Avatar billede tonyadams Nybegynder
30. maj 2004 - 20:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Køb af digitalkamera?

Hey alle, jeg går lidt og kigger efter digitalkamera og har ærlig talt ikke et sekunds forstand på det. Mine krav er egentlig bare, at det skal være så småt som muligt, der skal være en "snor", så man kan have det om halsen (uden at bruge et etui), have et rimeligt optisk zoom og så ligge på max 2500.
Billedekvaliteten skal selvfølgelig også være der, men det andet er egentlig det vigtigste til en hvis grænse ;)

Er ikke klar over om denne pris er overkill? For kan sagtens finde billigere kameraer, men hvad mener I?
Avatar billede tonyadams Nybegynder
30. maj 2004 - 20:05 #1
Kunne godt bruge jeres ide til et evt køb..
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. maj 2004 - 20:28 #2
Brug lidt tid på sitet http://www.dpreview.com

Her kan du læse anmeldelser af stort set alle kameraer der findes, skrevet af folk der selv har disse kameraer. Der er forumer for de fleste mærker ogendda special kameraer. På http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp kan du sammenligne kameraer.

Dpreviev er et genialt site når man skal til at købe digitalcamera.
Avatar billede uranus Nybegynder
31. maj 2004 - 09:33 #3
Jo mere tid man bruger på at læse om emnet, jo mere kommer man i tvivl om hvad der er bedst. Især når det er nede i den billige ende. Her er nok at vælge imellem. Et kamera som Canon A80 på 4.0 megapixel er vist ok til prisen (2500-3000kr).

Du kan også prøve at søge råd her http://www.fotokritik.dk/ !!! Her er massere af råd og erfaring at hente.
Avatar billede mattbaker Nybegynder
13. juni 2004 - 21:37 #4
Som udgangspunkt er du nødt til at gå lidt på kompromis med billedkvaliteten når det du ikke vil gi' mere... Du kan evt overveje at købe brugt... Men ellers er Canon jo altid godt!
http://dk.kelkoo.com/b/a/sbs/124901/9198459.html f.eks...

Du skal ikke gå så højt op i hvor høj opløsning der er... Det er ikke det der er afgørende for om kameraet er godt eller ej.

-MattB
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 18:53 #5
Du skal have et Olympus [Mju:]digital 300 (eller 400)
([Mju:]400 er ca. 300 kr. dyrere end dit loft)
Et rigtigt godt kamera, med en god lysstærkoptik dvs. en linse af god kvalitet der er meget følsom overfor lys og derfor (næsten)altid tager gode billeder.
Kameraet har en meget brugervenlig menu og kan tages ibrug uden at man først behøver at læse manualen. Der medfølger en snor til kameraet og det fedeste ved dette etui-frie kamera er at kameraet er det som olympus kalder for "Weatherproof" der indebærer:
- slagfast alluminiumshus med solid skydeklap der beskytter linsen
- delvist vandtæt, dvs. du må ikke hoppe i badekarret med det men det skulle kunne tåle en tur i regnvejr.
- støvtæt, i det alle låger er tætnet med en god skum/gummiliste

Jeg har selv et mju 300 som supplement til mit noget større kamera med 10 M.Pixels og selvom der er helt samme skarphed i billedet, er det svært at se en stor forskel.
Der er en test her http://akamera.dk/art.php?artikkelid=1805
Du kan købe det her til den beskedne pris af 2.245 kr. inklusiv levering http://www.pixmania.com/dev/gui_web/shopping/index.php?fuseaction=voir_fiche_article&srcid=88&oldlangue=dk&oldlangueparle=dk&article=29573

Håber du finder det du har brug for
[x]Spurven
Ps. min søster har et [mju:]400 og er ligeså glad for sit som jeg er for mit, dog er hendes en smule bedre og det ses mest i funktionen af kameraet, men også lidt på billederne
Avatar billede mattbaker Nybegynder
21. juni 2004 - 23:18 #6
Jeg ville stadig holde mig til Canon hvis jeg var dig... Det kamera jeg har givet dig et lik på har også en væsentlig bedre linse end det ovennævnte olympus!
Derudover har det bedre Autofokus, hurtigere eksponeringstider, kan tage 2,2 billeder i sek hvor olympusen kun tager 1, laver filmsekvenser i op til 3 minutter mod Mju 300'eren kun tager 70 sek.
Det er lige de største forskelle jeg kan se...
Canon er et bedre valg til biligere penge!
-Matt B