Avatar billede petermjensen Nybegynder
30. maj 2004 - 13:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Discrete mathematics

Hej,

Min matematik viden er på et MEGET lille niveau!
Ja, her for lidt tid siden, lavede jeg et sprg om brøker. Det viser jo bare vlket niveau jeg er på :o)

Jeg har lånt en bog: 'A practical introduction to data structures and algorithm analysis'.

De første kapitler handler om matematiken bag og beviser på algoritmerne. Som jeg vil mene går under 'diskret matematik'?
Jeg blev nød til at springe kapitlerne over og gå direkte til de specifikke data strukture osv, og hver gang der blev nævn noget matematik sprang jeg over.

Så det vil sige, jeg ikke er blevet en hak bedre til algorithm analysis.

MEN.. Det vil jeg til at rode bod på :o)

Så mit spørsmål er:
Har I nogle forslag til MEGET nemme bøger om diskret matematik, der starter i et MEGET lavt niveau?
Der er MANGE underlige tegn som jeg aldrig har set før osv osv.
Så det kan osse være jeg skal have fat i en helt 'almindelig' matematik bog? Hvis, hvilke nogle har i forslag til?
Avatar billede simonvalter Praktikant
30. maj 2004 - 14:05 #1
hvad er det for en bog du har i forvejen? Discrete Mathematics and its applications / Rosen ?
Avatar billede petermjensen Nybegynder
30. maj 2004 - 14:17 #2
nej, det er: 'A practical introduction to data structures and algorithm analysis'- Clifford A. Schaffer

Jeg har ikke fået fat i en bog, der kun omhandler discrete mathematics da jeg er lidt bange for at jeg ikke ville kunne følge med lige fra kapitel 1 :o)

Bogen beskrive om metoderne, men jeg må ærligt indrømme, at jeg er et stort spørgsmål tegn.
Avatar billede simonvalter Praktikant
30. maj 2004 - 15:36 #3
jeg har selv lige købt den bog jeg nævnte, jeg har kun skimtet den for den skal først bruges rigtigt til december, men det så ud som om den i de første kapitler forklarer lidt om de forskellige begreber.. men jeg tror også selv jeg kunne bruge en bog der forklarer tegn osv.
Avatar billede gonzo123 Nybegynder
30. maj 2004 - 17:06 #4
Problemmet bliver ikke bedder af at danske matematike symboler, ikke er helt de samme som de engelse og amrikanske, men jeg kan ikke anbefalle nogle matematike bog.

Men jeg synnes godt om Schaffer bog fra min tid som datamatiker-studetid.
Avatar billede jakoba Nybegynder
31. maj 2004 - 00:55 #5
'Diskret Matematik' er lidt ligesom sygdommen Kræft. Et enkelt ord benyttes til at beskrive en hulens masse forskellige ting. Det eneste fællestræk i diskret matematik er at det ikke er kontinuerte funktioner. sæt, heltal, formel logik, matricer, kombinatorik, topologi og meget mere er klumpet sammen under det ene ord selvom det er helt forskellige emner med meget få fællestræk.

Så den bedste måde at lære det er nok at lære de enkelte emner hver for sig.

mvh JakobA
Avatar billede viciodk Praktikant
31. maj 2004 - 01:15 #6
Sidste efterår fulgte jeg kurset: http://www.kurser.dtu.dk/presentation/presentation.asp?&menulanguage=dk&coursecode=01016-2

Vi havde lærebogen "Grundlæggende Matematik" skrevet af Helge Elbrønd Jensen og Tom Høholdt. ISBN 87-88764-67-2

Den koster omkring 150 kr. i Polyteknisk Boghandel.

Jeg skal ikke kunne sige om den dækker dine behov, da du ikke kommer meget ind på hvad du har problemer med.
Avatar billede petermjensen Nybegynder
31. maj 2004 - 14:42 #7
ok, jeg vil prøve at få fat i de bøger der er blevet nævnt.

Mht der ikke bliver brugt "standard" betegnelser (dansk / engelsk osv): Puha, det gør forviringen endnu større. Jeg troede det var ens over det hele.

Men jeg vil tage læse-brillerne frem, købe nogle bøger og så ellers se om jeg kan få et lidt bedre overblik :o)

Vil I alle sammen ikke lige lægge et svar så jeg kan give jer point?
Avatar billede gonzo123 Nybegynder
31. maj 2004 - 14:44 #8
så ee det her
Avatar billede simonvalter Praktikant
31. maj 2004 - 15:38 #9
nej tak ;)
Avatar billede petermjensen Nybegynder
01. juni 2004 - 12:38 #10
Jeg håber det er iorden at jeg accepterer svar nu.
Hvis det ikkie er, må i skrive det så jegkan lave et nyt sprg.

Tak for hjælpen.