Avatar billede sbk-eraser Nybegynder
29. maj 2004 - 10:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

pc slukker automatisk efter 2 sekunder

Jeg sad og rodet med noget køling af en Athlon XP, fik den til at køre "fint" med en temperatur på omkring 70 grader.
den har kørt lidt og jeg slukker computeren, da jeg så vil tænde den igen, kan jeg ikke få liv i den, den starter i 5 sekunder, hvorefter systemet slukker, bortset fra HD led, der står og blinker ind til jeg tager strømmen til PSU'en eller til jeg holder power knappen inde i 4 sekunder.
Via et Hex display i fronten af kabinettet fik jeg følgene fejl første gang "Expand compressed BIOS code to DRAM".
jeg resettede biosen, og den kunne starte op.
Næste gang jeg skulle starte den op, køre den i 2 sekunder, hvorefter den slukker, mens HD LED forsat blinker, Jeg kan ikke resette bios.
jeg har skiftet Grafikkort og Ram, men kan ikke resette bios.
Hvad skal jeg gøre ?
Avatar billede peet-49 Novice
29. maj 2004 - 11:03 #1
Der sidder en jumper i nærheden af batteriet eller moskredsen, sæt den over på det næste sæt pinde, o flyt den tilbage igen, så er bios reesettet.
Avatar billede peet-49 Novice
29. maj 2004 - 11:04 #2
Se efter i bios, om der ikke er sat shotdown på temperatur.
Avatar billede sbk-eraser Nybegynder
29. maj 2004 - 11:34 #3
Nej, du misforstår mig vist.
Jeg kan ikke resette bios, dan computeren skal køre i 5 sekunder med jumperen stillet om, da den kun kan køre i 2 sekunder kan det ikke lade sig gøre.
Biosen står til standard nu, det mindste den kan slukke automatisk ved er 85grader celcius, og den temperatur når den næppe på 2 sekunder
Avatar billede peet-49 Novice
29. maj 2004 - 11:36 #4
Den kan sagtens nå den temperatur på mindre tid, hvis kølerelementet ikke sidder rigtigt på kernen. Du skal løse kølerproblemet inden, du kommer videre.
Avatar billede sbk-eraser Nybegynder
29. maj 2004 - 11:57 #5
jamen hvordan sku der opstå et køleproblem lige pludselig ? den havde kørt fint hele natten i 3dmark2001
Avatar billede sbk-eraser Nybegynder
29. maj 2004 - 12:00 #6
Der er jo stadig en mystisk ting ved det; HD-LED blinker til jeg tager strømmen
Avatar billede peet-49 Novice
29. maj 2004 - 12:08 #7
Har du monteret stikket fra cpu-køleren på cpufa, sidder den på chsfan, går det galt.
Avatar billede sbk-eraser Nybegynder
29. maj 2004 - 13:05 #8
ja, cpukøleren sidder på cpufan udagangen, der sidder også blæsere på alle de andre, så det er ikke det
Avatar billede peet-49 Novice
29. maj 2004 - 13:09 #9
Har du en anden PSU, at prøve med, det kan være den, du bruger ikke giver power nok.
Avatar billede sbk-eraser Nybegynder
29. maj 2004 - 13:51 #10
Heller ikke det, prøvede lige med anden psu.
den der sidder i er 380W, så jeg tror lige den trække det :)
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
29. maj 2004 - 14:37 #11
Siden der står "Expand compressed BIOS code to DRAM", er det vel dine ram eller hvad? Har du prøvet at putte nogle andre ram i?
Avatar billede sbk-eraser Nybegynder
29. maj 2004 - 15:45 #12
Ja, jeg har prøvet at sætte andre ram i, jeg har også prøvet ramne fra den "døde" pc i en anden, og de virkerde fint.
men det løste ikke problemet, jeg har også haft byttet grafikkortet ud.
mit bedste bud er at bundkortet er dødt, men jeg håber det ikke, for det er ikke min spand
Avatar billede sbk-eraser Nybegynder
31. maj 2004 - 16:26 #13
Fixet