Avatar billede kongen.dk Nybegynder
27. maj 2004 - 17:33 Der er 18 kommentarer og
4 løsninger

overclocking af Intel Celeron

Ey Eksperter.

min nuværende CPU Intel celeron 1200 mhz, er ved at blive for langsom til tidens program og spil afvikling, vil jeg nu gerne have øget hastigheden.

jeg har søgt på google om evt artilker og overclocking, dog fandt jeg ikke noget brugbart (enten for gammelt eller på spansk:()

men er der nogle der kender links eller guider til Intel celeron cpu overclocking.

kan man godt ændre de 2 tal i bios, unden at skulle have bedre køler på cpu, eller brænder det sammen?

nogle der kunne fortælle lidt?

tak
Avatar billede ird Praktikant
27. maj 2004 - 18:39 #1
I realiteten kan alt clockes, men da celeron er en meget skrabet model vil jeg stærkt fraråde dig at gøre det!
Avatar billede ird Praktikant
27. maj 2004 - 18:40 #2
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2004 - 19:28 #3
Hvilken CPU ?
Hvilket bundkort ?
Hvilken RAM ?
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
27. maj 2004 - 21:54 #4
Ird > kan du fortælle hvorfor det er dumt eller usikkert at gøre?

w00t >

Processor
Model : Intel(R) Celeron(TM) CPU 1200MHz
Speed : 1.20GHz
Performance Rating : PR1442 (estimated)
Type : Standard
Package : FC-PPGA Socket370
Rated Speed/FSB : 1200MHz / 1x 100MHz
Multiplier : 12/1x
Generation : G6
Name : P6T (Tualatin) Celeron 130nm 1-1.4GHz 1.5V
Revision/Stepping : B / 1 (3)
Stepping Mask : A1
Microcode : MU06B11C
Core Voltage Rating : 1.500V
Maximum Physical / Virtual Addressing : 36-bit / 32-bit
Native Page Size : 4kB

Co-Processor (FPU)
Type : Built-in
Revision/Stepping : B / 1 (3)

Processor Cache(s)
Internal Data Cache : 16kB Synchronous Write-Thru (4-way, 32 byte line size)
Internal Instruction Cache : 16kB Synchronous Write-Back (4-way, 32 byte line size)
L2 On-board Cache : 256kB ECC Synchronous ATC (8-way, 32 byte line size)
L2 Cache Multiplier : 1/1x  (1202MHz)

Mainboard
Manufacturer : MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD
MP Support : 2 CPU(s)
MPS Version : 1.40
Model : MS-6318

(chipset)
Chipset 1
Model : VIA Technologies Inc VT82C694X Apollo Pro 133A System Controller
Bus(es) : ISA AGP PCI IMB USB FireWire/1394 i2c/SMBus
Front Side Bus Speed : 1x 100MHz (100MHz data rate)
Maximum FSB Speed / Max Memory Speed : 1x 133MHz / 1x 133MHz
Width : 64-bit
SMP - MP Capability : Yes
IO Queue Depth : 4 request(s)

RAM
2x 256 mb sdram pc133 kingston

på forhånd tak
Avatar billede ird Praktikant
28. maj 2004 - 07:30 #5
Fordi OC i bund og grund går udpå at presse sin CPU til sit yderste.
Som sagt er celeron er ret dårlig CPU og vil derfor være meget ustabil.

Men har smidt en guide til dig som du ønskede
Avatar billede toey Nybegynder
28. maj 2004 - 09:00 #6
Overclocknig er ikke at presse sin cpu til det yderste, men at presse den derudover! Den er i forvejen presset til det yderste af intel.

Men ellers holder jeg med dig. Man bør ikke Océ en Celeron. Invester i en alm. P4. Og mangler du endag lidt extra kræfter kan Océ den.

Blot et godt råd. Håber du vil følge det. (Er lidt sur røv at brænde et el. andet af)
Avatar billede ird Praktikant
28. maj 2004 - 09:02 #7
Godt med opbakning. Men svaret var jo allerede givet :)
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2004 - 09:49 #8
Din FSB er 100Mhz og dine RAM kan klare 133Mhz, så med lidt held og god køling (?), kan du sætte FSB op til 133Mhz, hvis dit bundkort understøtter det (læs manualen).
Hold godt øje med CPU temperaturen, når du gør det, brug f.eks MBM http://mbm.livewiredev.com/

