 19:19 #28
Jo, med mindre den først viser sig, når der er en harddisk tilsluttet.
Jeg véd godt at det lyder som en selvmodsigelse, men en SCSI-, en FAST ATA- og en SCSI controller giver altid i bootfasen en meddelelse om at dens BIOS ikke er indlæst, når der ikke er tilsluttet et drev.
Alligevel synes jeg at du burde kunne se den i Device Manager.
Jeg kigger lige på manualen til dit bundkort.
Avatar billede zenze Nybegynder
31. maj 2004 - 20:01 #29
Jeg har nu kigget på Shuttle's drivere til dit bundkort og gennemlæst manualen.
Noget der undrer mig er at der ikke er IAA og SATA-F6-driver.
Prøv at gå ind hos Intel og hent IAA, som står næst-nederst på den side, jeg linker til her:
http://www.intel.com/design/motherbd/rl/rl_drive.htm
Installér den og se om SATA kommer frem i Device Manager.
Avatar billede hanzi_cool Nybegynder
01. juni 2004 - 22:42 #30
Den har jeg prøvet at installere (den lå også på den medfølgende cd), men den kommer op med "Inkompatibel hardware"...