Test stabilitet med Prime 95 http://www.mersenne.org/freesoft.htm til at teste stabilitet med. Klarer den 10 timers "torture test" er den god nok.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
28. maj 2004 - 10:06 #9
måske du "bare"/(el. nøjes med) skulle clocke dit grafikkort, så virker pcén også lidt hurtigere..?http://www.guru3d.com/rivatuner/
blot et forslag..O)
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
29. maj 2004 - 20:54 #10
w00t> hvis jeg sætter min FSB til 133mhz, hvor meget vil du skyde på i ca tal at jeg kan presse den op på, og med hensyn til køling, findes der oversigter over hvor meget en køler skal yde til en 1600 mhz f eks?

til jer andre, som fra råder mig at overclockke(i har sikkert også fuldstændig ret, men jeg kunne spørge på en anden måde, hvor en hurtig cpu ville jeg kunne sætte på bundkortet unden at skiftet det? kan jeg finde oversigter over hvad max hastigheden på cpuen er til mit bundkort?

Rasmus
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
29. maj 2004 - 20:55 #11
det må vel være disse oplysniger der skal bruge?

(chipset)
Chipset 1
Model : VIA Technologies Inc VT82C694X Apollo Pro 133A System Controller
Bus(es) : ISA AGP PCI IMB USB FireWire/1394 i2c/SMBus
Front Side Bus Speed : 1x 100MHz (100MHz data rate)
Maximum FSB Speed / Max Memory Speed : 1x 133MHz / 1x 133MHz
Width : 64-bit
SMP - MP Capability : Yes
IO Queue Depth : 4 request(s)

Rasmus
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2004 - 11:40 #12
Dit bundkort understøtter fint 133Mhz FSB, så du skal finde indstillingen til at regulere FSB i manualen til bundkortet. Den vil så komme op på 1600Mhz, hvis det lykkes. Du kan altid gå tilbage igen, risikoen for at ødelægge noget er meget lille.

Din CPU må maks blive 70°C ifølge http://users.erols.com/chare/elec.htm. Brug som tidligere nævnt MBM til at holde øje med temperaturen.
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
30. maj 2004 - 21:52 #13
okay lyder super:)

men har lige et par spørgsmål endnu (håber det er ok?)

1) jeg har købt denne pc samlet fra starter, men jeg går ud fra at disse tal ændres i bios?

2) kræver denne proces evt. bios update?

3) hvis jeg sætter FSB til 133Mhz, vil den processeren yde sit maximun? (på omkring 1600 Mhz, som du skyder på)

4) med hensyn til køling, desværre understøtter det program du henviser til ikke mit bundkort, men i bios kan jeg heldigvis se temp på min CPU, er det ok?

5) jeg går ikke ud fra at min nuværende køler kan køle så meget som der bliver behov for, så hvis jeg køber en ny køler, står der vel hvor meget den kan yde eller den kan køle en processer på 2400Mhz f eks?

på forhånd mange tak!!!
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2004 - 11:22 #14
1: Ja, MSI bundkort er som regel ikke så ringe.

2: Næppe, men det skader ikke. Kig på www.msi.com.tw om det er nødvendigt.

3: Det kan man ikke sige på forhånd, ikke 2 CPUere er ens, men dit bundkort kan højst sandsynligt ikke komme højere op.

4: Du kan godt bruge temp i BIOS, men regn med at den relle arbejdstemperatur, med f.eks Prime95 er noget højere, måske 10° mere.

5: Det er ikke sikkert det er nødvendigt med en ny køler. Hvad er temp nu i BIOS ?.
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
31. maj 2004 - 19:43 #15
på msi.com.tw fandt jeg kun en forældet bios opdaterning (http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=282&kind=1)

der var ældere end min nuværende version

jeg kiggede på BIOS producenten hjemmeside (http://www.phoenix.com/en/home/) hvor man blvier videre stillet til http://www.eSupport.com

en hjmmeside der omhanlder BIOS odaterning. man kan hente et progam "BIOS Agent" der identificere ens bios, derefter kan man vælge "submit request", her kan man så sende sine oplysniger ind til firmaet, hvor man kan vælge at sende sine bios oplysninger ind til firmaet, man kan så vælge at få til sendt oplysniger ang. bios update mm.

med hensyn til temp i bios. min nuværende cpu temp ligger på om 35-40 C (lige efter opstart er temp 27 C)

men nu har jeg hentet manualen fra msi.com så¨vil jeg lige finde ud af det med at ændre FSB til 133.

så vil se hvad der kommer til at ske

Rasmus
Avatar billede durany Nybegynder
03. juni 2004 - 01:29 #16
kan i hjælpe mig med hvordan man finder disse oplysninger på sin pc?..jeg vil gerne se hvormeget min pc kan osv.. hvor kan man se det henne? (undtagen altså at se på det papir da man købte skidtet)

her er det hans:

Processor
Model : Intel(R) Celeron(TM) CPU 1200MHz
Speed : 1.20GHz
Performance Rating : PR1442 (estimated)
Type : Standard
Package : FC-PPGA Socket370
Rated Speed/FSB : 1200MHz / 1x 100MHz
Multiplier : 12/1x
Generation : G6
Name : P6T (Tualatin) Celeron 130nm 1-1.4GHz 1.5V
Revision/Stepping : B / 1 (3)
Stepping Mask : A1
Microcode : MU06B11C
Core Voltage Rating : 1.500V
Maximum Physical / Virtual Addressing : 36-bit / 32-bit
Native Page Size : 4kB

Co-Processor (FPU)
Type : Built-in
Revision/Stepping : B / 1 (3)

Processor Cache(s)
Internal Data Cache : 16kB Synchronous Write-Thru (4-way, 32 byte line size)
Internal Instruction Cache : 16kB Synchronous Write-Back (4-way, 32 byte line size)
L2 On-board Cache : 256kB ECC Synchronous ATC (8-way, 32 byte line size)
L2 Cache Multiplier : 1/1x  (1202MHz)

Mainboard
Manufacturer : MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD
MP Support : 2 CPU(s)
MPS Version : 1.40
Model : MS-6318

(chipset)
Chipset 1
Model : VIA Technologies Inc VT82C694X Apollo Pro 133A System Controller
Bus(es) : ISA AGP PCI IMB USB FireWire/1394 i2c/SMBus
Front Side Bus Speed : 1x 100MHz (100MHz data rate)
Maximum FSB Speed / Max Memory Speed : 1x 133MHz / 1x 133MHz
Width : 64-bit
SMP - MP Capability : Yes
IO Queue Depth : 4 request(s)

RAM
2x 256 mb sdram pc133 kingston...
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
05. juni 2004 - 16:37 #17
w00t > ?!?!? er du der?

mvh. Rasmus
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2004 - 10:39 #18
Ja.
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
06. juni 2004 - 14:20 #19
Kommentar: w00t
31/05-2004 11:22:46 1: Ja, MSI bundkort er som regel ikke så ringe.

2: Næppe, men det skader ikke. Kig på www.msi.com.tw om det er nødvendigt.

3: Det kan man ikke sige på forhånd, ikke 2 CPUere er ens, men dit bundkort kan højst sandsynligt ikke komme højere op.

4: Du kan godt bruge temp i BIOS, men regn med at den relle arbejdstemperatur, med f.eks Prime95 er noget højere, måske 10° mere.

5: Det er ikke sikkert det er nødvendigt med en ny køler. Hvad er temp nu i BIOS ?.
Kommentar: kongen.dk
31/05-2004 19:43:28 på msi.com.tw fandt jeg kun en forældet bios opdaterning (http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=282&kind=1)

der var ældere end min nuværende version

jeg kiggede på BIOS producenten hjemmeside (http://www.phoenix.com/en/home/) hvor man blvier videre stillet til http://www.eSupport.com

en hjmmeside der omhanlder BIOS odaterning. man kan hente et progam "BIOS Agent" der identificere ens bios, derefter kan man vælge "submit request", her kan man så sende sine oplysniger ind til firmaet, hvor man kan vælge at sende sine bios oplysninger ind til firmaet, man kan så vælge at få til sendt oplysniger ang. bios update mm.

med hensyn til temp i bios. min nuværende cpu temp ligger på om 35-40 C (lige efter opstart er temp 27 C)

men nu har jeg hentet manualen fra msi.com så¨vil jeg lige finde ud af det med at ændre FSB til 133.

så vil se hvad der kommer til at ske

Rasmus
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2004 - 12:59 #20
Din CPU temperatur er meget normal, hvis det er det du fisker efter.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
17. juli 2004 - 17:20 #21
Vær sød at lukke..O)
marker navnet og tryk på accepter..
Avatar billede toey Nybegynder
08. august 2004 - 14:33 #22
Vær sød at lukke..O)
marker navnet og tryk på accepter..

Har lige smidt bartfreaks kommentar ind igen i håb om at der er en derude der vågner op.